AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:23 #1 Skrevet onsdag kl. 10:23 Hei. Sønnen min er 7 og på bup skal han ha flere samtaler med de alene. Med lege og psykolog. Er dette vanlig? Meg og skolen mistenker adhd og sønnen min overdriver alle situasjoner. Dette vet skolene men ikke bup. Jeg er ifølge sønnen slemme mammaen som bare kjefter og skriker ifølge han. Og han prøver søke sympati. Jeg forstår oppriktig det føles slik for han. Men det er ikke sannheten. når han kom fra forrige time sier han «jeg sa til dama du kjefter og skriker på meg hele tiden» dette stemmer ikke. Han bare «hun spurte om du slo, men da sa jeg nei». Jeg har aldri vært fysisk, men må såklart sette en del grenser og heve stemmen til tider pga han ikke hører. Jeg bare klarer ikke slå meg til ro med hva de må tro om meg. Anonymkode: cbbe5...7b3 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:26 #2 Skrevet onsdag kl. 10:26 Skulle stå BUP i overskriften forresten Anonymkode: cbbe5...7b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:33 #3 Skrevet onsdag kl. 10:33 Helt normalt. Barnet mitt har alltid ønsket at jeg skal være med på samtalene, og jeg og psykokologen jobber hardt med at hun skal klare noen møter alene da vi vet at hun vil kunne ha bedre nytte av det uten meg tilstede som talerør. Jeg får alltid beskjed om å fortelle for henne på forhånd, men når jeg da forteller så blir det så vanskelig at hun "rømmer" med å si at jeg lyver 😅 Mitt råd; Hvis barnet klarer å ha noen samtaler alene så bør det absolutt få lov til det. Psykolog og psykiater danner ser etterhvert et bilde i kombinasjon av samtalene med barnet og samtaler med deg. Anonymkode: 736ad...849
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:34 #4 Skrevet onsdag kl. 10:34 Men du må jo snakke med dem selv også.... Har dere ikke hatt foresatt-samtale? Det hadde selv vi da vår datter godt opp i tenårene hadde depresjon og selvmordstanker (altså selv om hun var tilnærmet medisinsk myndig på det tidspunktet). Også må du jo ligge i forkant, informere dem selv om hva du vet han sier, og komme med eksempler. Anonymkode: e62df...6d1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:35 #5 Skrevet onsdag kl. 10:35 Ofte så kan det jo være annerledes enn man føler det selv. Jeg føler til tider jeg er en "heks" og kan ikke tro barna ikke føler det selv 😅 men ja er vanlig med samtaler alene for barnet når de er under utredning. Fikk utredning på eldste rett før sommerferien i fjor. Da hadde han timer alene på bup og forskjellige oppgaver. Men du kan høre om en prat med de som har samtaler med sønnen din. Er dere til utredning nå? Eller er det kun samtaletimer? Anonymkode: 5d7e4...d6a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:37 #6 Skrevet onsdag kl. 10:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du må jo snakke med dem selv også.... Har dere ikke hatt foresatt-samtale? Det hadde selv vi da vår datter godt opp i tenårene hadde depresjon og selvmordstanker (altså selv om hun var tilnærmet medisinsk myndig på det tidspunktet). Også må du jo ligge i forkant, informere dem selv om hva du vet han sier, og komme med eksempler. Anonymkode: e62df...6d1 Jeg har hatt samtale og sagt barnet ser ting veldig svart hvitt. Enten er jeg verdens værste mamma eller beste. Og over små ting er jeg den dummeste og slemmeste. Jeg har også sagt at han ikke forteller ting akkurat slik det er, dette vil også skolen bekrefte, men har en litt annen oppfatning av ting enn hva som faktisk har skjedd og går ofte i offerrollen. Og det har vært episoder hvor jeg har hevet stemmen, man er jo mennesker og det er jo en grunn til vi er der, for få hjelp. Anonymkode: cbbe5...7b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:38 #7 Skrevet onsdag kl. 10:38 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ofte så kan det jo være annerledes enn man føler det selv. Jeg føler til tider jeg er en "heks" og kan ikke tro barna ikke føler det selv 😅 men ja er vanlig med samtaler alene for barnet når de er under utredning. Fikk utredning på eldste rett før sommerferien i fjor. Da hadde han timer alene på bup og forskjellige oppgaver. Men du kan høre om en prat med de som har samtaler med sønnen din. Er dere til utredning nå? Eller er det kun samtaletimer? Anonymkode: 5d7e4...d6a Utredning. Hvor han har hatt 2 samtaler alene og nå legetime alene Anonymkode: cbbe5...7b3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:45 #8 Skrevet onsdag kl. 10:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utredning. Hvor han har hatt 2 samtaler alene og nå legetime alene Anonymkode: cbbe5...7b3 Ok:) da har dere fått utdelt opplegg med datoer og hvor det står hva de gjør? Er bra dere er såpass igang. Utredningen gikk veldig fort egentlig, noen forskjellige timer utover 1 måned. Barn sier jo mye og har mye følelser, så de som utreder har nok forståelse for det. Helt vanlig at vi foreldre er både de beste og værste igjennom årene🙈 Anonymkode: 5d7e4...d6a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:56 #9 Skrevet onsdag kl. 10:56 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har hatt samtale og sagt barnet ser ting veldig svart hvitt. Enten er jeg verdens værste mamma eller beste. Og over små ting er jeg den dummeste og slemmeste. Jeg har også sagt at han ikke forteller ting akkurat slik det er, dette vil også skolen bekrefte, men har en litt annen oppfatning av ting enn hva som faktisk har skjedd og går ofte i offerrollen. Og det har vært episoder hvor jeg har hevet stemmen, man er jo mennesker og det er jo en grunn til vi er der, for få hjelp. Anonymkode: cbbe5...7b3 Men da er det vel greit da? De ser jo bare det du selv har sagt. De må jo ta ham på alvor, det er de pålagt, det kommer jo faktisk unger dit som faktisk lider under "onde" foreldre og fysisk eller psykisk mishandling, og dette skal de avdekke! Det er jobben deres! Men de er jo også vant til barn som egentlig har alt på stell, men som sliter med alle kodene rundt. Er du usikker, så kan du jo be om en ny samtale, om det så bare er på telefonen. Men jeg tror jeg ville hatt is i magen og regnet med at de skjønner hva det dreier seg om her. Anonymkode: e62df...6d1
BobbySocks Skrevet onsdag kl. 10:59 #10 Skrevet onsdag kl. 10:59 Han er ikke den første ungen de møter. Dette er nok heller ikke den første ungen som sier det han sier, mange overdriver og tar i noe voldsomt, og det vet de. Han er jo under utredning! Her ville jeg hatt is i magen, du har jo allerede sagt han ser verden i svart hvitt. Og det beviser han jo nå. 3
AnonymBruker Skrevet i går, 07:00 #11 Skrevet i går, 07:00 BobbySocks skrev (19 timer siden): Han er ikke den første ungen de møter. Dette er nok heller ikke den første ungen som sier det han sier, mange overdriver og tar i noe voldsomt, og det vet de. Han er jo under utredning! Her ville jeg hatt is i magen, du har jo allerede sagt han ser verden i svart hvitt. Og det beviser han jo nå. Det jeg også tenker. Han er også veldig sånn f.eks. om et barn har slått han på skolen, så blir han ifølge han slått hver dag og mobbet nærmest på skolen. Også når læreren går dypere i det kan det være en episode for flere uker siden. Så læreren kjenner han godt. Bare litt ubehagelig med de som ikke kjenner han så godt. sånn opplever jeg han kan tolke om jeg må heve stemmen en dag, så henger dette igjen og han tar det opp som det skjer daglig/hele tiden og bruker ord som «mamma skriker hele tiden» 🤦🏻♀️ Anonymkode: cbbe5...7b3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:06 #12 Skrevet i går, 08:06 Men erfaring er at de tar hva barnet sier under enesamtale på alvor, men siden de er klar over at barnet kan overdrive, eller ha rik fantasi, følger de opp før de konkluderer. En venninnes barn fortalte for eksempel til BUP under enesamtale at hun ble tvunget til å sove i et kott under trappa, fikk lite mat, og enten ble kjeftet på eller oversett. (For de som ikke har lest bøkene om Harry Potter, dette er noe av handlingen i første boken i serien). De måtte ta barnet på alvor, avtalte hjemmebesøk, og ba barnet vise dem rommet sitt. (Som selvsagt ikke var et kott under trappa) Anonymkode: 42065...33f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:38 #13 Skrevet i går, 08:38 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men erfaring er at de tar hva barnet sier under enesamtale på alvor, men siden de er klar over at barnet kan overdrive, eller ha rik fantasi, følger de opp før de konkluderer. En venninnes barn fortalte for eksempel til BUP under enesamtale at hun ble tvunget til å sove i et kott under trappa, fikk lite mat, og enten ble kjeftet på eller oversett. (For de som ikke har lest bøkene om Harry Potter, dette er noe av handlingen i første boken i serien). De måtte ta barnet på alvor, avtalte hjemmebesøk, og ba barnet vise dem rommet sitt. (Som selvsagt ikke var et kott under trappa) Anonymkode: 42065...33f Ja, høres ut som mitt barn. Han sier jeg sulter han og ikke bryr meg(fordi han ikke får kake), mens middagen står foran han. Anonymkode: cbbe5...7b3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #14 Skrevet i går, 08:46 Husk at det også finnes foreldre som faktisk mishandler barna sine og skylder på at barns fantasi og dramatisering - selvfølgelig skal de også snakke med barna alene og følge opp det som blir sagt da. Det betyr ikke at de tar alt barna sier som god fisk. Anonymkode: da38f...d2c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå