Hjelmesett Skrevet i går, 07:55 #1 Skrevet i går, 07:55 Etter det grusoms angrepet da Matapour drepte 2 menn og skadet 21 personer. Han ble etter stoppet av noen helter av mennesker. jeg synes det er på sin plass at heltene som stoppet terroristen, samt skadde og pårørende får erstatning. men at over 360 personer som var i området skal få erstatningskrav på 350 000,- synes jeg er vel meget. Hva tenker dere om at over 400 personer får 350 000,- i erstatningskrav etter skytingen 25 juni 2024 ? 1
Hjelmesett Skrevet i går, 07:55 Forfatter #2 Skrevet i går, 07:55 link til saken - https://www.nrk.no/norge/matapour-inngar-forlik-med-120-fornaermede-_-ma-betale-350.000-til-hver-1.17725377
AnonymBruker Skrevet i går, 07:59 #3 Skrevet i går, 07:59 Dette reagerte jeg også på. Anonymkode: 1ff3e...95e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:06 #4 Skrevet i går, 08:06 Staten må jo legge ut.....de får aldri pengene tilbake. Staten vil vel legge ut minst mulig.. Merkelig ordning, de vet jo at han aldri vil kunne betale noe. Anonymkode: 8db54...9a8 4
Hjelmesett Skrevet i går, 08:28 Forfatter #6 Skrevet i går, 08:28 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Staten må jo legge ut.....de får aldri pengene tilbake. Staten vil vel legge ut minst mulig.. Merkelig ordning, de vet jo at han aldri vil kunne betale noe. Anonymkode: 8db54...9a8 Nettopp. tenker også på andre saker som feks folk som har blitt utsatt for feks voldtekt som får rett over 30.000,- i erstatning. Her er det folk som har vært i «området» som er over 350 personer som får 350 000,- - jeg synes det er helt vilt jeg. 1
parmanoia Skrevet i går, 08:36 #7 Skrevet i går, 08:36 Hjelmesett skrev (5 minutter siden): Nettopp. tenker også på andre saker som feks folk som har blitt utsatt for feks voldtekt som får rett over 30.000,- i erstatning. Her er det folk som har vært i «området» som er over 350 personer som får 350 000,- - jeg synes det er helt vilt jeg. Tviler også på om disse må dokumentere skadevirkningene i veldig grundig, slik voldsofre må. Jeg synes det er helt vilt å få utbetalt erstatning bare fordi man var i området av en dramatisk hendelse. Slik kan vi ikke ha det. 1 1 3
Hjelmesett Skrevet i går, 08:38 Forfatter #8 Skrevet i går, 08:38 parmanoia skrev (Akkurat nå): Tviler også på om disse må dokumentere skadevirkningene i veldig grundig, slik voldsofre må. Jeg synes det er helt vilt å få utbetalt erstatning bare fordi man var i området av en dramatisk hendelse. Slik kan vi ikke ha det. Nei slik kan vi ikke ha det. Dette burde nå opp på nrk debatten og frem i lyset. Dette er jo samfunnets penger. 120 millioner kroner er vanvittig mye penger 2
Rosa Dartle Skrevet i går, 09:12 #9 Skrevet i går, 09:12 parmanoia skrev (23 minutter siden): Tviler også på om disse må dokumentere skadevirkningene i veldig grundig, slik voldsofre må. Jeg synes det er helt vilt å få utbetalt erstatning bare fordi man var i området av en dramatisk hendelse. Slik kan vi ikke ha det. Jeg kjenner et par som var inne på baren med venner, folk som bor i en helt annen del av landet, og helt tilfeldigvis var i Oslo i forbindelse med en konsert. Det de har beskrevet rundt kaoset som oppstod inne på baren, og hvordan det har påvirket dem, gjør at jeg synes det er riktig med erstatning. Resiliens er så forskjellig. Jeg har selv vært utsatt for vold og kommet greit ut på andre siden, uten noen nevneverdige konsekvenser. Ingen diagnose i alle fall, og jeg har tatt master og fått jobb og klart meg fint etterpå. Vi var to stykker som ble utsatt for vold. Jeg klarte å søke om erstatning, og jeg hjalp den andre personen som var utsatt for det samme med å søke. Av en eller annen grunn fikk jeg en høyere erstatning, fordi jeg hadde greid å beskrive alt på en bedre måte. Jeg fikk den høyeste summen. Personen som ble utsatt for det samme, fikk ca 1/3. Ville ikke klage fordi påkjenningen hadde vært så stor og at de psykiske ettervirkningene var så alvorlige, så jeg endte med å skrive klagen for vedkommende. Fikk også innvilget høyeste sum. Vi var utsatt for den samme volden, men kun jeg kom greit ut av det. Det stod i vedtaket at hen ikke hadde bevist det godt nok, men slik jeg så det var det tilfredsstillende. Enda den andre personen er den som har fått så store psykiske ettervirkninger at hen har falt utenfor arbeidslivet og lever med store begrensninger. Det å gå inn i en slik sak for å bevise noe når man har fått et alvorlig traume (PTSD i denne sammenheng), gjør at veldig mange ikke greier det. Jeg opplevde altså at jeg som egentlig hadde minst ettervirkninger og greide å beskrive det godt nok, var den som altså fikk høyest uttelling i første instans. Tilbake til terrorsaken. Den ene personen i dette paret ble sterkt psykisk skadet etter terroren. Kjæresten hennes beskrev det som at hun bare ble apatisk etterpå, reagerte ikke, og hun har aldri blitt den samme igjen. Fra å være et ungt par med drømmer og håp for framtiden, planer om barn osv., er hun nå helt utenfor samfunnet. Jeg har heldigvis aldri opplevd terror selv, men det virker som noe av det mest skremmende man kan oppleve. Det kan godt være at det er noen i denne saken som profiterer på det, men en gang innimellom må man la tvilen komme dem til gode, og bare gi en generell sum til alle, i stedet for å skille for mye på det. Ellers er det fort de mest ressurssterke og uten ettervirkninger som vinner på det.
parmanoia Skrevet i går, 09:24 #10 Skrevet i går, 09:24 Rosa Dartle skrev (8 minutter siden): Tilbake til terrorsaken. Den ene personen i dette paret ble sterkt psykisk skadet etter terroren. Kjæresten hennes beskrev det som at hun bare ble apatisk etterpå, reagerte ikke, og hun har aldri blitt den samme igjen. Fra å være et ungt par med drømmer og håp for framtiden, planer om barn osv., er hun nå helt utenfor samfunnet. Jeg har heldigvis aldri opplevd terror selv, men det virker som noe av det mest skremmende man kan oppleve. Det kan godt være at det er noen i denne saken som profiterer på det, men en gang innimellom må man la tvilen komme dem til gode, og bare gi en generell sum til alle, i stedet for å skille for mye på det. Ellers er det fort de mest ressurssterke og uten ettervirkninger som vinner på det. Selvfølgelig vil en del av disse bli sterkt skadet av terroren, og de skal ha erstatning. Men at nesten 400 har fått PTSD har jeg mine tvil om. Og terror er så klart svært dramatisk, men også her er det høyst individuelt om det er det mest skremmende man opplever og om man tar skade av det på lang sikt. Jeg synes fortsatt det er vanvittig med en så høyt sum til så mange i forhold til summen man vanligvis gir til voldsofre med grundige dokumentasjonskrav. Så her blir vi ikke enige. 3 2
Hjelmesett Skrevet i går, 09:38 Forfatter #11 Skrevet i går, 09:38 parmanoia skrev (10 minutter siden): Selvfølgelig vil en del av disse bli sterkt skadet av terroren, og de skal ha erstatning. Men at nesten 400 har fått PTSD har jeg mine tvil om. Og terror er så klart svært dramatisk, men også her er det høyst individuelt om det er det mest skremmende man opplever og om man tar skade av det på lang sikt. Jeg synes fortsatt det er vanvittig med en så høyt sum til så mange i forhold til summen man vanligvis gir til voldsofre med grundige dokumentasjonskrav. Så her blir vi ikke enige. Enig.
Rosa Dartle Skrevet i går, 11:18 #12 Skrevet i går, 11:18 parmanoia skrev (1 time siden): Selvfølgelig vil en del av disse bli sterkt skadet av terroren, og de skal ha erstatning. Men at nesten 400 har fått PTSD har jeg mine tvil om. Og terror er så klart svært dramatisk, men også her er det høyst individuelt om det er det mest skremmende man opplever og om man tar skade av det på lang sikt. Jeg synes fortsatt det er vanvittig med en så høyt sum til så mange i forhold til summen man vanligvis gir til voldsofre med grundige dokumentasjonskrav. Så her blir vi ikke enige. Jeg synes ikke summen er høy. Husker ikke hva vi fikk, men det var nok over det dobbelte. Hva er det for et tapt liv og mtp tapt arbeidsinntekt? Forhåpentligvis kan høyere erstatning i denne saken også føre til en annen praksis i andre saker der man blir utsatt for drapsforsøk. Det å frykte for sitt eget liv er selvfølgelig utrolig skremmende. Løft heller for alle, bidra til en høyere praksis, enn å klage på de som får, tenker jeg.
Hjelmesett Skrevet 22 timer siden Forfatter #13 Skrevet 22 timer siden Rosa Dartle skrev (2 timer siden): Jeg synes ikke summen er høy. Husker ikke hva vi fikk, men det var nok over det dobbelte. Hva er det for et tapt liv og mtp tapt arbeidsinntekt? Forhåpentligvis kan høyere erstatning i denne saken også føre til en annen praksis i andre saker der man blir utsatt for drapsforsøk. Det å frykte for sitt eget liv er selvfølgelig utrolig skremmende. Løft heller for alle, bidra til en høyere praksis, enn å klage på de som får, tenker jeg. Ja , klart de som har fått PTSD skal få erstatning, men poenget her er at det er vanskelig å tro at 400 stykker har fått PTSD som ifølge av dette. 3 2
Stonegiant Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden Jeg var i området den kvelden. Hvor kan jeg be om penger? Er det for sent? 1 1
bitmog Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Hjelmesett skrev (9 minutter siden): Ja , klart de som har fått PTSD skal få erstatning, men poenget her er at det er vanskelig å tro at 400 stykker har fått PTSD som ifølge av dette. Hvorfor er det så klart at de skal få erstatning for det? Hva vil 400K bidra med som kan være til hjelp for en med PTSD? 1
Stonegiant Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden bitmog skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det så klart at de skal få erstatning for det? Hva vil 400K bidra med som kan være til hjelp for en med PTSD? Mest sannsynlig er det erstatning for tapt inntekt pga sykmelding.
bitmog Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden Dette henger absolutt ikke på greip, når jeg leser i lokalavisa at overgrepsoffer med store fysiske sterke dokumenterbart materiale fikk "kun" 100k..... Da blir det veldig feil.... 5
Hjelmesett Skrevet 19 timer siden Forfatter #18 Skrevet 19 timer siden bitmog skrev (2 timer siden): Hvorfor er det så klart at de skal få erstatning for det? Hva vil 400K bidra med som kan være til hjelp for en med PTSD? Jeg er enig med deg. det er noen vanvittige summer..
Hjelmesett Skrevet 4 timer siden Forfatter #19 Skrevet 4 timer siden bitmog skrev (18 timer siden): Dette henger absolutt ikke på greip, når jeg leser i lokalavisa at overgrepsoffer med store fysiske sterke dokumenterbart materiale fikk "kun" 100k..... Da blir det veldig feil.... Dette er hårreisende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå