AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:03 #1 Skrevet onsdag kl. 21:03 Jeg har vokst opp med foreldre der min mor har tatt seg av hjemmet, matlaging/husarbeid og oss barna. Min far har vært utearbeidende og har vært vant til å komme til dekket bord, og det gjør han fremdeles i en alder av 84 år. Når jeg er hjemme et par ganger i året blir jeg overrasket over hvor bortskjemt og tafatt han er, og at han den dagen min mor er borte kommer til å kollapse, fordi det er hun som har ordnet hele livet hans. Han sitter i stresslessen sin ved siden av peisen, og roper inn på kjøkkenet til min mor om at det holder på å slokne i peisen. Jeg sier da at han kan legge innpå en skive, men han sier at min mor lan komme å ordne dette, og det gjør min mor. Når vi sitter ved bordet og skal spise, sier han til min mor at han for eksempel mangler en kniv, at det mangler salt på bordet eller lign. Jeg sier da at han sitter nærmest hyllen der saltet står, eller kan hente kniv selv, men han sier at min mor skal komme med det. Etter at måltidet er over, går han bare fra bordet uten å rydde etter seg eller en sjelden gang setter han koppene sine på benken over oppvaskmaskinen, og når jeg ber han sette koppene inn i maskinen, sier han at min mor skal sette koppene inne i maskinen, fordi hun vet best hvordan ting skal være. Jeg blir helt skremt når jeg ser hvordan han er, og når jeg snakker med min mor om dette så unnskylder hun han og sier at det er fordi han er vant til å arbeide ute, men han har jo ikke arbeidet ute på over 20 år? Er dette vanlig hos eldre folk? Anonymkode: a1f05...69d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:09 #2 Skrevet onsdag kl. 21:09 Hos noen er der nok slik Ser hos svigers var det litt slik før. Men svigerfar vokste opp med en far så han lærte av sin far å bake, lage middag og holde huset rent. Så nå når svigermor har vært dårlig har han stått for matlaging, vasking, skift av sengetøy, vask av klær, pluss det ute snø måking, klipping av plen, vedlikehold, osv. Så vi har prøvd å hjelpe til litt der vi kan, selv om de helst vil klare alt selv. Ser og hos tanta og onkelen til min mann der har nå tanta fått demens diagnose der ordner da onkelen nå alt mat, hus, og har tatt ansvar for kona sim vandrer rundt im natta, tar feil rom tror ho er på do og er på et kott, går på feil rom for å sove osv Anonymkode: a5284...2f2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:09 #3 Skrevet onsdag kl. 21:09 Det var ikke sånn hos mine foreldre. Men det er jo ikke din sak hvordan de ordner seg. Hvis moren din dør først så får han sitte der og rope etter kniv da. Hans problem. Anonymkode: 95d17...56b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:17 #4 Skrevet onsdag kl. 21:17 Jeg er vokst opp på gård og mine foreldre hadde tradisjonell fordeling av husarbeidet. Nå er de gamle, i 80- åra, og min far har ikke lenger utearbeid på gården. Og da gjør han en god del mer av arbeidet inne. Det er fortsatt min mor som er «sjefen» inne og gjør det meste. Men min far hjelper til med rydding, oppvask, oppvaskmaskin og en del annet. Uten at min mor trenger å spørre. Anonymkode: 4c24a...146 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:21 #5 Skrevet onsdag kl. 21:21 Tror kanskje svaret ligger i at faren din var yrkesaktiv og ikke moren din. Jeg er vokst opp med yrkesaktive foreldre; jeg vet også at far var "moderne" i forhold til fedre til mine jevnaldrene. De delte på noen arbeidsoppgaver, andre arbeidsoppgaver var "egne". Far var mye er selvhjulpen enn mor, men mor har måtte lært seg en del etter at far døde. Far lagde mat, vasket gulv, støvsugde, vasket klær om det var nødvendig, snømåking, oppvask etc. Hos svigerforeldrene mine var det også slik, men rollene ble byttet om. Svigermor ble syk, og det var mye hun ikke klarte å gjøre, så da ble det svigerfar som gjorde alt. Anonymkode: ec82f...8cb
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:32 #6 Skrevet onsdag kl. 21:32 Både min mor og min svigermor gjør klart mest av husarbeid, men ikke på noen måte i slik grad du beskriver. Både far og svigerfar tar mer av uteoppgaver. De hadde klart seg helt greit om de ble alene, men sannsynligvis hatt det mer skittent, vasket klær sjeldnere og spist mindre sunt. Anonymkode: 9b47e...f99 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:34 #7 Skrevet onsdag kl. 21:34 Mine besteforeldre på den ene siden hadde en utrolig skjev arbeidsfordeling i hjemmet (selv om begge hadde vært yrkesaktive før de ble pensjonister!). Bestemoren min gjorde alt - lagde mat, ryddet og vasket, underholdt oss barnebarna, tok oss med på teater/museum/byturer, hjalp til med oppussing og flytting og hva det skulle være - mens bestefaren min lå i stresslessen og så på tv. Dessverre fikk bestemoren min en grusom sykdom som hun døde av for over 10 år siden. Bestefaren min ble da nødt til å lære seg å ta vare på hjemmet, og det går vel så som så. Mine besteforeldre på den andre siden har også begge jobbet, men de er et team som deler på oppgaver, hjelper og utfyller hverandre. Så det er nok litt forskjellig rundt omkring. Anonymkode: 86c16...5b8
AnonymBruker Skrevet i går, 06:11 #8 Skrevet i går, 06:11 Som å lese om svigerforeldrene mine. Svigerfar kan sitte ved bordet og si han er sulten, han står opp en time før svigermor. Og så gå ned og vekke svigermor fordi hun må smøre brødskiver til frokost til ham. Dør hun før han, kommer han til å bli en pest og plage for oss. Min far har aldri vært sånn, han lager mat, vasker, rydder og holder huset i orden. Fra jeg var liten, har han tatt i et tak hjemme. De er alle over åtti, rimelig oppegående og spreke. Men svigerfar er et kapittel for seg Anonymkode: e8d45...b6e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:26 #9 Skrevet i går, 07:26 Svigerfar er sånn. Hadde ikke klart og bli boende i huset etter svigermor døde hvis ikke min svigerinne flyttet inn. Min far klarer seg helt fint. Pleiet min mor de siste årene hun levde og har dessuten bodd i utlandet alene i forbindelse med jobb. Ingen var så god på og steke krumkaker og lage ribbe som han. Han nærmer seg 90, og når vi er på besøk er han først oppe og frokost står klar når vi står opp. Anonymkode: 42dc2...272
AnonymBruker Skrevet i går, 07:38 #10 Skrevet i går, 07:38 Mine foreldre hadde tradisjonell fordeling. Men jeg har likevel aldri hatt en far som satt seg ned mens mamma jobbet - han dekket bord, tok oppvask, hentet mat fra bod, fikset fyring, og alt slikt. Da han ble pensjonist tok han flere oppgaver. Han hadde blant annet ansvar for støvsuging. Det var likevel en prøvelse da første gikk bort... Etter 40 år med hver sine oppgaver. Jeg og mannen har delt oppgavene mellom oss for å effektivisere hverdagen. Så har slått meg at vi i større grad bør ta den andres oppgaver innimellom. Anonymkode: 986a7...9bb
AnonymBruker Skrevet i går, 07:44 #11 Skrevet i går, 07:44 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har vokst opp med foreldre der min mor har tatt seg av hjemmet, matlaging/husarbeid og oss barna. Min far har vært utearbeidende og har vært vant til å komme til dekket bord, og det gjør han fremdeles i en alder av 84 år. Når jeg er hjemme et par ganger i året blir jeg overrasket over hvor bortskjemt og tafatt han er, og at han den dagen min mor er borte kommer til å kollapse, fordi det er hun som har ordnet hele livet hans. Han sitter i stresslessen sin ved siden av peisen, og roper inn på kjøkkenet til min mor om at det holder på å slokne i peisen. Jeg sier da at han kan legge innpå en skive, men han sier at min mor lan komme å ordne dette, og det gjør min mor. Når vi sitter ved bordet og skal spise, sier han til min mor at han for eksempel mangler en kniv, at det mangler salt på bordet eller lign. Jeg sier da at han sitter nærmest hyllen der saltet står, eller kan hente kniv selv, men han sier at min mor skal komme med det. Etter at måltidet er over, går han bare fra bordet uten å rydde etter seg eller en sjelden gang setter han koppene sine på benken over oppvaskmaskinen, og når jeg ber han sette koppene inn i maskinen, sier han at min mor skal sette koppene inne i maskinen, fordi hun vet best hvordan ting skal være. Jeg blir helt skremt når jeg ser hvordan han er, og når jeg snakker med min mor om dette så unnskylder hun han og sier at det er fordi han er vant til å arbeide ute, men han har jo ikke arbeidet ute på over 20 år? Er dette vanlig hos eldre folk? Anonymkode: a1f05...69d Dette høres ut som svigerforeldrene til en venninne av meg, akkurat samme greia der og. Anonymkode: c5ae2...d23 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:50 #12 Skrevet i går, 07:50 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det var ikke sånn hos mine foreldre. Men det er jo ikke din sak hvordan de ordner seg. Hvis moren din dør først så får han sitte der og rope etter kniv da. Hans problem. Anonymkode: 95d17...56b Nei det er jo forsåvidt ikke ts sitt problem men det er jo ikke noe godt å se at ens egen mor sliter seg ut da.. Kan det være at det er på tide med hjemmesykepleie kanskje? Mener ikke at hjemmesykepleien skal komme for å legge ved i ovnen men som kan bistå med litt husarbeid inninellom, han er jo 84 år og blir ikke yngre. Din mor er vel rundt samme alder og kan jo ikke fungere som renholder, kokk og sykeoleier i evig tid. Kan være greit å ta den praten snart tenker jeg da. Anonymkode: c5ae2...d23 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:51 #13 Skrevet i går, 07:51 Beklager skrivefeilene ✌️ Anonymkode: c5ae2...d23
Tipaa Skrevet i går, 09:27 #14 Skrevet i går, 09:27 Klarer ikke hente salt og kniv? Roper han: Ferdig!!! Når han sitter på dass også eller?
AnonymBruker Skrevet i går, 09:30 #15 Skrevet i går, 09:30 Sjansen er vel stor for at han dør før moren din. En 84-åring er ikke akkurat ung heller.. Anonymkode: e7965...9c9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå