Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har gitt i hovedsak morsmelk på flaske? 

jeg har et stort ønske om å amme, men baby får det ikke til. I samråd med jordmor har vi kommet frem til at vi må benytte flaske, men at vi øver litt på amming i forbindelse med måltidet. Akkurat nå sliter jeg med å finne en god rutine på det. Jeg forstår det som at pumpingen bør skje etter at man har forsøkt amming, slik at ikke brystet er tømt.

Nå ser det slik ut:

Baby får bitte litt melk på flaske for å ikke være altfor sulten og hysterisk.

Prøver oss på litt amming. Dette tar 3 minutter om han blir hysterisk og det ikke går, 15 til 20 minutter om det går fint.

videre mating med flaske til han er mett.

Han legges over mitt bryst for hud mot hudkontakt mens jeg pumper det ene brystet. 

Jeg legger han for å sove i egen seng, og pumper det andre brystet mens jeg rydder opp etter flaskemating. 

alt dette tar ganske lang tid ettersom baby spiser så ofte, og nå oppleves det fryktelig slitsomt. Har noen funnet en rutine? Blir det lettere etterhvert?

hilsen fortvilet førstegangsmor

Anonymkode: 137bb...e24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er baby?

Førstemann hos meg fikk ikke til å ta brystet (jeg hadde keisersnitt i narkose, og hun var veldig slapp noen dager av narkosen, så vi kom litt dårlig i gang), jeg pumpet og ga av en liten kopp (dette var anbefalt den gang, at man ikke introduserte tåteflaske før ammingen var godt i gang) i to-tre uker. Øvde på amming slik du gjør det. Plutselig satt det, og jeg fullammet til 6 mnd, og ammet mye til godt over året.

De to ukene vi ikke fikk til ammingen, bestod kun av pumping og mating. Jeg gjorde ingenting annet enn dette hjemme. Mye takeaway-mat, ingen rydding. Pappaen prioriterte også baby og hudkontakt over andre ting, når han kunne.

Jeg leide stor elektrisk pumpe, slik at pumpingen gikk fort.

Når ammingen plutselig fungerte, fungerte det veldig bra. Jeg fortsatte å pumpe en del (med liten håndpumpe), om morgenen hadde jeg ofte veldig mye melk, så når baby våknet, tok pappaen bleieskift på badet mens jeg pumpet det ene brystet. Så ammet jeg fra det andre brystet, og litt fra det første igjen (baby var etterhvert flinkere å tømme brystet enn pumpen var). Da hadde jeg melk enten til å fryse, eller som stod i kjøleskapet til kvelden, så kunne pappaen gi et kveldsmåltid og legge baby, etter at jeg hadde lagt med og allerede sovet noen timer. På den måten fikk jeg flere timer sammenhengende søvn i perioder hvor det var mye amming om natten. Så det å bli proff på pumpingen var en fordel hele året.

Med nestemann fungerte ammingen umiddelbart. Men tok med meg noen pumpetriks fra forrige gang, som ga litt mer frihet mens jeg fullammet.

Anonymkode: 8186a...35d

AnonymBruker
Skrevet

Baby nr to var veldig sugesvak og har noe tungebåndproblemer (ikke alvorlige nok til at offentlig helse vil klippe). Jeg pumpet og matet med flaske, og jeg prøvde å amme hele tiden ellers. Hadde baby hud mot hud så mye jeg kunne, og om natten ved oppvåkning la jeg han inntil for å se om han sugde lettere i halvsøvne. Etter litt og litt gikk det bedre, og han ammet bra til slutt. 

Far vasket alt av flasker og pumpeutstyr. Pumpeutstyret trenger bare steriliseres en gang i døgnet. Jeg brukte også kjøleskapsmetoden på pumpene for å slippe å vaske etter hver bruk. Meld deg gjerne inn i pumpemammaer på facebook, mange gode tips der!

Anonymkode: 9aa0b...c44

AnonymBruker
Skrevet

jeg ammet først, gav melken fra forrige pumperunde samtidig som jeg pumpet. litt knotete men fant fort ut av det! var far hjemme gav han flaske mens jeg pumpet. lite tips, jeg holdt på med pumping i over 1 mnd, sugetaket løsnet seg lenge før det. anbefaler deg å pumpe såpass offe at du ser fort fremgang! 6-8 ganger i døgnet var ikke nok her, produksjonen gikk sent opp. 

Anonymkode: 47f8e...fad

AnonymBruker
Skrevet

min svigerdatter har pumpet og gitt flaske til begge, hun var fullstendig utslitt og helt ærlig tenkte jeg at dette er det faktisk ikke verdt men hun sto løpet ut med nr en, står i det med nr to og er gravid igjen med nr tre men er nå mer åpen for at det blir mme fordi med to små og et spebarn er det ikke sjangs i havet å klare dette med en pappa som jobber turnus med 4 / 4 uker borte, bhg levering og henting osv osv.. I mine øyne er hun en "hverdagshelt" som har stått i dette men jeg tviler på om det egentlig gjør så stor forskjell på hvordan barnas helse egentlig blir.. Spesielt når jeg ser hvordan det påvirker hennes helse! Men hun fortjener gullmedalje! 

Anonymkode: a6249...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullpumpet og synes det var helt problemfritt. Hadde mye melk og ingen utfordringer. Vi fikk kun til amming på natt i mørket i halvsøvne. Dagtid var det helt umulig.

Kan det være aktuelt å prøve hjelpebryst for deg?

Anonymkode: 21c33...64a

AnonymBruker
Skrevet

Du kan pumpe og gi med hjelpebryst ved amming i stedet for flaske. Hvis du gir det første måltidet som MME når du gir hjelpebryst, så har du melk i brystene når du skal pumpe etter måltid. Da må baby få amme i 30 min mens du gir på hjelpebryst i tillegg og så må du pumpe i 15 min på hvert bryst etterpå. Dette må gjentas hver 3. Time døgnet rundt. Kjøp deg en elektrisk dobbelpumpe

Anonymkode: 9e2b8...ca6

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor gammel er baby?

Førstemann hos meg fikk ikke til å ta brystet (jeg hadde keisersnitt i narkose, og hun var veldig slapp noen dager av narkosen, så vi kom litt dårlig i gang), jeg pumpet og ga av en liten kopp (dette var anbefalt den gang, at man ikke introduserte tåteflaske før ammingen var godt i gang) i to-tre uker. Øvde på amming slik du gjør det. Plutselig satt det, og jeg fullammet til 6 mnd, og ammet mye til godt over året.

De to ukene vi ikke fikk til ammingen, bestod kun av pumping og mating. Jeg gjorde ingenting annet enn dette hjemme. Mye takeaway-mat, ingen rydding. Pappaen prioriterte også baby og hudkontakt over andre ting, når han kunne.

Jeg leide stor elektrisk pumpe, slik at pumpingen gikk fort.

Når ammingen plutselig fungerte, fungerte det veldig bra. Jeg fortsatte å pumpe en del (med liten håndpumpe), om morgenen hadde jeg ofte veldig mye melk, så når baby våknet, tok pappaen bleieskift på badet mens jeg pumpet det ene brystet. Så ammet jeg fra det andre brystet, og litt fra det første igjen (baby var etterhvert flinkere å tømme brystet enn pumpen var). Da hadde jeg melk enten til å fryse, eller som stod i kjøleskapet til kvelden, så kunne pappaen gi et kveldsmåltid og legge baby, etter at jeg hadde lagt med og allerede sovet noen timer. På den måten fikk jeg flere timer sammenhengende søvn i perioder hvor det var mye amming om natten. Så det å bli proff på pumpingen var en fordel hele året.

Med nestemann fungerte ammingen umiddelbart. Men tok med meg noen pumpetriks fra forrige gang, som ga litt mer frihet mens jeg fullammet.

Takk for svar! Baby er snart tre uker gammel. Jeg tror det fortsatt er anbefalt å bruke koppmating, noe vi gjorde i over en uke før jordmor vurderte at ulempene overveiet fordelene. 

vi har en Medela dobbel handsfree brystpumpe. Men synes likevel det tar så mye tid, for eksempel når han er sulten på natten, så tar det gjerne et par timer før jeg får lagt meg igjen.

Skrevet

Og, be om resept på nesespray med syntetisk oksytocin (Syntocinon) !    https://ammehjelpen.no/nesespray/

Det har jeg fått. Men jordmor som ga meg det ba meg også om å være forsiktig da det kan fortrenge egen oksytosinproduksjon. Sånt skremmer vettet av meg, så jeg tør max å bruke det en gang per dag. 

Skrevet

Baby nr to var veldig sugesvak og har noe tungebåndproblemer (ikke alvorlige nok til at offentlig helse vil klippe). Jeg pumpet og matet med flaske, og jeg prøvde å amme hele tiden ellers. Hadde baby hud mot hud så mye jeg kunne, og om natten ved oppvåkning la jeg han inntil for å se om han sugde lettere i halvsøvne. Etter litt og litt gikk det bedre, og han ammet bra til slutt. 

Far vasket alt av flasker og pumpeutstyr. Pumpeutstyret trenger bare steriliseres en gang i døgnet. Jeg brukte også kjøleskapsmetoden på pumpene for å slippe å vaske etter hver bruk. Meld deg gjerne inn i pumpemammaer på facebook, mange gode tips der!

Anonymkode: 9aa0b...c44

Takk for svar! Har meldt meg inn i den gruppen nå 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fullpumpet og synes det var helt problemfritt. Hadde mye melk og ingen utfordringer. Vi fikk kun til amming på natt i mørket i halvsøvne. Dagtid var det helt umulig.

Kan det være aktuelt å prøve hjelpebryst for deg?

Anonymkode: 21c33...64a

Vi har prøvd hjelpebryst, men sliter så enormt med å få det til. Får liksom aldri slangen inn på rett plass slik at han får et vakuum til å suge i seg innholdet. Vi fikk det til noen ganger på sykehuset med hjelp av sykepleier, men får ikke til teknikken selv 😞

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan pumpe og gi med hjelpebryst ved amming i stedet for flaske. Hvis du gir det første måltidet som MME når du gir hjelpebryst, så har du melk i brystene når du skal pumpe etter måltid. Da må baby få amme i 30 min mens du gir på hjelpebryst i tillegg og så må du pumpe i 15 min på hvert bryst etterpå. Dette må gjentas hver 3. Time døgnet rundt. Kjøp deg en elektrisk dobbelpumpe

Anonymkode: 9e2b8...ca6

Takk for svar! Har prøvd hjelpebryst, men fikk det aldri til på egenhånd. Har fått det til meg hjelp av sykepleier på sykehuset, men fikk aldri teknikken selv. Har lurt på om vi ga opp for fort, men jordmor mente at nesten alle strever så vanvittig med hjelpebryst, og at ofte leder til mer frustrasjon enn fremgang.  Jeg har dobbel elektrisk pumpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for svar! Baby er snart tre uker gammel. Jeg tror det fortsatt er anbefalt å bruke koppmating, noe vi gjorde i over en uke før jordmor vurderte at ulempene overveiet fordelene. 

vi har en Medela dobbel handsfree brystpumpe. Men synes likevel det tar så mye tid, for eksempel når han er sulten på natten, så tar det gjerne et par timer før jeg får lagt meg igjen.

Denne pumpa er ikke god nok hvis du skal pumpe mye/ øke produksjonen. Det er bedre å bruke de pumpene man plugger på. Se på facebook gruppa pumpemammaer for å lære mer.

Anonymkode: b2f04...20a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...