refill Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Noen som har fulgt sendingene? Nå er det Tjenerinnens beretning (The Handmaid's Tale) av Margaret Atwood som står for tur. For de som ikke kjenner konseptet er det en lesesirkel hvor alle hører samme bok. Hver onsdag diskuteres kapitlene som er lest, av programledere Christine Lossius Thorin og Kristoffer Olsen, samt en tredje gjesteprogramleder (som er Jenny Skavlan for denne boken). De kapitlene man skal høre legges ut hver onsdag på NRK radio appen. 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Elsker leseklubben. Lest tjenerinnenes beretning for over 25 år siden. Anonymkode: b4f71...47b 3
Stjertmeis Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar Hører på det innimellom når det går på radioen og jeg er i bilen, men ikke hørt fast. I dag hørte jeg at de nå skal lese Tjenerinnens beretning, og bestemte samtidig at det vil jeg også (har tenkt det i mange år, men ikke kommet så langt). Og så skal jeg følge leseklubben også. Dette var que-et mitt! 2
refill Skrevet 14. januar Forfatter #4 Skrevet 14. januar Stjertmeis skrev (37 minutter siden): Hører på det innimellom når det går på radioen og jeg er i bilen, men ikke hørt fast. I dag hørte jeg at de nå skal lese Tjenerinnens beretning, og bestemte samtidig at det vil jeg også (har tenkt det i mange år, men ikke kommet så langt). Og så skal jeg følge leseklubben også. Dette var que-et mitt! 👏 Jeg skal prøve å følge denne boken jeg og. Har vært litt av og på tidligere. 1
Stjertmeis Skrevet 22. januar #6 Skrevet 22. januar Henger litt bak, men fikk omsider begynt på vei til jobb i dag. Kommet til kapittel 4. Jeg kjører, så det er lydbok som gjelder for meg. Er egentlig ingen lydbok-person, men innser at jeg ikke har tid å sette meg ned med bok for å lese (kveldene går med til byggeprosjekt i huset). Så da prøver jeg å lytte 😊 Er dere i gang?
hårfjerning Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Helt enig, Leseklubben er et kjempefint konsept! Jeg prøver også å følge med på Tjenerinnens beretning denne gangen. Som Stjertmeis sier, så er lydbok helt genialt når man ikke har tid til å sette seg ned med en fysisk bok. For de som er usikre på hvor de skal lytte, finnes det gode oversikter over de ulike strømmetjenestene på sider som https://lydbok-app.no/. Det gjør det litt lettere å finne ut hvor man kan få tak i bøkene de velger ut. Gleder meg til å høre neste episode på onsdag! 1
Stjertmeis Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar hårfjerning skrev (36 minutter siden): Helt enig, Leseklubben er et kjempefint konsept! Jeg prøver også å følge med på Tjenerinnens beretning denne gangen. Som Stjertmeis sier, så er lydbok helt genialt når man ikke har tid til å sette seg ned med en fysisk bok. For de som er usikre på hvor de skal lytte, finnes det gode oversikter over de ulike strømmetjenestene på sider som https://lydbok-app.no/. Det gjør det litt lettere å finne ut hvor man kan få tak i bøkene de velger ut. Gleder meg til å høre neste episode på onsdag! I tilfelle du (som jeg) ikke har fanga det opp (selv om jeg i ettertid ser at @refill faktisk skrev det i HI), så ligger lydboka også i NRK Radio-appen (inne på Leseklubben). De har kun rettigheter til å legge ut boka de holder på med, så bøkene ligger kun ute en begrensa periode. Jeg oppdaga det ETTER at jeg hadde kjøpt lydboka i en lydbok-app 🙃 Jeg er så langt ajour med Leseklubben, men er litt redd jeg ikke klarer å være gjennom kapitlene til onsdagens episode. Skal prøve å sette av tid 😃 Var forresten bittelitt skuffa over forrige episode. Det var veldig spennende å høre mer om koblingen til den iranske revolusjonen i 1979, men jeg synes ikke gjesten klarte å være presis og tydelig nok. Det vart litt halvveis etter min mening. Tviler ikke på kunnskapene hennes, synes bare det vart litt vaklende, og tidvis litt upresise paralleller og "via via"-fortelling. Hadde ganske store forhåpninger til den sekvensen, men vart litt skuffa.
AnonymBruker Skrevet 7. februar #10 Skrevet 7. februar Jeg har ikke noe imot Leseklubben, selv om jeg ikke er fan av Christine Lossius Thorin. MEN: Jeg boikotter dem fordi de på radio (P2) har fått sendetidspunktet til Åpen bok Kritikerne, som i flere år har gått fredag kl 15. Jeg synes det er ille at klassikere (mer eller mindre) diskutert av folk uten spesiell fagkunnskap innen litteratur skal erstatte et program der erfarne litteraturkritikere og -vitere anmelder nyutgitt fiksjonslitteratur på norsk. Alt for dårlig av allmennkringkasteren NRK - hvis ikke P2 tar dette ansvaret, hvem skal ta det da? Leseklubben er grei til sitt bruk, men det burde være plass til begge litteraturprogram/ podkaster under NRK-paraplyen. Anonymkode: 5eed1...928 3 1
Miss Meilir Skrevet 7. februar #11 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke noe imot Leseklubben, selv om jeg ikke er fan av Christine Lossius Thorin. MEN: Jeg boikotter dem fordi de på radio (P2) har fått sendetidspunktet til Åpen bok Kritikerne, som i flere år har gått fredag kl 15. Jeg synes det er ille at klassikere (mer eller mindre) diskutert av folk uten spesiell fagkunnskap innen litteratur skal erstatte et program der erfarne litteraturkritikere og -vitere anmelder nyutgitt fiksjonslitteratur på norsk. Alt for dårlig av allmennkringkasteren NRK - hvis ikke P2 tar dette ansvaret, hvem skal ta det da? Leseklubben er grei til sitt bruk, men det burde være plass til begge litteraturprogram/ podkaster under NRK-paraplyen. Anonymkode: 5eed1...928
Stjertmeis Skrevet 7. februar #12 Skrevet 7. februar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke noe imot Leseklubben, selv om jeg ikke er fan av Christine Lossius Thorin. MEN: Jeg boikotter dem fordi de på radio (P2) har fått sendetidspunktet til Åpen bok Kritikerne, som i flere år har gått fredag kl 15. Jeg synes det er ille at klassikere (mer eller mindre) diskutert av folk uten spesiell fagkunnskap innen litteratur skal erstatte et program der erfarne litteraturkritikere og -vitere anmelder nyutgitt fiksjonslitteratur på norsk. Alt for dårlig av allmennkringkasteren NRK - hvis ikke P2 tar dette ansvaret, hvem skal ta det da? Leseklubben er grei til sitt bruk, men det burde være plass til begge litteraturprogram/ podkaster under NRK-paraplyen. Anonymkode: 5eed1...928 Kjenner ikke til programmet du viser til, men uten fra det du skriver er det synd om et litterturprogram med mindre kommersiell og mer faglig forankring blir bytta ut med Leseklubben. Det bryter også litt med det jeg liker med P2, at en av programmene er mer faglig forankra. Det bør være plass til begge deler. Når det er sagt så liker jeg godt Leseklubben-konseptet godt. Jeg har ikke noen utprega skjønnlitteraturinteresse (selv om jeg leser noen bøker nå og da), så for meg passer det nedpå og folkelige formatet godt 😊 Endret 7. februar av Stjertmeis Tillegg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå