AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:52 #1 Skrevet onsdag kl. 09:52 Jeg og kjæresten min har en diskusjon om det å kalle USA for Uniten (uttalt junaiten). Jeg husker dette som et litt gammelt uttrykk en del brukte før i tiden. Men at folk flest sier det ikke lenger. Han mener dette bare må være noe i min familie/omgangskrets for han har aldri hørt det før og han hadde spurt flere han kjenner og jobber med og ingen av de hadde heller hørt dette uttrykket. Så jeg lurer på, er det et uttrykk folk flest over 30 år har hørt om eller ikke? Anonymkode: e8fb9...888
Tvist Skrevet onsdag kl. 09:56 #2 Skrevet onsdag kl. 09:56 Jeg er 40,kjenner godt til det fra vestlandet. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:01 #3 Skrevet onsdag kl. 10:01 Pappa var sjømann, og var mange turer til junaiten Han ville ha vært 95 nå... Anonymkode: 1edd0...4eb 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:09 #4 Skrevet onsdag kl. 10:09 Kjenner godt til det fra barndommen (er 40). Hørt det mindre i voksen alder. Anonymkode: 0d498...ba4 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:09 #5 Skrevet onsdag kl. 10:09 Min bestefar bodde i" Junaiten"i flere år. Han ville vært over 100 nå. Hørte flere som snakket om junaiten i min ungdom, det var mange som hadde vært der og jobbet, noen kom tilbake, andre ikke. Det var vanlig her på vestlandet. Anonymkode: 2fdcd...66b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:12 #6 Skrevet onsdag kl. 10:12 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min bestefar bodde i" Junaiten"i flere år. Han ville vært over 100 nå. Hørte flere som snakket om junaiten i min ungdom, det var mange som hadde vært der og jobbet, noen kom tilbake, andre ikke. Det var vanlig her på vestlandet. Anonymkode: 2fdcd...66b Pappa var fra Oslo, brukte Junaiten Men, om det var fordi han seilte med vestlendinger, eller motsatt aner jeg ikke... Og det er pga hans turer til Junaiten at jeg har vokst opp med kalkun til jul Anonymkode: 1edd0...4eb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:12 #7 Skrevet onsdag kl. 10:12 Haugevis av sjømenn i min familie (østlandet), og alle de sa det ja 😊 Anonymkode: b7f6f...5e9
Sniff76 Skrevet onsdag kl. 10:14 #8 Skrevet onsdag kl. 10:14 Ganske vanlig før i tiden her i hvert fall (Østlandet). Min generasjon sier det ikke så mye, men mine foreldre sa det før da jeg var yngre. De er i 70-årene nå. 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:21 #9 Skrevet onsdag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg husker dette som et litt gammelt uttrykk en del brukte før i tiden. Men at folk flest sier det ikke lenger. Det stemmer nok. Har hørt det på både i vest-, øst og nord. Da av den eldre garden, 60+ spesielt. Anonymkode: f3fef...7fc
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:24 #10 Skrevet onsdag kl. 10:24 Tanta til min mor bodde over 60 år i junaiten, så det er jeg vant med å høre både av besteforeldre og min mor. Hhv i 70 og 90 årene nå. De sa også junaiten burk (talemåte) uten at jeg vet hva som menes annet enn USA. Anonymkode: f0825...610 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:33 #11 Skrevet onsdag kl. 16:33 Flere eldre her i Vestfold sier "Junaiten" iallfall Anonymkode: 24ef5...35a
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:38 #12 Skrevet onsdag kl. 16:38 Ja det er et helt vanlig navn for USA 😊 ikke i dagligtale, men eldre sa ofte Juniten. Er fra Karmøy, der var det veldig mange som var sjømenn og reiste til Amerika. Anonymkode: f3475...fe6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:20 #13 Skrevet onsdag kl. 18:20 Han røper egentlig bare hvor lite han og hans bekjente og kollegaer kan. Spesielt avslørende at han ikke eier ydmykhet om at andre kanskje kan og vet mer enn ham, og heller blir så påståelig om det! Anonymkode: 36470...916 8
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:24 #14 Skrevet onsdag kl. 18:24 Absolutt en velkjent talemåte. Anonymkode: fd257...a35
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:28 #15 Skrevet onsdag kl. 18:28 Gammeldags måte å omtale usa på ingen under 50 bruker uttrykke nå til dags Anonymkode: 0eccf...516
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:44 #16 Skrevet onsdag kl. 18:44 Det er velkjent for meg også, som er østlending i 50-åra uten sjøfolk i familien. Det vi derimot hadde var eldre, utflyttede slektninger, altså norskamerikanere, som kom hjem til gamlelandet på besøk og hadde blitt så amerikanske at de knapt klarte å snakke norsk lenger. Men det virket litt påtatt, som de nærmest "skrøt på seg" å ha blitt mer amerikanske enn de kanskje egentlig var. Da dukket det opp ord som "junaiten" og andre merkelige hybridord, som vi fortsatte å bruke på spøk etter at de hadde dratt tilbake. Anonymkode: 9e106...49b 1
Ramsay Street Skrevet onsdag kl. 19:15 #17 Skrevet onsdag kl. 19:15 44 år gammel, aldri hørt om Uniten. Noen forslag til andre kallenavn på USA : Vermin, Sheepshaggers, Assholes, Jerks. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:25 #18 Skrevet onsdag kl. 19:25 Junaiten er velkjent begrep for oss over 50. Selv kaller jeg det U S og A Anonymkode: 2bc56...a42
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:40 #19 Skrevet onsdag kl. 19:40 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Junaiten er velkjent begrep for oss over 50. Selv kaller jeg det U S og A Anonymkode: 2bc56...a42 Aldri hørt.. Tror mange sier U S of A Anonymkode: c7dd6...67f
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:48 #20 Skrevet onsdag kl. 19:48 Har hørt begrepet, ja, men har ikke møtt noen som bruker det annet enn på tull. K47 Anonymkode: 55b21...ef5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå