Frøya3 Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Jeg har fått påvist jernmangel, og må ta jern. Sist jeg manglet jern tok jeg anbefalte jerntabletter, men da fikk jeg skikkelig forstoppelse. Noen som har jerntilskudd å anbefale?
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Jeg tar jerndråper. Da får du opptaket gjennom slimhinnene i munnen. Det er mye mildere for magen. https://sunkost.no/influidity-flytende-jern?gad_source=1&gad_campaignid=19588472867&gclid=EAIaIQobChMIorzO2eGKkgMVfVCRBR3_igIhEAQYCCABEgKbw_D_BwE Ved opptak gjennom slimhinnene i munnhulen skjer opptaket dessuten uavhengig av opptaksevnen i tarmene, noe som for eksempel kan være en fordel ved enkelte fordøyelsesplager. Vanligvis støtter dessuten vitamin C opp om opptak av jern, men når opptaket foregår gjennom slimhinnen i munnen, er opptaket uavhengig av slike forsterkere. Anonymkode: a4686...5dc
Frøya3 Skrevet 14. januar Forfatter #3 Skrevet 14. januar Flott 🤗 Høres ut som det kan være noe for meg
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Aminojern ved sensitiv mage. Du kan også be om infusjon Anonymkode: b42f0...07e
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Sånn langsiktig, så må du begynne å spise mer rødt kjøtt, og gjerne også lever eller blodmat. Du finner boks med frossent blod i mange frysedisker. Og kutt ut kaffe, te, cola og energidrikk. Vitamin C til jern har lite for seg hvis det er hemjern du tar. Vitamin C øker bare opptaket av ikke-hemjern. Hemjern (som du bare finner i animalsk) har et opptak på 15-35%, mens ikke-hemjern (som er det jernet planter har) har et opptak på 1-15%. Anonymkode: dc425...cea 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar Min lege skrev ut Ferromax til meg. Anonymkode: 62604...5c8
Million Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar (endret) Må det være i form av kunstig tilskudd? Kan du ikke prøve å innføre det i kostholdet i større grad, så du får det inn den veien som er mildest? Bedriftshelsetjenesten der jeg jobbet ga meg råd om å spise mørkegrønne og røde (f.eks. rødbeter) grønnsaker hver dag, for å bøte på jernmangel og lav blodprosent. De nevnte typene grønnsaker er rike på jern. Soltørkede tomater, brokkoli, spinat, erter m.m. Masse godt å velge i. Legg det til dine daglige måltider, litt her og der, så øker du jerninntaket ditt. Kanskje det vil være nok, om du er flink til å spise det daglig. PS! Og er ikke rødt kjøtt også rikt på jern forresten...? Spiser du det får du i deg jern. Ja til mer biff? LES MER HER HOS MATPRAT om matvarer med jern i Endret 14. januar av Million La til link
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Million skrev (Akkurat nå): Må det være i form av kunstig tilskudd? Kan du ikke prøve å innføre det i kostholdet i større grad, så du får det inn den veien som er mildest? Bedriftshelsetjenesten der jeg jobbet ga meg råd om å spise mørkegrønne og røde (f.eks. rødbeter) grønnsaker hver dag, for å bøte på jernmangel og lav blodprosent. De nevnte typene grønnsaker er rike på jern. Soltørkede tomater, brokkoli, spinat, erter m.m. Masse godt å velge i. Legg det til dine daglige måltider, litt her og der, så øker du jerninntaket ditt. Kanskje det vil være nok, om du er flink til å spise det daglig. Ja til å fikse kostholdet, men dette var et dårlig forslag. Mørkegrønne grønnsaker er rike på jern, men du tar ikke opp noe særlig jern fra dem på grunn av antinæringsstoffer som fytinsyre og oksalsyre. Rødt kjøtt, innmat og blod er de beste kildene. Anonymkode: dc425...cea 1 4
Million Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja til å fikse kostholdet, men dette var et dårlig forslag. Mørkegrønne grønnsaker er rike på jern, men du tar ikke opp noe særlig jern fra dem på grunn av antinæringsstoffer som fytinsyre og oksalsyre. Rødt kjøtt, innmat og blod er de beste kildene. Anonymkode: dc425...cea Ja, jeg kom på det. Redigerte innlegget og la til link til en artikkel der det du skriver står Kjøtt med høyt innhold av jern er bedre. Endret 14. januar av Million 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar Frøya3 skrev (2 timer siden): Jeg har fått påvist jernmangel, og må ta jern. Sist jeg manglet jern tok jeg anbefalte jerntabletter, men da fikk jeg skikkelig forstoppelse. Noen som har jerntilskudd å anbefale? Kan anbefale disse. ( Vet du ikke spurte om D-vitamin, men det er en såpass vanlig mangel å ha for nordmenn i vinterhalvåret, så jeg slang det med, likevel )
Gaia Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar Legen min sa at hvis jeg ble plaget av forstoppelse, så kunne jeg ta jern annenhver dag. Leverpostei (hvis du liker det) er et av de beste tipsene når det kommer til naturlig jern.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå