Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på noe, en person jeg vet om, kjøpte et hus billig, for det var i en familieavtale den familien har , han kjøpte huset av moren, og fikk det billig også fordi hun skal ha disposisjonsrett der.

Nå er det sånn at han har en bror som kommer dit og vil disponere kjelleren også, det er laget som en leilighet man kan bo i fullt utstyrt.

Sønnen som skulle dit til jul, ville bo der i noen uker, men da ble mora vrang og sa hun ikke ville bo på loftet, i tredje etasje .

Hun har jo disposisjonsrett, så jeg skjønner henne jo.

Men da satte sønnen som kjøpte huset og eier det, ned foten, og sa moren måtte opp på loftet når broren hans kom og ville være der i noen uker.

Er dette rettferdig og riktig ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hva som står i avtalen. 

Hvis de ikke har noen avtale om hva disposisjonsretten betyr kan eier bestemme hvilket rom moren skal benytte - innenfor rimelighetens grenser. 

Det er temmelig dumt å ha disposisjonsrett uten avtale så hvis de ikke har det vil jeg anbefale at de inngår en avtale slik at de unngår krangel i etterkant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva som står i avtalen om hvordan disposisjonsretten er definert. Mulig mor har gjort en dårlig deal. Mannen som kjøpte huset har derimot muligens snytt andre familiemedlemmer ved å tuske til seg boligen billig. Hva skjer når mor dør? 

Rent etisk vil jeg ikke holde med verken moren eller huseieren; han fremstår noe kynisk, noe mor muligens får smake på nå. 

Anonymkode: 18101...aee

• Liker 1
Skrevet

Om han har «rett» til det kommer helt an på avtalen og hva som står der spesifikt om disposisjon av huset. 

Jeg synes ikke dette var rettferdig eller riktig og synes morens ønske skulle veid tyngst og at brødrene kunne delt på arealet utenom kjellerleilighet. Og da regner jeg med at moren vanligvis holder til i kjelleren. Når man har søsken på besøk, så pleier man jo å bo sammen og spør ikke naboen om å flytte ut for å sette det på spissen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hva som står i avtalen om hvordan disposisjonsretten er definert. Mulig mor har gjort en dårlig deal. Mannen som kjøpte huset har derimot muligens snytt andre familiemedlemmer ved å tuske til seg boligen billig. Hva skjer når mor dør? 

Rent etisk vil jeg ikke holde med verken moren eller huseieren; han fremstår noe kynisk, noe mor muligens får smake på nå. 

Anonymkode: 18101...aee

Nei, det var moren som tilbydde sønnen å kjøpe boligen til den rimelige prisen, den andre sønnen ville ikke kjøpe huset.

Anonymkode: e6ec9...ea3

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av disposisjonsrett så hadde jeg aldri sendt min eldre mor til å bo på loftet fordi min bror kom på besøk. Men da hun attpåtil har disposisjonsrett så syntes jeg det er enda verre. 

Anonymkode: bf607...e2a

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på avtalen. Var avtalen at hun skulle bo i leiligheten i huset? 

Anonymkode: 7a135...98d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på avtalen. Var avtalen at hun skulle bo i leiligheten i huset? 

Anonymkode: 7a135...98d

Hun bruker å bo der halve året 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uavhengig av disposisjonsrett så hadde jeg aldri sendt min eldre mor til å bo på loftet fordi min bror kom på besøk. Men da hun attpåtil har disposisjonsrett så syntes jeg det er enda verre. 

Anonymkode: bf607...e2a

Det er ikke et loft, men det er tredje etasje med mange soverom og et bad der.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det rette må være at mor bor der hun alltid bor og bror på besøk finner seg til rette blant de ledige rommene.

Anonymkode: 81c05...181

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tenker det rette må være at mor bor der hun alltid bor og bror på besøk finner seg til rette blant de ledige rommene.

Anonymkode: 81c05...181

Jeg glemte å nevne at hun har et hus en annen plass i landet , hun vil bo litt her og der sier hun.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...