Gjest Anonym i dag Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Hei! Jeg er helt lam i hodet og klare ikke å finne ut selv hva jeg skal gjøre og om jeg har rett på noe. Min mann og jeg skal skilles(kort fortalt: han var utro den jævelen og venter barn med ei annen kvinne...) Vi har vært gift i 4 år og har 2 barn i lag. Den eldste går i barnehagen og den yngste er kun 4 mnd. Jeg var arbeidsledig før fødselen og fikk derfor bare engangsstønad, som nå er borte. Så hva gjør jeg da? Vi har blitt enig om at jeg skal ha den daglige omsorgen for barna våre, da han har en jobb som gjør dette vanskelig. Vi ser for oss at han i snitt skal ha de annenhver helg og en dag i uken. Alt dette er greit, men hva gjør jeg med penger? Jeg skal ikke ut å søke jobb igjen før yngse mann er ca 1 år og da vil jeg ikke ha rett på arbeidsledighetstrygd fra Aetat, da jeg har vært hjemmeværende i flere år. Jeg er klar over at vi vil få barnebidrag fra min mann, men dette holder vel akkurat til det de trenger og barnehage.(kanskje ikke det en gang, siden han også skal betale avdrag til det nye barnet) Ellers så får jeg jo barnetrygt for begge som til sammen er rett under 2000 kr. Det går det jo ikke an å leie en leilighet for, heller ikke å overleve på. Jeg har ingen famile jeg kan bo hos her og pga barna ønsker jeg ikke å flytte til en annen kant av landet slik at jeg kan bo hos mor og far. Det synes jeg vil være hjerterått ovenfor barna som tros alt, trenger en far i hverdagen. Så hva gjør jeg? Er det noe støtte jeg kan få? Finner ikke ut noe særlig på trygdeetatens sider, sikker mest fordi jeg ikke har mer hjernekapasitet igjen. Er det noen som kan hjelpe meg litt med opplysniger og hvor jeg skal henvende meg. Fint om dere fortelle meg hva jeg nå må gjøre når avgjørelsen om at vi skal skilles er tatt På forhånd tusen takk for alle svar....
Gjest allium Skrevet 5. april 2006 #2 Skrevet 5. april 2006 Kontakt det lokale trygdekontoret, så får du hjelp til å søke på det du har rett til. Du har rett til støtte som enslig forsørger så snart separasjonsbevilling foreligger, så skynd dere til megling og få papirene i orden. Maks overgangsstønad er 9358 kroner i måneden, og det får du hvis du tjener under 30000 i året.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #3 Skrevet 5. april 2006 Overgangsstønad får du i inntil tre år mens barna er små. Du får barnetrygd for et barn til. Da ender du på ca. 2.900.-. Bidraget har jeg ingen ide om da det kommer an på fars inntekt og samværet med ungene. Dersom du bor i en av de større byene kan leie av leilighet lande på ca. 6-7 tusen i mnd. + strøm. Men jeg lover deg at du vil klare deg. Jeg har mer enn en gang stått der med budsjetter som både sjefen min og bankansatte har påstått at det ikke er mulig å leve av. Men det går. I siste instans kan det være at du må gå den tunge veien til sosialkontoret. Det var for noen år tilbake beregnet at man skulle ha ca 6 tusen til livsopphold dersom man har to barn. Men de pengene skal dekke alt. Lege, tannlege, bilhold, tv-lisens, klær, sko, osv. Men du vil klare det. Trygdekontoret er nok de som er flinkest og mest behjelpelig med informasjon. Skjønner at du har det tøfft nå. Bli forbanna, det hjelper deg til å bli effektiv. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #4 Skrevet 5. april 2006 Du kan i tillegg de de stønadene andre her har nevnt søke om bostøtte. Dette søker du på hos sosialkontoret.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #5 Skrevet 5. april 2006 Ring trygdekontoret og be om å få et møte med en saksbehandler på familieytelser, mye bedre med møte enn med telefonsamtale. Fortell situasjonen din og spør hva du kan forvente av hjelp frem til du har fått en jobb (og etterpå) og hvilken dokumentasjon de trenger. De fleste ansatte på trygdekontor er både hyggelige og hjelpsomme. Lykke til.
momo Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Du får og støtte til barnetilsyn av trygdekontoret. Så ta kontakt med trygdekontoret, de vet hva du har krav på, og skal hjelpe deg til og søke på alt.
Gjest allium Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 Du får og støtte til barnetilsyn av trygdekontoret. Ikke når hun er hjemmeværende.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Trådstarter her... Tusen takk for alle svar Får vel bare ta kontakt med trydekontoret og hoppe i det. Fint å få litt svar på hva dere mener jeg kan få. Hater tanken på at jeg nå må søke hjelp for å ha til det daglige brød. Men det ordner seg vel. Har ikke planer om å ta ut eldstemann av barnehagen, da det er så få barnehageplasser i kommunen. Og siden jeg vil begynne å søke jobber til høsten vil jeg ikke risikere å få jobb og ikke ha barnehageplass. Minstemann skal nok til dagmamma fram til neste sommer, så der vil jeg få kontantstøtte. Håper jeg klarer dette, alt virker så vanskelig nå når jeg har det så vondt selv. Men som noen over her sier, det hjelper å bli sint! Da har jeg mer handlekraft i meg. Føler meg omgjort til ei sippete hurpe som ikke klarer å se løsninger eller gleder lenger. Men det går vel over når det første sjokket har lagt seg! Takk igjen for alle svar, dere er gode å ha
Aeriana Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 Har vært i din situasjon selv og føler virkelig med deg Stå på og masse lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #10 Skrevet 5. april 2006 Hei! Jeg er helt lam i hodet og klare ikke å finne ut selv hva jeg skal gjøre og om jeg har rett på noe. Min mann og jeg skal skilles(kort fortalt: han var utro den jævelen og venter barn med ei annen kvinne...) Vi har vært gift i 4 år og har 2 barn i lag. Den eldste går i barnehagen og den yngste er kun 4 mnd. Jeg var arbeidsledig før fødselen og fikk derfor bare engangsstønad, som nå er borte. Så hva gjør jeg da? Vi har blitt enig om at jeg skal ha den daglige omsorgen for barna våre, da han har en jobb som gjør dette vanskelig. Vi ser for oss at han i snitt skal ha de annenhver helg og en dag i uken. Alt dette er greit, men hva gjør jeg med penger? Jeg skal ikke ut å søke jobb igjen før yngse mann er ca 1 år og da vil jeg ikke ha rett på arbeidsledighetstrygd fra Aetat, da jeg har vært hjemmeværende i flere år. Jeg er klar over at vi vil få barnebidrag fra min mann, men dette holder vel akkurat til det de trenger og barnehage.(kanskje ikke det en gang, siden han også skal betale avdrag til det nye barnet) Ellers så får jeg jo barnetrygt for begge som til sammen er rett under 2000 kr. Det går det jo ikke an å leie en leilighet for, heller ikke å overleve på. Jeg har ingen famile jeg kan bo hos her og pga barna ønsker jeg ikke å flytte til en annen kant av landet slik at jeg kan bo hos mor og far. Det synes jeg vil være hjerterått ovenfor barna som tros alt, trenger en far i hverdagen. Så hva gjør jeg? Er det noe støtte jeg kan få? Finner ikke ut noe særlig på trygdeetatens sider, sikker mest fordi jeg ikke har mer hjernekapasitet igjen. Er det noen som kan hjelpe meg litt med opplysniger og hvor jeg skal henvende meg. Fint om dere fortelle meg hva jeg nå må gjøre når avgjørelsen om at vi skal skilles er tatt På forhånd tusen takk for alle svar.... ← det er da vanlig å ta seg arbide da barna er 21 år. skal du ha deg leilighrt, så må du nok jobbe
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 det er da vanlig å ta seg arbide da barna er 21 år. skal du ha deg leilighrt, så må du nok jobbe ← :grine2:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå