Gå til innhold

Organisere seg?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Nei, jeg er enda ikke organisert.

Det aktuelle forbundet for meg er FO.

Men;

jeg vil ikke bytte forsikringsavtalene jeg har pr i dag, og slik jeg har sett det er man nødt til å tegne forsikring gjennom FO/LO når man melder seg inn.

De virker ikke interesert i å informere oss studenter hva de faktisk gjør, jeg har aldri fått noen info om hvordan de jobber for å bedre mine forhold som fremtidig arbeidstager, det er kun paraplyer og forsikringer de frister med når de har stands i begynnelsen av skoleåret.

Vi har sendt dem flere henvendelser for starte opp igjen lokalavdelinga av FO-studentene som har liggi brakk her ei stund, men vi får ikke noe svar fra dem.

Dette får meg til å tenke at dette er en organisasjon jeg ikke gidder å melde meg inn i før jeg strengt tatt blir tvunget til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette med forsikringer er tåpelig: hvorfor blande fagforening og forsikringer?! :roll:

Skrevet
Jeg synes dette med forsikringer er tåpelig: hvorfor blande fagforening og forsikringer?!  :roll:

For å kreve flere penger antagelig. Politikk og forsikring burde fagforeningene holdt seg unna.

Skrevet
For å kreve flere penger antagelig. Politikk og forsikring burde fagforeningene holdt seg unna.

er man mange kan man få flere goder. Bl.a billigere forsikring. Antall har sine goder.

Skrevet

Bare til informasjon: Har aldri opplevd at noen er NØDT TIL å tegne forsikring gjennom fagforbundet sitt. Det er et tilbud.

For hvordan skulle man løse det med ektepar som er organisert i to forskjellige forbund, for eksempel? Man trenger bare en innboforsikring...

Skrevet

Jeg er medlem i Tekna. Siden jeg fortsatt er student har det ikke så mye å si i praksis, annet en rabatter på forsikring osv, men den dagen jeg skal i jobb vil jeg nok tjene bra på godene Tekna har forhandlet frem.

Jo, forresten, får jo Teknisk Ukeblad også. I seg selv selvsagt ikke grunn god nok til å være medlem i Tekna, men det er kjekt å få teknologinyheter i posten hver uke.

Skrevet
Jeg er medlem i Tekna. Siden jeg fortsatt er student har det ikke så mye å si i praksis, annet en rabatter på forsikring osv, men den dagen jeg skal i jobb vil jeg nok tjene bra på godene Tekna har forhandlet frem.

Jo, forresten, får jo Teknisk Ukeblad også. I seg selv selvsagt ikke grunn god nok til å være medlem i Tekna, men det er kjekt å få teknologinyheter i posten hver uke.

Tekna er vel kun for sivilingeniører, ikke ingeniører, de har Nito.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men å sammenligne det å være orginasert med å være medlem i bokklubb, blir sært...

Ja, jeg er organisert. NHO er også en orginasjon, som har egne interesser på sine premisser. Hvis arbeiderne ikke var origaniserte, ville vi ennå hatt 14 timers arbeidsdager eller lengre, ingen sykelønnsordning, osv. Det våre aner kjempet frem, bør vi ikke kaste på dynga i dag pga at det ser ut som det fungerer så bra... (jeg synes fagbevegelsen er litt for tam, men det er min mening...)

Gjest Gjest_org_*
Skrevet

Å være organisert er en form for forsikring, i tilfelle noe skjer med ansettelsesforholdet mitt. Hvis jeg blir usaklig oppsagt eller ikke får den lønnen jeg har krav på. En forsikring på lik linje som å forsikre huset sitt mot brann, sannsynligvis kan jeg gå gjennom hele livet uten å få bruk for noen av forsikringene men det er kjekt å ha i tilfelle.

Og de forsikringene man kan få gjennom det å være organisert, er frivillig. Er dere et ektepar som er medlem av hvert deres forbund så velger dere beste tilbudet, og dere trenger ikke være dobbeltforsikret.

Det er mitt syn på saken.

Skrevet
Å være organisert er en form for forsikring, i tilfelle noe skjer med ansettelsesforholdet mitt. Hvis jeg blir usaklig oppsagt eller ikke får den lønnen jeg har krav på. En forsikring på lik linje som å forsikre huset sitt mot brann, sannsynligvis kan jeg gå gjennom hele livet uten å få bruk for noen av forsikringene men det er kjekt å ha i tilfelle.

Og de forsikringene man kan få gjennom det å være organisert, er frivillig. Er dere et ektepar som er medlem av hvert deres forbund så velger dere beste tilbudet, og dere trenger ikke være dobbeltforsikret.

Det er mitt syn på saken.

Vel, men som et tillegg til denne opplysningen fra deg (som ofte stemmer)...skal det sies at det finnes foreninger og forbund som ikke er der for å hjelpe, som gjør en slett innsats.

Skrevet
Vel, men som et tillegg til denne opplysningen fra deg (som ofte stemmer)...skal det sies at det finnes foreninger og forbund som ikke er der for å hjelpe, som gjør en slett innsats.

Hear, hear!

Skrevet
det finnes foreninger og forbund som ikke er der for å hjelpe

hva er poenget med dem da?

Gjest Gjest_org_*
Skrevet

Det er klart, det er alltid noen svarte får i flokken og det gjelder å være medlem av riktig klubb, og om vi er medlem av "riktig klubb" finner vi kanskje ikke ut før vi har behov for hjelp. Ofte er det slik at tillitsvalgte på en arbeidsplass ikke nødvendigvis er tillitsvalgt pga. interesse, men fordi ingen andre vil og da vil det skorte på både kunnskap og innsats. Så dette argumentet har jeg ingen problemer med å forstå, har selv vært medlem av et fagforbund som ikke var veldig aktiv med å fremme sine medlemmers saker. Er nå medlem av et annet forbund som spiller en mer aktiv rolle på min nåværende arbeidsplass, inkluderende, informerende og som støtter sine enkeltmedlemmer i saker som gjelder dem.

Så jeg vet at det finnes alle slags sorter, men vil de bli bedre hvis vi slutter å stille krav til dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...