AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Hei, lurer på er det noen her inne som vet om hvordan det er å leve med Greyhound og om de er greie for folk som aldri har hatt en mynde før? Hvordan er Greyhound miljøet i Norge? Har også vurdert Whippet, men vil helst ha en større korthåret Mynde neste gang jeg skal ha ny hund, uten om at de har like mye urhund instinkt som en del andre mer eksotiske mynter er kjent for. Har også vurdert Whippet, men om jeg helst vil ha tispe og samtidig muligens ha mulighet til å drive med utstilling så vil jeg jo ikke tro dette blir en større hund om man skal legge vekt på størrelse uten om helse og gemytt som selvfølgelig er det viktigste. Vis man velger Whippet i stede for Greyhound her. Har planer om å flytte mer landlig etter hvert, så vil nok ikke gå på om jeg har plass nok. Anonymkode: f57ec...801
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Ingen erfaring med greyhound, men har forstått det sånn at de er litt roligere enn whippet? Jeg har selv en whippet hann som er muskuløs og har en mankehøyde på 54 cm. Han regnes som stor for rasen. Du har nok rett i at de fleste tisper ikke vil være særlig store. Whippeten min har mye energi og glede. Han er veldig sosial, og veldig blid og glad. Trenger en god del mosjon for å være fornøyd, men han er også veldig enkel å leve med. Har ikke hatt noen type utfordringer med ham ❤️ Anonymkode: 7db00...548
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ingen erfaring med greyhound, men har forstått det sånn at de er litt roligere enn whippet? Jeg har selv en whippet hann som er muskuløs og har en mankehøyde på 54 cm. Han regnes som stor for rasen. Du har nok rett i at de fleste tisper ikke vil være særlig store. Whippeten min har mye energi og glede. Han er veldig sosial, og veldig blid og glad. Trenger en god del mosjon for å være fornøyd, men han er også veldig enkel å leve med. Har ikke hatt noen type utfordringer med ham ❤️ Anonymkode: 7db00...548 Ts her Ja ikke sant har møtt på en del nydelige Whippet også de som fort ikke hadde vært så populære på utstilling om man hadde prøvd p.g.a at de var litt større enn standarden, men viktigst av alt herlige hunder på hjemme bane, Så utelukker ikke at det kan bli Whippet likevel om jeg heller går for mer medium størrelse tispe og ikke finner en grei Greyhound fra en seriøs oppdretter uten å måtte importere fra andre land. Har også hørt at Whippet kan ha noe gjennomsnitt mer energi enn Greyhound, men vil jo tro dette er individuelt. Har for tiden en liten miniatyr hund på større siden av sin skalaen som egentlig er ganske rolig så lenge hun få løpe litt løs og/eventuelt lengre turer nesten hver dag, men hadde hun kunne få løpe Agility hver dag så hadde hun gjort det. Anonymkode: f57ec...801
Tabris Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Mynder må kunne løpe. Dvs løs på store områder hvor de virkelig kan ta seg ut i galopp. Samtidig har mynder sterkt jaktinstinkt og vil kunne løpe etter en kanin eller katt, og i verste fall drepe dem, hvis de får sjansen. Så de må kunne løpe på et trygt område. Kan du gi dem et trygt sted å løpe et par ganger i uken, så kan du ha en mynde. 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Min veldig begrensede erfaring med Greyhound er at de er veldig daffe, bortsett fra når de løper/sprinter og når jaktinstinktet kicker inn. De vil stort sett ligge og sløve. Min erfaring er at det er MYE mindre liv i Greyhound enn i Whippet, men jaktinstinktet er til gjengjeld mye større. Innkalling på Whippet er ofte ganske bra, slik er det ikke på Greyhound når den har sett noe den vil jakte på. Jeg har saluki (null innkalling overhodet for øvrig) og hadde egentlig lyst på Greyhound, men jeg har en altfor aktiv livstil enn hva en Greyhound ville likt. joggeturer og lange skogsturer har jeg hørt at de ikke liker så godt å være med på, som regel. Anonymkode: fbdd4...d46
AnonymBruker Skrevet 15. januar #6 Skrevet 15. januar Hei TS! Jeg har flere greyhounds og vært aktiv i miljøet i over et tiår, så jeg kvalifiserer meg vel sånn sett for å svare deg godt i denne tråden. 🙂 Greyhound var min første mynde (men ikke første hund), og det var ikke noe problem i det hele tatt. Greyhounds er veldig sosiale og trivelige hunder å leve med. De knytter sterke bånd til eierne sine, og mangler mye av særheten som man ser på de mer orientalske mynderasene. Jeg synes greyhounds er veldig behagelige hunder å leve med, for de er morsomme, lekne og veeeeldig kosete, samtidig som de ikke er overdrevent sosiale mot fremmede folk eller hunder (men stort sett alltid vennlige!). Jeg synes greyhounden er mer reflektert enn whippeten. De første årene så har begge rasene høyt aktivitetsbehov og vil helst få strekke på beina hver dag. Men whippeten synes jeg har generelt høyere stress og lyd i seg, mens greyhounden er betydelig roligere og mer betenksom før de kaster seg ut i noe. Nå er jeg kanskje inhabil, men jeg synes også at greyhounden er smartere enn whippeten. De kan være vanskeligere å motivere i sammenheng med lydighetstrening, men har du noe skikkelig godt og trener dem med positiv innlæring så er de villige til å være med på det meste! Det er ikke riktig at greyhounds er daffe, dette er mer typisk avdanke løpshunder i USA som bare snorker på sofaen hele dagen og løper litt i hagen. Greyhounds i Norge, som stort sett er fra utstillingslinjer, er aktive hunder som trenger en god tur hver dag samt mulighet til å løpe løs flere dager i uken. Får de dette, så blir de veldig harmoniske hunder. Jeg har alltid gått rundt en times tid hver dag med dem, lenger i helgene, også får de løpe løse ofte. Men hvis det regner så havner de i koma og vil ikke på tur! De blir gjerne med på en joggetur, men ikke milevis - det blir fort kjedelig. Mine har alltid satt pris på å få være med og løpe 5-10 km! Lange skogsturer er heller ikke noe problem, kan fint gå 10-15 km med en greyhound så fremt de er i god form. Det som er deilig med greyhounds er at de ikke løper på veggen bare fordi man har et par rolige dager inne. De kan fint få mindre tur i en periode ved sykdom eller annet. Det er riktig at greyhounds har sterkt jaktinstinkt. De vil løpe og nedlegge rådyr, harer, katter etc. ved mulighet. Men siden de hovedsaklig jakter med synet så har det aldri vært noe problem å ha dem løse, bare sørg for at det ikke er noe vilt synlig og at du har god oversikt der hvor du slipper dem. De fleste med greyhounds i Norge slipper sine løse i skog og mark uten noe stress. Vær obs på at greyhounds kan fort få sår og stikkskader om de får løpe tullinger i tett skog. Greyhounden stopper ofte så fort de ikke ser bytte lenger, mens whippet og saluki kan fort dra på jakt om de først har sett dyret og har ferten av det. Greyhoundene mine er mye enklere å få tilbake enn whippetene til en bekjent dersom vi treffer på rådyr på jordene. Jeg vil påstå at greyhoundmiljøet idag er veldig trivelig! Det har vært noe splittelser før for endel år siden, men nå er miljøet veldig rolig og samlet. Det er en liten klubb med knapt 60 medlemmer i Norge, men det arrangeres utstilling, fellesturer og annet gjennom året. Greyhoundfolk elsker rasen sin, så de tar imot nye greyhoundentusiaster med åpne armer! Første helgen i mai så arrangerer raseklubben sin spesial i Vestby, hvis du bor i nærheten så anbefaler jeg deg å dra innom en tur på lørdagen for å se litt hunder og skravle med eiere. ☺️ Anonymkode: 928d9...47a 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #7 Skrevet 15. januar Jeg vil også legge til at det ikke er noe problem å få kjøpt greyhound i Norge. Vi har tre aktive oppdrettere, og det er minst ett kull i året hvert fall. I 2025 ble det født tre kull og totalt 20 valper. Det pleier ikke å være lange ventelister heller, da greyhounds ikke er en populær rase i Norge. Jeg har aldri skjønt hvorfor whippet er mer populær enn greyhound utenom mer praktisk størrelse på whippet. Greyhounden har mye mindre stress, lyd og separasjonsangst enn whippet. Nå i januar blir det født valper hos kennel Azravi. Senere nærmere sommeren er det planlagt valper hos kennel Jets. Som vanlig så er hjemmesidene til disse oppdretterne dårlig oppdatert, så send dem en mail eller ring dem om du vil ha kontakt! Anbefaler deg å ta en titt på fb-gruppa til raseklubben! Anonymkode: 928d9...47a
AnonymBruker Skrevet 15. januar #8 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men whippeten synes jeg har generelt høyere stress og lyd i seg, mens greyhounden er betydelig roligere og mer betenksom før de kaster seg ut i noe. Jeg har kun erfaring med Whippeter og må bare kommentere dette. Whippet er fulle av energi, åpenhet og eventyrlyst ute, men de har en av og på knapp. Så når de er inne er de de daffeste koseklumpene som bare tasser rundt og vil ligge inntil deg og slappe av. Det er det som er så perfekt med Whippet, de tilpasser seg deg da det å være med deg er det de liker aller best. De blir med på lange gå eller joggeturer, ligger rolig under bordet på restauranter eller blir inni i sofaen med deg når du er syk. Det du gjør gjør de, og sier du "Vær så god løp", da løper de. De er en lykkepille på 4 bein og verdens beste terapi ❤️ Anonymkode: bc894...68f 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #9 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har kun erfaring med Whippeter og må bare kommentere dette. Whippet er fulle av energi, åpenhet og eventyrlyst ute, men de har en av og på knapp. Så når de er inne er de de daffeste koseklumpene som bare tasser rundt og vil ligge inntil deg og slappe av. Det er det som er så perfekt med Whippet, de tilpasser seg deg da det å være med deg er det de liker aller best. De blir med på lange gå eller joggeturer, ligger rolig under bordet på restauranter eller blir inni i sofaen med deg når du er syk. Det du gjør gjør de, og sier du "Vær så god løp", da løper de. De er en lykkepille på 4 bein og verdens beste terapi ❤️ Anonymkode: bc894...68f Whippet er absolutt rolige og bedagelige inne i trygge, kjente omgivelser. Men de fleste whippetene jeg kjenner (og det er en god del) har lettere for å bli stressa eller usikre i andre eller fremmede situasjoner enn greyhoundene jeg kjenner. Whippet som rase har eksplodert i popularitet, og det har bidratt til at mange nye oppdrettere avler kull etter etterspørsel, ikke helse eller temperament. Det er ingen hemmelighet at whippeten var stødigere mentalt før enn nå, hvis man hører med gamle travere i miljøet. Separasjonsangst er også noe som er mer utbredt på whippet enn greyhound. Anonymkode: 928d9...47a 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar #10 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Whippet er absolutt rolige og bedagelige inne i trygge, kjente omgivelser. Men de fleste whippetene jeg kjenner (og det er en god del) har lettere for å bli stressa eller usikre i andre eller fremmede situasjoner enn greyhoundene jeg kjenner. Whippet som rase har eksplodert i popularitet, og det har bidratt til at mange nye oppdrettere avler kull etter etterspørsel, ikke helse eller temperament. Det er ingen hemmelighet at whippeten var stødigere mentalt før enn nå, hvis man hører med gamle travere i miljøet. Separasjonsangst er også noe som er mer utbredt på whippet enn greyhound. Anonymkode: 928d9...47a Du har helt rett i at whippet har økt i populasjonen og det medfører helt klart en hel haug av "problemer" vi ikke hadde før - som blant annet seperasjonsangst . Tror ingen av de gamle traverne i miljøet har whippet med det problemet. Det går nesten 5 whippet på 1 Greyhound - så at whippet er mer populær sier seg egentlig selv, størrelsen, Det er endel problemer med Greyhound også , nervøse og endel sykdom, selv om det er en liten rase. Så vær nøye ved valg av oppdretter også her Anonymkode: 72375...b70
AnonymBruker Skrevet 15. januar #11 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har helt rett i at whippet har økt i populasjonen og det medfører helt klart en hel haug av "problemer" vi ikke hadde før - som blant annet seperasjonsangst . Tror ingen av de gamle traverne i miljøet har whippet med det problemet. Det går nesten 5 whippet på 1 Greyhound - så at whippet er mer populær sier seg egentlig selv, størrelsen, Det er endel problemer med Greyhound også , nervøse og endel sykdom, selv om det er en liten rase. Så vær nøye ved valg av oppdretter også her Anonymkode: 72375...b70 Jeg kan telle på en hånd antall nervøse greyhounds jeg har møtt heldigvis, så jeg vil ikke si at det er et gjengående problem i rasen. 🙂 Riktig at det er noen helseproblemer man må være obs på med greyhound. Greyhound og whippet har ulike helseutfordringer, men på greyhound må man være obs på autoimmune sykdommer og nevrologiske lidelser. Det har heldigvis vært svært lite magedreining på rasen det siste tiåret. Det var vært linjeavlet ganske hardt over mange tiår som har slått tilbake på rasen i Europa generelt, men fler og fler oppdrettere har blitt mer obs på helse siste årene. Anonymkode: 928d9...47a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar #12 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har helt rett i at whippet har økt i populasjonen og det medfører helt klart en hel haug av "problemer" vi ikke hadde før - som blant annet seperasjonsangst . Tror ingen av de gamle traverne i miljøet har whippet med det problemet. Det går nesten 5 whippet på 1 Greyhound - så at whippet er mer populær sier seg egentlig selv, størrelsen, Det er endel problemer med Greyhound også , nervøse og endel sykdom, selv om det er en liten rase. Så vær nøye ved valg av oppdretter også her Anonymkode: 72375...b70 Valg av oppdretter er viktig uansett Whippet, Greyhound eller annen rase. Vi avviste to oppdrettere før vi gikk for vår første Whippet, ikke alle er like seriøse når du kommer nærmere innpå de dessverre. Men alle hunder må også trenes for å unngå sepperasjonsangst, det kommer ikke automatisk. Nå i ettertid har jeg bare kjøpt fra veletablerte og kjente oppdrettere med god historie. Venter heller litt lenger for å få en god kombo. Ingen av mine kunne brydd seg mindre når vi går ut og de er kanskje litt for trygge på alt og alle 😂 Anonymkode: bc894...68f 1
yes! Skrevet 15. januar #13 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei, lurer på er det noen her inne som vet om hvordan det er å leve med Greyhound og om de er greie for folk som aldri har hatt en mynde før? Hvordan er Greyhound miljøet i Norge? Har også vurdert Whippet, men vil helst ha en større korthåret Mynde neste gang jeg skal ha ny hund, uten om at de har like mye urhund instinkt som en del andre mer eksotiske mynter er kjent for. Har også vurdert Whippet, men om jeg helst vil ha tispe og samtidig muligens ha mulighet til å drive med utstilling så vil jeg jo ikke tro dette blir en større hund om man skal legge vekt på størrelse uten om helse og gemytt som selvfølgelig er det viktigste. Vis man velger Whippet i stede for Greyhound her. Har planer om å flytte mer landlig etter hvert, så vil nok ikke gå på om jeg har plass nok. Anonymkode: f57ec...801 Har du kikket på Spansk Galgo ? Det er en mellom størrelse. På mange måter veldig lik på whippet i væremåte - dog litt større, men ikke så stor som Greyhound. Fantastisk herlig mynde.
AnonymBruker Skrevet 15. januar #14 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei TS! Jeg har flere greyhounds og vært aktiv i miljøet i over et tiår, så jeg kvalifiserer meg vel sånn sett for å svare deg godt i denne tråden. 🙂 Greyhound var min første mynde (men ikke første hund), og det var ikke noe problem i det hele tatt. Greyhounds er veldig sosiale og trivelige hunder å leve med. De knytter sterke bånd til eierne sine, og mangler mye av særheten som man ser på de mer orientalske mynderasene. Jeg synes greyhounds er veldig behagelige hunder å leve med, for de er morsomme, lekne og veeeeldig kosete, samtidig som de ikke er overdrevent sosiale mot fremmede folk eller hunder (men stort sett alltid vennlige!). Jeg synes greyhounden er mer reflektert enn whippeten. De første årene så har begge rasene høyt aktivitetsbehov og vil helst få strekke på beina hver dag. Men whippeten synes jeg har generelt høyere stress og lyd i seg, mens greyhounden er betydelig roligere og mer betenksom før de kaster seg ut i noe. Nå er jeg kanskje inhabil, men jeg synes også at greyhounden er smartere enn whippeten. De kan være vanskeligere å motivere i sammenheng med lydighetstrening, men har du noe skikkelig godt og trener dem med positiv innlæring så er de villige til å være med på det meste! Det er ikke riktig at greyhounds er daffe, dette er mer typisk avdanke løpshunder i USA som bare snorker på sofaen hele dagen og løper litt i hagen. Greyhounds i Norge, som stort sett er fra utstillingslinjer, er aktive hunder som trenger en god tur hver dag samt mulighet til å løpe løs flere dager i uken. Får de dette, så blir de veldig harmoniske hunder. Jeg har alltid gått rundt en times tid hver dag med dem, lenger i helgene, også får de løpe løse ofte. Men hvis det regner så havner de i koma og vil ikke på tur! De blir gjerne med på en joggetur, men ikke milevis - det blir fort kjedelig. Mine har alltid satt pris på å få være med og løpe 5-10 km! Lange skogsturer er heller ikke noe problem, kan fint gå 10-15 km med en greyhound så fremt de er i god form. Det som er deilig med greyhounds er at de ikke løper på veggen bare fordi man har et par rolige dager inne. De kan fint få mindre tur i en periode ved sykdom eller annet. Det er riktig at greyhounds har sterkt jaktinstinkt. De vil løpe og nedlegge rådyr, harer, katter etc. ved mulighet. Men siden de hovedsaklig jakter med synet så har det aldri vært noe problem å ha dem løse, bare sørg for at det ikke er noe vilt synlig og at du har god oversikt der hvor du slipper dem. De fleste med greyhounds i Norge slipper sine løse i skog og mark uten noe stress. Vær obs på at greyhounds kan fort få sår og stikkskader om de får løpe tullinger i tett skog. Greyhounden stopper ofte så fort de ikke ser bytte lenger, mens whippet og saluki kan fort dra på jakt om de først har sett dyret og har ferten av det. Greyhoundene mine er mye enklere å få tilbake enn whippetene til en bekjent dersom vi treffer på rådyr på jordene. Jeg vil påstå at greyhoundmiljøet idag er veldig trivelig! Det har vært noe splittelser før for endel år siden, men nå er miljøet veldig rolig og samlet. Det er en liten klubb med knapt 60 medlemmer i Norge, men det arrangeres utstilling, fellesturer og annet gjennom året. Greyhoundfolk elsker rasen sin, så de tar imot nye greyhoundentusiaster med åpne armer! Første helgen i mai så arrangerer raseklubben sin spesial i Vestby, hvis du bor i nærheten så anbefaler jeg deg å dra innom en tur på lørdagen for å se litt hunder og skravle med eiere. ☺️ Anonymkode: 928d9...47a Hei TS her, så gøy å høre fra noen med så mye erfaring innen Greyhound miljøet. Var veldig interessant å lese alt dette. Kan jeg spørre hvilke formeninger har du rundt om hvordan rasen trives i settinger med barn og eventuelt går det som regel greit for dem å bo med små hunder om de vokser opp med dem? Lurer også på vet du om infoen om dato og sted for rase spesialen er lagt ut noe sted. Hadde likt å dra, men vi må sjekke jobb kalenderen i huset først. Eventuelt hvilke nettside legges det ut på? Anonymkode: f57ec...801
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Skrevet 15. januar yes! skrev (1 time siden): Har du kikket på Spansk Galgo ? Det er en mellom størrelse. På mange måter veldig lik på whippet i væremåte - dog litt større, men ikke så stor som Greyhound. Fantastisk herlig mynde. Ts her, Ja har sett på dem, men hørt at denne rasen ikke helt er å anbefale folk som aldri har hatt en mynde før i livet sit? Siden de er nokså sjeldent i Norge var det ikke helt lett å finne info om dem eller hvordan miljøet er i Norge. Anonymkode: f57ec...801
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei TS her, så gøy å høre fra noen med så mye erfaring innen Greyhound miljøet. Var veldig interessant å lese alt dette. Kan jeg spørre hvilke formeninger har du rundt om hvordan rasen trives i settinger med barn og eventuelt går det som regel greit for dem å bo med små hunder om de vokser opp med dem? Lurer også på vet du om infoen om dato og sted for rase spesialen er lagt ut noe sted. Hadde likt å dra, men vi må sjekke jobb kalenderen i huset først. Eventuelt hvilke nettside legges det ut på? Anonymkode: f57ec...801 Det er flere i greyhoundmiljøet som har greyhound med små barn i hus, og det går veldig fint. ☺️ Eneste er at greyhounds kan ha litt stor intimsone, og er ikke hunder som man kan henge i ørene på, da kan de si ifra eller trekke seg vekk. Men det har ikke vært noe problem med noen av de jeg kjenner som har greyhound i småbarnsfamilie. Så lenge barna er fornuftig oppdratt og vet at hunden er et levende vesen som skal behandles med respekt, så blir det stort sett harmoni. Greyhounds knytter seg veldig til familien sin, inkludert barna, men de er ikke en hund som liker å bli herjet med av barn og er mer sensitive enn eksempelvis en labrador. Kos og klapp, gjerne i armkroken i sofaen, er populært! Det kan være en fordel at en greyhoundvalp flytter inn i en småbarnsfamilie, da blir de ofte litt mer hardføre rundt barn. Bare vær obs på at en greyhound i løperaptus kan løpe over små barn (og oss vokse, knærne mine har fått kjørt seg noen ganger) dersom man står i veien for dem når de freser rundt, så greit å holde barn på trygg avstand hvis de løper berserk enten i hagen eller på tur. 😄 Rasespesialen er lørdag 2 og søndag 3 mai. På lørdag er det kun for greyhounds, men på søndag er det for alle mynderaser. Utstillingen avholdes i Vestby hyttepark, adresse Hytteveien 11, 1540 Vestby. Det vil bli lagt ut mer info om et par måneder, det vil isåfall legges ut på hjemmesiden https://greyhoundklubben.no eller FB-gruppa til klubben (Norsk Greyhound Klubb). Anonymkode: 928d9...47a
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): ...går det som regel greit for dem å bo med små hunder om de vokser opp med dem? Anonymkode: f57ec...801 Glemte å svare på denne. Ikke noe problem å ha greyhounds med små hunder, spesielt ikke hvis de vokser opp med dem. Bare pass på så greyhounden ikke løper dem ned ved lek i høy fart. Inne er det aldri noe problem. Hvis en liten hund setter skikkelig fart på et åpent område, typ et jorde, så kan det trigge jaktinstinkt på greyhounden. Jeg har aldri opplevd det med mine rundt små hunder heldigvis, men jeg har hørt om andre som har opplevd det. Anonymkode: 928d9...47a
AnonymBruker Skrevet 15. januar #18 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er flere i greyhoundmiljøet som har greyhound med små barn i hus, og det går veldig fint. ☺️ Eneste er at greyhounds kan ha litt stor intimsone, og er ikke hunder som man kan henge i ørene på, da kan de si ifra eller trekke seg vekk. Men det har ikke vært noe problem med noen av de jeg kjenner som har greyhound i småbarnsfamilie. Så lenge barna er fornuftig oppdratt og vet at hunden er et levende vesen som skal behandles med respekt, så blir det stort sett harmoni. Greyhounds knytter seg veldig til familien sin, inkludert barna, men de er ikke en hund som liker å bli herjet med av barn og er mer sensitive enn eksempelvis en labrador. Kos og klapp, gjerne i armkroken i sofaen, er populært! Det kan være en fordel at en greyhoundvalp flytter inn i en småbarnsfamilie, da blir de ofte litt mer hardføre rundt barn. Bare vær obs på at en greyhound i løperaptus kan løpe over små barn (og oss vokse, knærne mine har fått kjørt seg noen ganger) dersom man står i veien for dem når de freser rundt, så greit å holde barn på trygg avstand hvis de løper berserk enten i hagen eller på tur. 😄 Rasespesialen er lørdag 2 og søndag 3 mai. På lørdag er det kun for greyhounds, men på søndag er det for alle mynderaser. Utstillingen avholdes i Vestby hyttepark, adresse Hytteveien 11, 1540 Vestby. Det vil bli lagt ut mer info om et par måneder, det vil isåfall legges ut på hjemmesiden https://greyhoundklubben.no eller FB-gruppa til klubben (Norsk Greyhound Klubb). Anonymkode: 928d9...47a TS her, Så gøy å høre, kan jo høres ut som at så lenge man har nok rom, tar hensyn til sensitiviteten og intim sonen at det da ikke burde bli for mye problem. Selv må jeg innrømme at kunne nok ha elsket å ha en hund som syns det er helt ok å ha litt alene tid når den får nok ellers bare slappe av på sofaen når de ikke er ute å løper, trener eller går tur. ❤️Føler vise raser som for eksempel Labrador og vise raser kan bli for klengete igjen uansett hvor mye du prøver å lære dem å ha litt egen tid. 🤔 Kan tro det, bodde selv tidligere med medium størrelse hund å ble løpt ned i raptus modus, var ikke så deilig så der må man passe på. 😅 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Glemte å svare på denne. Ikke noe problem å ha greyhounds med små hunder, spesielt ikke hvis de vokser opp med dem. Bare pass på så greyhounden ikke løper dem ned ved lek i høy fart. Inne er det aldri noe problem. Hvis en liten hund setter skikkelig fart på et åpent område, typ et jorde, så kan det trigge jaktinstinkt på greyhounden. Jeg har aldri opplevd det med mine rundt små hunder heldigvis, men jeg har hørt om andre som har opplevd det. Anonymkode: 928d9...47a Ja var jo det, har selvfølgelig ikke bestemt meg for noe enda om vi vil ha 2 hunder samtidig eller ikke, da vi må først skaffe plass som egner seg for en større mynde nær skog eller hvert fall en større hage, bor for tiden i leilighet. Har for tiden en Papillon på 4kg som er som har vært vant med leke kamerater fra størrelse 3kg til 25kg uten problem. Som er nokså grei både inne og ute da sikkert noe mer hakket klengete og får plass på fanget noe ikke en Greyhound får plass til. Så tenker får høre på oppdrettere litt om hva de tenker og hvilke erfaringer de har fra tidligere kjøpere og linjene sine om de har noe tro på at man kan ha disse 2 rasene samtidig. Anonymkode: f57ec...801
AnonymBruker Skrevet 15. januar #19 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei TS! Jeg har flere greyhounds og vært aktiv i miljøet i over et tiår, så jeg kvalifiserer meg vel sånn sett for å svare deg godt i denne tråden. 🙂 Greyhound var min første mynde (men ikke første hund), og det var ikke noe problem i det hele tatt. Greyhounds er veldig sosiale og trivelige hunder å leve med. De knytter sterke bånd til eierne sine, og mangler mye av særheten som man ser på de mer orientalske mynderasene. Jeg synes greyhounds er veldig behagelige hunder å leve med, for de er morsomme, lekne og veeeeldig kosete, samtidig som de ikke er overdrevent sosiale mot fremmede folk eller hunder (men stort sett alltid vennlige!). Jeg synes greyhounden er mer reflektert enn whippeten. De første årene så har begge rasene høyt aktivitetsbehov og vil helst få strekke på beina hver dag. Men whippeten synes jeg har generelt høyere stress og lyd i seg, mens greyhounden er betydelig roligere og mer betenksom før de kaster seg ut i noe. Nå er jeg kanskje inhabil, men jeg synes også at greyhounden er smartere enn whippeten. De kan være vanskeligere å motivere i sammenheng med lydighetstrening, men har du noe skikkelig godt og trener dem med positiv innlæring så er de villige til å være med på det meste! Det er ikke riktig at greyhounds er daffe, dette er mer typisk avdanke løpshunder i USA som bare snorker på sofaen hele dagen og løper litt i hagen. Greyhounds i Norge, som stort sett er fra utstillingslinjer, er aktive hunder som trenger en god tur hver dag samt mulighet til å løpe løs flere dager i uken. Får de dette, så blir de veldig harmoniske hunder. Jeg har alltid gått rundt en times tid hver dag med dem, lenger i helgene, også får de løpe løse ofte. Men hvis det regner så havner de i koma og vil ikke på tur! De blir gjerne med på en joggetur, men ikke milevis - det blir fort kjedelig. Mine har alltid satt pris på å få være med og løpe 5-10 km! Lange skogsturer er heller ikke noe problem, kan fint gå 10-15 km med en greyhound så fremt de er i god form. Det som er deilig med greyhounds er at de ikke løper på veggen bare fordi man har et par rolige dager inne. De kan fint få mindre tur i en periode ved sykdom eller annet. Det er riktig at greyhounds har sterkt jaktinstinkt. De vil løpe og nedlegge rådyr, harer, katter etc. ved mulighet. Men siden de hovedsaklig jakter med synet så har det aldri vært noe problem å ha dem løse, bare sørg for at det ikke er noe vilt synlig og at du har god oversikt der hvor du slipper dem. De fleste med greyhounds i Norge slipper sine løse i skog og mark uten noe stress. Vær obs på at greyhounds kan fort få sår og stikkskader om de får løpe tullinger i tett skog. Greyhounden stopper ofte så fort de ikke ser bytte lenger, mens whippet og saluki kan fort dra på jakt om de først har sett dyret og har ferten av det. Greyhoundene mine er mye enklere å få tilbake enn whippetene til en bekjent dersom vi treffer på rådyr på jordene. Jeg vil påstå at greyhoundmiljøet idag er veldig trivelig! Det har vært noe splittelser før for endel år siden, men nå er miljøet veldig rolig og samlet. Det er en liten klubb med knapt 60 medlemmer i Norge, men det arrangeres utstilling, fellesturer og annet gjennom året. Greyhoundfolk elsker rasen sin, så de tar imot nye greyhoundentusiaster med åpne armer! Første helgen i mai så arrangerer raseklubben sin spesial i Vestby, hvis du bor i nærheten så anbefaler jeg deg å dra innom en tur på lørdagen for å se litt hunder og skravle med eiere. ☺️ Anonymkode: 928d9...47a Fy! Nå fikk jeg veldig lyst på en greyhound-venn til min whippet 😍😆 Anonymkode: 7db00...548 1
yes! Skrevet 15. januar #20 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her, Ja har sett på dem, men hørt at denne rasen ikke helt er å anbefale folk som aldri har hatt en mynde før i livet sit? Siden de er nokså sjeldent i Norge var det ikke helt lett å finne info om dem eller hvordan miljøet er i Norge. Anonymkode: f57ec...801 Ikke så anderledes enn andre mynder - er min erfaring. Men det stemmer at rasen er ikke så stor ,og dessverre er ikke miljøet alltid like bra - men rasen er fantastisk. Det er 2 gode oppdrettere her i Norge , Kennel Rabilargo og Magh Itha's , kan anbefale den første. Galgo er på mange måter like "enkle" som whippet, har sterkt jaktinstinkt og er langdistanse løper. - supre Trekkhund på ski . Litt mer hardføre når det kommer til vær og vind enn f.eks whippet tisper. Oppfinnsomme og smarte , lærer kjapt - det den vil. Elsker familien men kan være reservert mot fremmede. Like kosete som whippet. Full fart ute og rolig inne - så sant de får løpt fra seg. Har både Galgo og whippet og de går begge løse i skogen uten problemer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå