AnonymBruker Skrevet i går, 11:37 #1 Skrevet i går, 11:37 Noen tips til å gjøre retter sunnere? Vi har testet ut ulike måter. Bytte ut kjøttdeig i taco med tunfisk og linser, bytte ut kjøtt med sei i sodd, bytte ut kjøtt med bønner i lapskaus, lage vegetar-medisterkaker til jul, ovnssteke fiskeboller uten saus... Slike ting. Fikk også et godt tips i en annen tråd, med å bruke stavmikser som skjuler bestanddelene - og så kan man kamuflere smaksmanglene med sterkt aromatisk krydder. Men ikke alle forsøk applauderes av mann og barn, så antall faste sunne middager er ikke mange nok. Har noen tips til vrier på vanlig mat, gjerne tradisjonsmat? Anonymkode: b3c12...8d1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #2 Skrevet i går, 11:43 Unnskyld: men tunfisktaco høres ikke godt ut. Hvorfor ikke bruke normalt kjøtt, men med grønnsaker til. Jeg er voksen og hadde aldri spist tunfisk i tacoen min. Anonymkode: ce621...659 10 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:43 #3 Skrevet i går, 11:43 Det enkleste er jo bare å bruke sunne og rene råvarer. Proteinkilde - rent kjøtt (f.eks kyllingfilet) eller fisk Grønnsaker - masse grønnsaker. Variere hvordan man lager dem med ovnsbakte, stekte, i stappe osv. Trege karbohydrater - fullkornspasta eller tilsvarende. Mindre mengde av dette og mer av grønnsaker Følge tallerkenmodellen - En fjerdedel protein, en fjerdedel karbs og så fylle på med grønt. Anonymkode: e33bb...3af
AnonymBruker Skrevet i går, 11:46 #4 Skrevet i går, 11:46 Jeg ble faktisk fysisk dårlig bare av å lese det der. Tunfisk i taco, kjøttsjy med fisk (hva med heller å lage en fiskesuppe?) Fiskeboller i ovn, bruk fiskekaker. Bruk rene råvarer og nok grønnsaker, så blir maten sunn. Anonymkode: 95235...040 8 1
Million Skrevet i går, 11:52 #5 Skrevet i går, 11:52 (endret) Fiskeboller er ikke det beste alternativet om du vil ha noe barnevennlig med fisk i for barnas skyld. Bruk heller fiskekakene i butikken av den typen som har 86% fisk i seg, som disse f.eks. De finnes ulike varianter, som noen er f.eks tilsatt bittelitt bacon, noen er tilsatt chili osv. Eller, som noen sikkert vil foreslå: lag fiskekakene selv...? Finn oppskrift på nett - sikkert massevis av dem. Husker at bestefaren min fra vestlandet lagde fiskekaker hjemme i haugevis, som han la i fryseren og levde på et helt år til neste gang han skulle på de trakter og kjøpe inn fisk. Han eeelsket fisk! Sto og kvernet fisken i sånn kjøkkenkvern med håndsveiv og tilsatte ditt og datt i dem (salt og krydder antar jeg?), formet de til fiskekaker med hendene og stekte dem opp og la i fryseren etterpå. Det så ikke vanskelig ut i det hele tatt. Men for en travel småbarnsfamilie kan det jo ta litt tid, hvis du gjør det hver gang dere skal ha fiskekaker til middag... så hvorfor ikke gjøre som bestefaren min, og lage store porsjoner om gangen, en gang eller to i året, og fryse ned i middagsporsjoner passende for familien deres? Endret i går, 11:57 av Million 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:01 #6 Skrevet i går, 12:01 Sunn eller mindre kalorier? I gryter med farsekjøtt kan du heller tilsette kylling, svinestrimler, mager kjøttpølser, høyrygg. Dette er rene råvarer. Spis ren fisk eller lag fiskekaker, fiskegrateng osv selv. Bytt ut fløte i mat med helmelk eller lettmelk. Stek i mindre smør og olje. Gjerne airfryer. Mindre porsjoner om noe er usunt. Kan gjerne bruke tunfisk, men taco høres ikke godt ut. Da egner nok laks seg bedre, eller rent kjøtt som biff, kylling, svin. Tunfisk kan blandes med litt rømme, løk, paprika og krydres og brukes på knekkebrød. Eller under kokt egg. Anonymkode: ab908...17d
AnonymBruker Skrevet i går, 12:04 #7 Skrevet i går, 12:04 Hvorfor i alle verdens dager tror du at kjøtt er usunt og er ute etter å erstatte det? Ett eksempel på å gjøre matretter sunnere er å erstatte linser, bønner osv med kjøtt. Kjøtt er sunnere, så i flere av disse eksemplene så gjør du matretten mindre sunn. Kjøtt er overlegent bønner og linser når det gjelder næring. Ønsker du ikke at familien din skal få de næringsstoffene en kropp trenger for å være sunn? https://www.instagram.com/p/C0mcR7nuNjT/ Sjømat bør man ikke spise så mye av, fordi det er så enormt med miljøgifter i sjømat. Tunfisk er en miljøgift-versting. Anonymkode: c3dcb...cf3 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:08 #8 Skrevet i går, 12:08 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Noen tips til å gjøre retter sunnere? Vi har testet ut ulike måter. Bytte ut kjøttdeig i taco med tunfisk og linser, bytte ut kjøtt med sei i sodd, bytte ut kjøtt med bønner i lapskaus, lage vegetar-medisterkaker til jul, ovnssteke fiskeboller uten saus... Slike ting. Fikk også et godt tips i en annen tråd, med å bruke stavmikser som skjuler bestanddelene - og så kan man kamuflere smaksmanglene med sterkt aromatisk krydder. Men ikke alle forsøk applauderes av mann og barn, så antall faste sunne middager er ikke mange nok. Har noen tips til vrier på vanlig mat, gjerne tradisjonsmat? Anonymkode: b3c12...8d1 Overskriften spør om å gjøre maten sunnere, men innlegget handler kun om å gjøre den vegetarisk? Det er ikke synonymt vet du. Cola er vegansk, by the way. For å gjøre mat sunnere bør du doppe alt ultraprosessert, kun kjøpe rene ingredienser og lage maten selv av dem, begrense kornmat, og ikke noe sukker eller kunstig søtning. For mye frukt er heller ikke optimalt, spesielt ikke tørket. Dadler er er sunt alternativ til melkesjokolade, men et usunt alternativ til gulrot eller et hardkokt egg. Tunfisk inneholder ofte mye tungmetaller og det drepes masse delfiner under fangsten, overfiske er generelt et problem. Fiskeboller er stort sett UP, hvis ikke du mener at du lager dem selv av fisk, egg, melk og krydder? Anonymkode: 98fd6...1ef 2 4
AnonymBruker Skrevet i går, 12:09 #9 Skrevet i går, 12:09 De kombinasjonene du har kommet opp med høres ikke så veldig gode ut, beklager å si det 😄 Sei i sodd?? Min bestefar hadde snudd seg i grava. Jeg tror kanskje du har et litt feil syn på hva som gjør mat sunnere. (Rent) kjøtt er ikke usunt, tvert i mot. Hvis du vil gjøre tacoen sunnere kan du f.eks. droppe tortillas og lage en salat av det. Fisk, bønner og linser er både sunt og godt, men gjør seg best i retter som er laget med denne basen, er det ikke bedre å lage en fiskesuppe heller enn sei i sodd (herregud 😂) feks? Anonymkode: 74ec8...a3e 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:11 #10 Skrevet i går, 12:11 Bulgur eller quinoa i stedet for ris Anonymkode: 22236...345
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Jeg skjønner veldig godt at ikke mann og barn applauderer disse "sunne" middagene. For å gjøre taco sunnere, bruk fullkornstortilla, dropp rømme og/eller ost, bruk strimlet svin eller kylling istedet for farse. Lag tomatisert fiskesuppe med masse grønnsaker. Bytt ut ris og potet med bulgur eller couscous. Bruk sauser basert på sjy eller tomat, ikke fløte og smør. Mye kan stekes i ovn, med mindre smør/fett/olje enn man bruker i stekepanne. Lag wok med masse grønnsaker. Jeg har slowcooker, og lager mye pulled chicken, som jeg fryser ned. Det er ypperlig i alt hvor man ellers ville brukt kjøttdeig. Mye krydder for å kamuflere smaker synes jeg blir feil, finn heller ut hva dere liker, og prioriter det. Vær nøye på riktig tilberedning av fisk og grønnsaker. Anonymkode: 2522f...8af
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Mye elitisme i disse trådene. Gjør hverdsgsmaten enkel, jeg. Sei og tunfisk er enkelt og billig og smaken er ikke så annerledes. Er maten godt kokt og varm nok, blir det mettende og greit for alle. Enkle hverdagsretter uten for mye sukker og fett og rødt kjøtt var poenget. 😃 Anonymkode: b3c12...8d1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enkle hverdagsretter uten for mye sukker og fett og rødt kjøtt var poenget. 😃 Anonymkode: b3c12...8d1 Da burde du sagt det, og ikke sunnere. Fordi disse kriteriene er langt fra ensbetydende med sunnere. Sukker bør man kutte ned på. Fett bør man ikke kutte ned på, og ei heller mettet fett, men omega-6 bør man kutte ned på, Rødt kjøtt er noe av det sunneste vi kan spise, så det bør vi i alle fall ikke kutte ned på. De fleste nordmenn får i seg for lite jern, og det er fordi de spiser for lite rødt kjøtt. Anonymkode: c3dcb...cf3 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden Å gjøre mat vegetarisk er jo ikke nødvendigvis det samme som å gjøre mat sunnere. Man kan fint spise kjøtt i taco, og kjøtt i sodden uten at det er usunt. Se til den nye matpyramiden i USA. Mat blir sunnere av at du spiser ren mat. Anonymkode: 125b5...27e 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Legg til mer frukt og grønnsaker, folk spiser altfor lite av det. De er mye flinkere i andre land til å bruke dette, som i Middelhavslandene, Tyrkia, Marokko, India, Kina. Og tunfisk er den fisken som er høyest i kvikksølv sammen med sverdfisk, så den er ikke særlig sunnere enn kjøttdeig. Velg mindre fisk, som makrell, sardiner, torsk, sei osv. Og ikke oppdrettsfisk. Lag f.ex. lammekoteletter med gresk salat og ovnsbakte poteter, kan ikke skjønne det om de ikke liker det. Anonymkode: 7d952...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Om du googler "tradisjonsmat med mer grønnsaker" så får du et godt AI-svar. Anonymkode: 7d952...2d3
Brunhilde Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bulgur eller quinoa i stedet for ris Anonymkode: 22236...345 Potet er vel sånn sett sunnere enn alle de tre over? TS: Jeg pleier å bruke en del sopp når jeg vil drøye kjøtt(deig). Av og til velger jeg bort kjøtt og erstatter det med østerssopp, det syns jeg blir veldig godt. Hvis du vil bruke sei, så er det godt som både seibiff med masse stekt løk, poteter og råkost og i fiskegrateng. Begge deler er lett å lage selv. Ellers tenker jeg at mye rødt kjøtt kan erstattes med kylling. Jeg må innrømme at jeg heller vi ha en god kyllingssuppe enn sodd med sei. Fiskekaker kan serveres på forskjellige måte, men varmet i panne med båtstekte poteter og gulrøtter, samt en klatt remulade på siden, er en god og lettvint middag. Eller rett og slett fiskeburgere, lag grove burgerbrød, stek fiskeburgere og ha på masse grønnsaker og remulade. Skikkelig godt, spør du meg. Taco serveres alltid med masse grønnsaker og grove lefser her i huset. Jeg bruker karbonadedeig, fordi den er mindre fet og tilsetter gjerne både bønner og sopp for å drøye karbonaden. Hvis du snakker om tunfisk på boks, så er det en matvare jeg skygger unna, jeg syns rett og slett ikke det smaker spesielt godt.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden Det her må jo være tull? Anonymkode: 3db09...e09 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Skrevet 20 timer siden Januar, altså... Da alle er ferdig med å ta opp og ned julepynt. Ingen markerer Halloween eller andre amerikanske tradisjoner. Og alle er lei av Temutråder. Anonymkode: 2fabd...ee6 1 2
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #20 Skrevet 20 timer siden Er det trolling? Forslagene i førsteposten gjør jo maten MINDRE sunn! Anonymkode: 918eb...e8c 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå