Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #1 Skrevet 5. april 2006 Hei, vi får pusset opp badet nå, og der er det installert en ventil i veggen. Men døren som er satt inn, har ingen åpning nede ved dørterskelen. Er det noen som vet om det er et krav å ha såkalt tilluft under f.eks. dør på bad eller er det nok med ventil? Jeg ser for meg at vi må ha døren eller vinduet åpne for å få ut fukt (det må vi kanskje allikevel). Synes også jeg har lest i en eller annen takst for et hus en gang, at det var en merknad om at det var manglende spalte i baderomsdør.
Gjest HB Skrevet 5. april 2006 #2 Skrevet 5. april 2006 Dette er hentet fra NBI-blad 527.204: 72 Ventilasjon For boliger krever TEK avtrekk fra sanitærrom og våtrom. I bad med vindu som kan åpnes, gir veiledningen til TEK minimum luftmengde på 15 l/s, og 30 l/s i bad uten vindu som kan åpnes. Tilluften til våtrommet tas som overstrømmet luft fra naborommet. Alternative løsninger er: – spalte under døra, minst 10 mm – overstrømningsrist i døra, innsynssikker, eventuelt lyddempet – overstømningsventil i vegg, innsynssikker, eventuelt lyddempet Ventilasjon av våtrom er en viktig del av hele boligens ventilasjonssystem. Se Byggdetaljer 552.301, 552.302, 552.303 og 552.305. Dersom kondens på speil og vinduer ikke blir borte kort tid etter dusjing, er det et tegn på at ventilasjonen er for dårlig. Høy fuktighet over tid øker faren for mugg- og soppvekst. Det fins små vifter for å bedre avtrekket fra våtrom. Viftene kan monteres i yttervegg (småhus) eller i avtrekkskanal over tak. De kan kobles slik at de styres av lysbryteren eller av et hygrometer. Dette står i teknisk forstrift: § 9-31 Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk. Avtrekk fra kjøkken og sanitærrom skal føres i egne kanaler. Ved naturlig avtrekk fra leiligheter skal kanalene føres minst én full etasjehøyde opp, før de eventuelt føres sammen i felles kanal. De rommene som i slike boliger er knyttet til felles kanal, skal ha utelufttilførsel i samme fasade. Ved mekanisk avtrekk og egen vifte for hver leilighet kan det benyttes felles kanal for kjøkken og sanitærrom. " Ut fra dette er jeg litt usikker på om det er nok med en vanlig ventil i veggen (antar du mener sånn hvit som du vipper ut?) som avtrekk, men du skal i hvert fall ha en spalte eller rist som sikrer tilluft. Hilsen Lille meg
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 Etter hva jeg har fått med meg er det et krav om glipe under døra og ventil.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #4 Skrevet 5. april 2006 Etter hva jeg har fått med meg er det et krav om glipe under døra og ventil. ← Ikke hvis det er vindu på badet
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #5 Skrevet 5. april 2006 (endret) Ikke hvis det er vindu på badet ← Det ser sånn ut på de forskriftene som er referert. Trodde ikke det var lov å bygge nye bad uten avtrekk jeg.. Endret 5. april 2006 av hæxa
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Kjempefint med svar! Hvis jeg skjønner det riktig: siden vi har vindu og ventil (sånn hvit til å vippe ut), så er det altså ikke nødvendig med glipe under dør?
Gjest HB Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Kjempefint med svar! Hvis jeg skjønner det riktig: siden vi har vindu og ventil (sånn hvit til å vippe ut), så er det altså ikke nødvendig med glipe under dør? Feil! Om du har vindu eller ei sier bare noe om luftmengden det skal dimensjoneres for. Vindu og ventil slipper luften ut, men du må få luften inn på badet også. Det skjer fra naborommet via spalte under døren eller en rist i døren/veggen (ikke yttervegg). Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Det skjer fra naborommet via spalte under døren eller en rist i døren/veggen (ikke yttervegg). Hilsen Lille meg ← Da blir man altså sittende på utstilling for andre når man er på do da? Veldig moro å sitte der når man vet det står noen på utsiden og venter på tur.
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 Da blir man altså sittende på utstilling for andre når man er på do da? Veldig moro å sitte der når man vet det står noen på utsiden og venter på tur. ← Glipa skal være på minst 10mm, altså èn cm. Det er helt vanilg..
Gjest HB Skrevet 5. april 2006 #10 Skrevet 5. april 2006 Da blir man altså sittende på utstilling for andre når man er på do da? Veldig moro å sitte der når man vet det står noen på utsiden og venter på tur. Som hæxa sier skal spalten være 10 mm. Det oppnår man stort sett ved å sette inn en flat terskel. Som det står i teksten jeg har kopiert inn lenger opp skal en rist være innsynssikker og eventuelt lyddempet. Men det er jo en ulempe dersom døren vender ut mot et oppholdsrom. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Jada, men vi blir jo like godt sittende på utstilling uansett om det er aldri så vanlig.
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Jada, men vi blir jo like godt sittende på utstilling uansett om det er aldri så vanlig. ← Jeg kaller ikke en sprekk på en cm med rist og/ eller lyddempe for utstilling..
Gjest HB Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Jada, men vi blir jo like godt sittende på utstilling uansett om det er aldri så vanlig. Blir du sittende veldig på utstilling er det planløsingen det er noe feil med. Foreldrene mine måtte flytte døren inn til gjestetoalettet fordi døren vendte ut mot stuen. Så døren ble flyttet til vindfanget. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #14 Skrevet 5. april 2006 Jeg mener da ikke at folk står og kikker inn i den sprekken! Går det ikke an å forstå at det kommer lyd ut av en sprekk på 1 cm - har da ikke noe med planløsning å gjøre det. Sitter en på do, og det står en annen på utsiden av døren - så har man publikum om man vil det eller ei - om den på utsiden ikke er døv.
Gjest HB Skrevet 5. april 2006 #15 Skrevet 5. april 2006 Jeg forstår godt at det var lyden du referere til, men jeg mener fortsatt det har noe å si hvordan planløsningen er. Vårt bad vender ut mot en gang hvor det normalt ikke oppholder seg folk. Og badet ligger i en annen etasje enn stuen, så jeg har ikke problem med at det er en spalte under døren. Hva gjør du forresten på offetlige toalett hvor det bare er båser? Der hører i hvert fall alle rundt deg hva du gjør, og sannsynligheten for at det er andre i nærheten er større enn hjemme. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #16 Skrevet 5. april 2006 Riktig/god ventilasjon er kjempeviktig. Vi hadde tidligere kun mekanisk vifte, og manglet luftespalte i døren. Badet er stort (ca. 15-20 m2), og vi luftet med døren åpen. Etter noen år fikk vi svarte flekker (muggsopp) i taket og i fugene, vasket det vekk med klorinblanding (5% klorin), jfr. http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Ny...uktskader06.htm Vi har nå skiftet dør til en med luftespalte. Vet ikke om det er ett offentlig krav med luftespalte i døren, men muggsopp kan føre til alvorlige helseplager, og en bør derfor sørge for så god ventilasjon som mulig.
Gjest Binna Skrevet 5. april 2006 #17 Skrevet 5. april 2006 Jeg mener da ikke at folk står og kikker inn i den sprekken! Går det ikke an å forstå at det kommer lyd ut av en sprekk på 1 cm - har da ikke noe med planløsning å gjøre det. Sitter en på do, og det står en annen på utsiden av døren - så har man publikum om man vil det eller ei - om den på utsiden ikke er døv. ← Det mente da ikke jeg heller. Men sånn er det jo overalt, der ting er gjort riktig. Jeg har sett "stilige planløsninger hvor dodøra har gått rett inn på kjøkken/ stue, det synes jeg blir utstilling. men som "lille meg" sier så er det da feil løsning.
Gjest Elfrida Skrevet 5. april 2006 #18 Skrevet 5. april 2006 Jeg har sett "stilige planløsninger hvor dodøra har gått rett inn på kjøkken/ stue, ← Jeg trodde da virkelig at det ikke var lov å ha dodør rett inn til kjøkken eller stue. Tar jeg feil?
Gamle gode 10na Skrevet 5. april 2006 #19 Skrevet 5. april 2006 Som hæxa sier skal spalten være 10 mm. Det oppnår man stort sett ved å sette inn en flat terskel. Man kan ikke ha flat terskel i en karm inn til et våtrom. Det er i strid med forskriftene. En terskel inn til et våtrom skal være vesentlig høyere enn en terskel inn til et ordinært bruksrom. Jeg husker ikke helt i farten hva det kravet sier. Men, uansett, spalte i toppkarm er ideelt på et bad. Som en annen bruker her skrev, så må man ikke bare tenke på at damp etc skal ut av rommet, men også på at frisk luft skal inn.
Pimpernell Skrevet 5. april 2006 #20 Skrevet 5. april 2006 Man kan ikke ha flat terskel i en karm inn til et våtrom. Det er i strid med forskriftene. En terskel inn til et våtrom skal være vesentlig høyere enn en terskel inn til et ordinært bruksrom. Jeg husker ikke helt i farten hva det kravet sier. Men, uansett, spalte i toppkarm er ideelt på et bad. Som en annen bruker her skrev, så må man ikke bare tenke på at damp etc skal ut av rommet, men også på at frisk luft skal inn. ← En terskel kan være flat og høy samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå