Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Sliter med anger etter en relasjon som medførte mye vondt for meg. Tok litt tid før jeg så mønsteret og var blendet og stolte ikke på meg selv.

Angrer på både omsorg og intimitet som ble gitt av meg til en som ikke verdsatte det. Endte også opp med å bli ghostet når ting ble «vanskeligere» som begravelse, avklaringer etc. Mye varm/kald dynamikk. Gjør mest vondt at jeg følte han var den rette.  

jeg trenger ikke egentlig forklaring på hva ghosting betyr- men lurer litt på hvordan andre forholder seg til anger. Anger er jo sånn sett bare roten til mye vondt. 

Endret av Bergenserdame
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mann her gått/går igjennom samme greia. 
Har ikke helt funnet ut av det selv.. 

Er noe skikkelig drit å gå rundt der man føler på det hele.. bitterhet & anger på alt en gav til denne personen så lenge.. med begravelser & hele sulamitten her å. 

samtidig er det utrolig savn & er enda glad i henne.. 

fulgt alle råd, har vært lite hjelp i dem for meg desverre.. håper du kommer bedre ut av det ✌🏼

Anonymkode: 8238c...78d

AnonymBruker
Skrevet

Det er vondt å angre. Noen ting blir man kanskje ikke helt kvitt, men jeg synes det kan hjelpe litt å minne meg selv på at det er menneskelig å feile (det er sånn vi lærer og vokser), og så lenge du har blitt mer bevisst og lært av dine feil så var det ikke forgjeves. Jeg skjønner at du angrer fordi du føler du har skuffet eller sviktet deg selv, men prøv å møte deg selv med medfølelse - du har gitt omsorg, intimitet og raushet til en person som kanskje ikke verdsatte det, men som sikkert trengte det på et eller annet nivå. Dette betyr at du har mye omsorg å gi, og det er jo egentlig en kjempebra ting! Okei, så ga du det kanskje til feil person, men neste gang kan du gjenkjenne disse mønstrene tidligere siden du har vært gjennom det en gang. Og hvem vet, kanskje vil omsorgen du har gitt også gjøre en forskjell for den andre personen på sikt? Uansett, vi mennesker MÅ som sagt erfare og feile for å lære. 

Med andre ord tenker jeg det er viktig å jobbe med tankene og følelsene sine, og å være raus med seg selv. Klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 6656f...de5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Følelser er ikke «dårlige» eller «gode». De bare er. Man noterer seg at man har dem, søker opp årsaken til dem og så legger man en plan for å unngå å gjøre samme feil to ganger. Man iverksetter tiltak, rett og slett. 

Angrer du - la oss si - på å ikke ha grepet inn i en situasjon? Da noterer du deg at du for fremtiden har som mål å være et menneske som griper inn. Og så legger du konkrete planer for hvordan.

Du angrer på å ha valgt deg en relasjon som ikke var til ditt beste. Da tenker jeg det er naturlig at du søker opp årsaken til at du valgte deg den i utgangspunktet. Og så årsaken til at du valgte å forbli i den over noe tid. Og så legger du helt konkrete planer for å for fremtiden fjerne de årsakene. (Det kan jo være at mønsteret er kjent fra barndommen? Finn hvorfor og eliminer)

Følelsen kan du bare la flyte rundt i suppen med øvrige følelser du har. La dem være - de er moralsk nøytrale. De kan ikke overvelde deg med mindre du velger å la dem. (Og velger du det så er det et valg du bør evaluere og eliminere årsaken til)

Anonymkode: d5ce4...bc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg gjør aktivt for å ikke drukne meg selv i anger er å aktivt ikke tenke på det. Aktivt velge å glemme det. 

Anonymkode: 7de0a...c2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eneste jeg gjør aktivt for å ikke drukne meg selv i anger er å aktivt ikke tenke på det. Aktivt velge å glemme det. 

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: c7f6b...4a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Følelser er ikke «dårlige» eller «gode». De bare er. Man noterer seg at man har dem, søker opp årsaken til dem og så legger man en plan for å unngå å gjøre samme feil to ganger. Man iverksetter tiltak, rett og slett. 

Angrer du - la oss si - på å ikke ha grepet inn i en situasjon? Da noterer du deg at du for fremtiden har som mål å være et menneske som griper inn. Og så legger du konkrete planer for hvordan.

Du angrer på å ha valgt deg en relasjon som ikke var til ditt beste. Da tenker jeg det er naturlig at du søker opp årsaken til at du valgte deg den i utgangspunktet. Og så årsaken til at du valgte å forbli i den over noe tid. Og så legger du helt konkrete planer for å for fremtiden fjerne de årsakene. (Det kan jo være at mønsteret er kjent fra barndommen? Finn hvorfor og eliminer)

Følelsen kan du bare la flyte rundt i suppen med øvrige følelser du har. La dem være - de er moralsk nøytrale. De kan ikke overvelde deg med mindre du velger å la dem. (Og velger du det så er det et valg du bør evaluere og eliminere årsaken til)

Anonymkode: d5ce4...bc1

Takk ☺️ det er nok en form for over-ansvar fra barndommen. Jobber med det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvordan gjør du det?

Anonymkode: c7f6b...4a4

Begraver det. Hvis noe trigger noe så gjør jeg andre ting for å tenke på noe annet. Noen ganger hvis tanker eller minner dukker opp kan jeg si inni hodet mitt ukvemsord for å jage det bort ("f**k off! Dra til hel***e osv). Bare for å få det vekk. Fungerer greit. Men har hatt noen runder med samtaler der jeg måtte tåle de også.

Skrevet

Anger fører aldri til noe produktivt. Man må bare si til seg selv at "gjort er gjort". Det er ikke noe man kan gjøre noe med, så da må man rett og slett bare slutte å tenke på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anger har jeg følt mye på. Det jeg ofte gjør er at jeg skriver ned. Aksepterer følelsen og jobber med å skille den fra meg som person. Sier til meg selv at det er greit, at det er en følelse, jeg ER ikke følelsen. Når den sier jeg har kastet bort tid, tenker jeg: nå har jeg en følelse av anger. Den gjør at jeg føler at jeg har kastet bort tid. Det gjør vondt å føle det. Du skiller den ut som det den er, følelse, ikke som sannheten om deg. Det er en øvelse, tar litt tid, men hjelper meg i hvert fall.

Anonymkode: d14e5...a2a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to ting jeg gjentar for meg selv når slik anger dukker opp:
- gjort er gjort, det er ikke noe jeg kan få gjort med det nå i ettertid
- jeg gjorde det jeg følte/trodde var rett/klarte ut ifra de forutsetningene jeg hadde på det tidspunktet

Det fjerner ikke angeren totalt, men jeg finner ro i å tenke slik på det.

Anonymkode: d91d7...adb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at jeg er en erfaring rikere enn å angre. F.eks brukte jeg mine beste år på en drittsekk,men nå har jeg erfart det og vi fikk 2 fine barn ut av det, som har gitt meg mye glede. Og livet sammen med drittsekken har gitt meg erfaring til å unngå slike drittsekker igjen. Følte litt på bitterhet,men den har jeg også kastet bort. Det var et liv med drittsekken, nå er det et nytt liv med barna. Og det skal jeg nyte🤩

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Distraherer meg selv med hobbyer til tankene blir borte.

Anonymkode: bc930...d54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått opp noen reels med reklame for en podcastepisode som jeg mener handlet om hvordan man skal tilgi seg selv etter en hekt. Jeg klarte ikke å google meg frem til den nå, men lurer på om det var Sissel Gran

https://www.nrk.no/nyttig/difor-meiner-psykolog-sissel-gran-at-hekt-er-skadeleg-for-deg-1.17604900

Det ligger en podcastepisode nederst i artikkelen, men jeg tror ikke det var den jeg tenker på. 

Anonymkode: ae28b...3b2

Skrevet

-Du skal ha medlidenhet med den du var, som sto i det da det skjedde og gjorde det som føltes riktig da, sa psykologen min en gang, og jeg prøver å minne meg på det ved behov. Du visste ikke da det du vet nå, og tok de valgene du gjorde fordi det virket å være det rette da. Nå har du ny kunnskap og erfaringer og vil ta nye valg ved neste korsvei - det er sånn vi lærer og utvikler oss.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bergenserdame skrev (12 timer siden):

Sliter med anger etter en relasjon som medførte mye vondt for meg. Tok litt tid før jeg så mønsteret og var blendet og stolte ikke på meg selv.

Angrer på både omsorg og intimitet som ble gitt av meg til en som ikke verdsatte det. Endte også opp med å bli ghostet når ting ble «vanskeligere» som begravelse, avklaringer etc. Mye varm/kald dynamikk. Gjør mest vondt at jeg følte han var den rette.  

jeg trenger ikke egentlig forklaring på hva ghosting betyr- men lurer litt på hvordan andre forholder seg til anger. Anger er jo sånn sett bare roten til mye vondt. 

«You can be the whole package
- at the wrong address»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har to ting jeg gjentar for meg selv når slik anger dukker opp:
- gjort er gjort, det er ikke noe jeg kan få gjort med det nå i ettertid
- jeg gjorde det jeg følte/trodde var rett/klarte ut ifra de forutsetningene jeg hadde på det tidspunktet

Det fjerner ikke angeren totalt, men jeg finner ro i å tenke slik på det.

Anonymkode: d91d7...adb

Dette bruker jeg også daglig. Det fungerer veldig bra, stort sett.

AnonymBruker
Skrevet

Det tar tid å slippe det. 

Ser på livet som evig læring. Hva skulle jeg lære av dette? Kan hjelpe å skrive det ned. Hva gjorde vondt og var vanskelig? Hvor er du i dag med den erfaringen? Hvordan ville du valgt i dag, nå som du vet? 

Anonymkode: d2c4c...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar meg selv føle på anger en stund, men til syvende og sist må jeg velge å se det som en lærepenge. 

Anonymkode: 0a37f...7f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også angrer veldig på at jeg ga meg selv til noen som brydde seg så lite. Jeg forsto det ikke når jeg var oppi dette. Fordi jeg var så forelsket og blendet. Men jeg håndterte dette ved å gå gjennom alt som hadde skjedd. Bearbeide det rett å slett og til slutt klarte jeg å tilgi meg selv. For jeg visste ikke bedre akkurat da. Å jeg ble grundig lurt for å si det sånn. Jeg kunne ikke ha helt forstått det. Men når jeg begynte å se mønstre,da var det ikke til å overse. 

Anonymkode: 66c11...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...