Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Anonymkode: 81cb8...48c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ikke rart det er krig i verden....

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen dager er jeg litt trist over å være singel og bo alene. Men så treffer jeg tråder som dette.. 

Her er det vel den som vil tilføre "noe sært" som får gi seg. Jeg hadde aldri spist rødbeter i pastasausen min, rett og slett. 

Anonymkode: f8701...ed6

• Liker 29
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Rødbeter i bolognese!? Det har jeg virkelig aldri hørt om eller sett, ikke rart mannen din ikke vil ha det. 

Anonymkode: 7848e...f8f

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Atte???

Anonymkode: 305c6...22f

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du lager kjøttsaus til spagetti, lager du på din måte, også får han spise det. Når han lager, så får han bestemme, også spiser du det. 

Men nei, det er ikke rødbeter i en klassisk bolognese. Men det høres uansett ut som at dere lager pasta med kjøttsaus fremfor pasta bolognese, så da  finnes det mange vrier på det.

Anonymkode: 0b05e...034

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hverken rødbeter eller ingefær skal i denne. Men hva er det vi diskuterer egentlig? Dersom det er godt, kan man vel ha i hva man vil, men vanlig er det ikke i denne retten. 

Anonymkode: f43df...349

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt italiener og rødbeter i bolognese er virkelig en spin off må jeg si. Det kan da umulig være godt? Tror jeg skal spørre pappa om det på tull en dag😅

Anonymkode: 72794...a6f

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. 

Del sausen i to porsjoner og kom rødbetene i den ene. 

Eller rødbeter annenhver gang. 

Anonymkode: b36e6...3f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

eh nei, da har du ikke laget bolognese TS, da har du laget en kjøttsaus.. 

Anonymkode: fdc9d...ff8

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om rødbetter i bolognese, kan ikke si det frister heller.

Anonymkode: b765a...422

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi kan også være litt uenig om slike "småting" i matveien og vi er nok der at den som lager maten bestemmer. Unntaket er at jeg liker chili i mye, og det tar jeg i etterpå eller så er det bare jeg som spiser det.

For eksempel liker han å skrelle potene før koking, jeg synes de smaker best når de er kokt med skallet på. Jeg spiser jo maten jeg får servert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

det er like feil som de som bruker fløte i carbonara i stedenfor eggeplommer og erstatter panchettaen med gilde baconstrips liksom.. 🤦‍♀️da lager man en pasuasaus - man lager ikke carbonara.. 

Anonymkode: fdc9d...ff8

• Liker 6
Skrevet

Nysgjerrig - du mener da rå rødbete, som koker med for å bli mør? Ikke syltet, fra glass? Det høres ikke ille ut, og det er jo veldig sunt…

AnonymBruker
Skrevet

Er da ikke rødbeter i bolognese

Anonymkode: 45afb...e9c

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dere veldig fattige siden det er et behov for å spe ut kjøttet? personlig hadde jeg ikke hatt lyst å ha rødbeter i sausen med mindre vi snakker om sånn en teskje hakket rødbete. Det smaker jord og er veldig dominerende og tar over hele retten.

Men det mest fornuftige er jo om den som lager maten den dagen bestemmer, så får heller den andre velge å droppe middag eller spise et annet sted em gjemme den dagen hvis det er for ille. 

Jeg faster heller enn å spise vond mat.

Anonymkode: 3f615...cb3

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere får lage "deres egen" saus annenhver gang. Så spiser man det man får servert. 

Her i huset drøyes kjøttdeigen med finhakket løk, sopp og gulrøtter. Tenåringen hater sopp (men elsker pasta bolognesen vår 😉) dropper soppen når han lager det. Og det er helt greit. Det viktigste er at det kommer mat på bordet. 

Anonymkode: b4e87...3c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

vannkjelen med pasta på lunk

🤔

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...