Gå til innhold

Uniten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har en diskusjon om det å kalle USA for Uniten (uttalt junaiten). 

Jeg husker dette som et litt gammelt uttrykk en del brukte før i tiden. Men at folk flest sier det ikke lenger.

Han mener dette bare må være noe i min familie/omgangskrets for han har aldri hørt det før og han hadde spurt flere han kjenner og jobber med og ingen av de hadde heller hørt dette uttrykket. 

Så jeg lurer på, er det et uttrykk folk flest over 30 år har hørt om eller ikke? 

Anonymkode: e8fb9...888

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 40,kjenner godt til det fra vestlandet.

• Liker 4
Skrevet

Pappa var sjømann, og var mange turer til junaiten :)  Han ville ha vært 95 nå...

Anonymkode: 1edd0...4eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner godt til det fra barndommen (er 40). Hørt det mindre i voksen alder. 

Anonymkode: 0d498...ba4

• Nyttig 2
Skrevet

Min bestefar bodde i" Junaiten"i flere år. Han ville vært over 100 nå. Hørte flere som snakket om junaiten i min ungdom, det var mange som hadde vært der og jobbet, noen kom tilbake, andre ikke. Det var vanlig her på vestlandet.

Anonymkode: 2fdcd...66b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min bestefar bodde i" Junaiten"i flere år. Han ville vært over 100 nå. Hørte flere som snakket om junaiten i min ungdom, det var mange som hadde vært der og jobbet, noen kom tilbake, andre ikke. Det var vanlig her på vestlandet.

Anonymkode: 2fdcd...66b

Pappa var fra Oslo, brukte Junaiten :) Men, om det var fordi han seilte med vestlendinger, eller motsatt aner jeg ikke...

Og det er pga hans turer til Junaiten at jeg har vokst opp med kalkun til jul :) 

Anonymkode: 1edd0...4eb

• Liker 1
Skrevet

Haugevis av sjømenn i min familie (østlandet), og alle de sa det ja 😊 

Anonymkode: b7f6f...5e9

Skrevet

Ganske vanlig før i tiden her i hvert fall (Østlandet). Min generasjon sier det ikke så mye, men mine foreldre sa det før da jeg var yngre. De er i 70-årene nå.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg husker dette som et litt gammelt uttrykk en del brukte før i tiden. Men at folk flest sier det ikke lenger.

Det stemmer nok. Har hørt det på både i vest-, øst og nord. Da av den eldre garden, 60+ spesielt. 

Anonymkode: f3fef...7fc

Skrevet

Tanta til min mor bodde over 60 år i junaiten, så det er jeg vant med å høre både av besteforeldre og min mor. Hhv i 70 og 90 årene nå. De sa også junaiten burk (talemåte) uten at jeg vet hva som menes annet enn USA. 

Anonymkode: f0825...610

• Liker 1
Skrevet

Flere eldre her i Vestfold sier "Junaiten" iallfall

Anonymkode: 24ef5...35a

Skrevet

Ja det er et helt vanlig  navn for USA 😊 ikke i dagligtale, men eldre sa ofte Juniten. Er fra Karmøy, der var det veldig mange som var sjømenn og reiste til Amerika. 

Anonymkode: f3475...fe6

• Liker 1
Skrevet

Han røper egentlig bare hvor lite han og hans bekjente og kollegaer kan. Spesielt avslørende at han ikke eier ydmykhet om at andre kanskje kan og vet mer enn ham, og heller blir så påståelig om det!

Anonymkode: 36470...916

• Liker 8
Skrevet

Absolutt en velkjent talemåte.

Anonymkode: fd257...a35

Skrevet

Gammeldags måte å omtale usa på ingen under 50 bruker uttrykke nå til dags 

Anonymkode: 0eccf...516

Skrevet

Det er velkjent for meg også, som er østlending i 50-åra uten sjøfolk i familien. :) 

Det vi derimot hadde var eldre, utflyttede slektninger, altså norskamerikanere, som kom hjem til gamlelandet på besøk og hadde blitt så amerikanske at de knapt klarte å snakke norsk lenger. Men det virket litt påtatt, som de nærmest "skrøt på seg" å ha blitt mer amerikanske enn de kanskje egentlig var. Da dukket det opp ord som "junaiten" og andre merkelige hybridord, som vi fortsatte å bruke på spøk etter at de hadde dratt tilbake. :) 

Anonymkode: 9e106...49b

• Liker 1
Skrevet

44 år gammel, aldri hørt om Uniten.

Noen forslag til andre kallenavn på USA : Vermin, Sheepshaggers, Assholes, Jerks.

• Liker 1
Skrevet

Junaiten er velkjent begrep for oss over 50.

Selv kaller jeg det U S og A

Anonymkode: 2bc56...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Junaiten er velkjent begrep for oss over 50.

Selv kaller jeg det U S og A

Anonymkode: 2bc56...a42

Aldri hørt..
Tror mange sier U S of A :P

Anonymkode: c7dd6...67f

Skrevet

Har hørt begrepet, ja, men har ikke møtt noen som bruker det annet enn på tull.

K47

Anonymkode: 55b21...ef5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...