AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 05:04 #1 Skrevet onsdag kl. 05:04 GRESSKLIPPEREN Jeg må dele en historie som i ettertid er så absurd at jeg nesten må le. Dette handler om én gressklipper, men egentlig om hvordan ansvar kan flyte rundt helt til det til slutt lander hos feil person. For noen år siden kjøpte jeg en gressklipper som ble lånt til en nabo. Da jeg fikk den tilbake var et motorfeste bøyd/knekt, og det var tydelige skoavtrykk oppå klipperen. Jeg hadde sett ham stå oppå den i garasjen sin for å nå en hylle. Samtidig hadde jeg selv kjørt på røtter og stein hjemme, så jeg kunne ikke være 100 % sikker. Klipperen ble derfor byttet på garanti, og jeg kjøpte meg senere en bedre klipper med framdrift. Spol frem til da jeg skulle flytte. Samme nabo er interessert i å kjøpe klipperen min og ber meg finne fram tilbehøret. Han sier han skal hente den når han kommer hjem fra en tur i byen. Jeg vet altså at han ikke er hjemme denne dagen. Samme dag skal jeg kjøre søppel til fyllingen. Mens jeg gjør meg klar, ser jeg at en helt annen nabo ruller en gressklipper opp på eiendommen til denne naboen og setter den der, mens mottakeren fortsatt er i byen. Jeg ser dette, men forstår ikke hvorfor, og det gjør meg bare forvirret. Jeg tenker at han kanskje har ordnet seg en annen klipper, og sender melding om at jeg beholder min for å unngå mer styr. Jeg kjører søppel til fyllingen, kommer hjem og sovner. Dagen etter får jeg melding om at han “ikke vil ha den gamle klipperen likevel, og at han har en stående hos en slektning som trenger service”. Jeg tolker dette helt naturlig som at han mener min klipper. Samtidig begynner jeg å tenke at gressklipperen den andre naboen rullet opp dagen før må være den som trengte service, og at naboen bare hadde vært grei og fraktet den for ham. Det jeg ikke forstår da, er at han egentlig sikter til en helt annen klipper, og at disse tingene ikke henger sammen slik jeg tror. Senere samme dag holder jeg på med bilen inne på eiendommen. Jeg er nyoperert og har smerter, setter meg på huk for å jobbe, reiser meg og tar ett steg bak – og går rett på ræva over en gressklipper. Det er da jeg oppdager at det står en gressklipper der. Jeg tenker oppriktig at dette må være klipperen han snakket om fra byen, den som trengte service. Altså at jeg nå, mer eller mindre automatisk, har fått ansvar for å ta service på den. Irritert, men fortsatt rolig, ruller jeg klipperen tilbake til naboens eiendom. Da begynner han å rope: «HVA ER DET DU HOLDER PÅ MED?» Han ruller klipperen tilbake igjen til eiendommen og beskylder meg for å ha satt den på hans eiendom i utgangspunktet. Han påstår at kona hans har sett det, og sier at hun mener jeg gjorde det dagen før. Her blir jeg oppriktig forvirret. Akkurat idet han sier dette, kommer kona kjørende opp bakken, og jeg tror først han mener at hun har sett meg der og da, idet jeg nettopp hadde rullet klipperen tilbake. Det er først senere jeg forstår at han mener dagen før – noe jeg ikke gjorde. Det som følger etterpå, skjer ikke med én gang. I øyeblikket han ruller klipperen tilbake igjen, er det mest som en liten krigssone, og det er umulig å forklare noe som helst. Senere, når det har roet seg litt, forsøker jeg å forklare at dette må være en misforståelse, og at han må ta det med naboen som faktisk satte klipperen der. Han nekter for at det har skjedd. En annen nabo har sett hele hendelsen og bekrefter dette, men det blir avfeid. På dette tidspunktet har gressklipperen fått flere identiteter: den er min den er lånt av meg tidligere (har aldri skjedd) jeg er sett bærende på den den er søppel Ingen vil ha den. Ingen eier den. Jeg setter en pappbit på klipperen, vendt ut mot veien, og skriver: «Kan eier hente denne?» Med liten skrift: «Den som fikk den vil ikke ha den.» Noen dager senere er teksten delvis dekket av et sint smilefjes. Til slutt gir jeg opp. Jeg varsler at jeg kvitter meg med klipperen. Jeg sier fyllingen – men gir den til en kompis. Den fungerer helt fint. Naboen kalte den søppel. Anonymkode: 3aeb2...51a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:33 #3 Skrevet onsdag kl. 22:33 Forstår ikke hva som skal diskuteres her og heller ikke hvorfor det uthevede er uthevet. Anonymkode: a2fc1...367 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:42 #4 Skrevet onsdag kl. 22:42 Du fikk meg til å le, Ts! Tror jeg hadde priset meg lykkelig for å ikke lenger ha den naboen du tidligere hadde, for både han og kona virker å leve i en alternativ virkelighet med helt egne sannheter som jeg tror kunne skapt større konflikter etterhvert. Godt den foreldreløse gressklipperen til slutt fikk et nytt hjem hvor den ble satt pris på 😅 Anonymkode: 407d6...610 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:09 #5 Skrevet torsdag kl. 07:09 Kanskje dette egentlig burde vært en tråd om “foreldreløse gjenstander” – er det flere som har lignende nabohistorier? Anonymkode: 3aeb2...51a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå