Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 1.24):

Christine, Christer og Christian- uttaler du de navnene med sj også??😆

Anonymkode: b2956...902

Ja, gjør det! Sjiritine, sjhitrer, sjistian. Der!

Anonymkode: d080d...511

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 1.24):

Christine, Christer og Christian- uttaler du de navnene med sj også??😆

Anonymkode: b2956...902

Nei, fordi det kommer en konsonant etter Ch. 
Da blir det k-lyd. 

Anonymkode: 215db...7a1

AnonymBruker
Skrevet

Min bestemor skrev navnet mitt slik med vilje på kort bare for å være ekkel. Hun hadde et horn i siden til min mor som vi unga fikk merke. Så det er mine assosiasjoner med Chatrine. 

Anonymkode: fd2f0...f2f

• Hjerte 1
Skrevet

Sjatrine.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På italiensk bruker de i for å lage sj-lyd. Ciao, ciabatta.

Anonymkode: 6940c...e08

Disse ordene uttales med tsj-lyd, ikke sj-lyd, på italiensk. 

Anonymkode: cbbe8...651

AnonymBruker
Skrevet

Det aller første jeg tenkte da jeg så emnetittelen var at dette var en slags ny offentlig chattetjeneste. Skjønte ikke at det var en navn før jeg klikket meg inn.

Jeg ville uttalt det "Tjættrine" Som i engelske Chat og rine.

Anonymkode: 0dcbc...a50

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes nesten ingen henvisninger til navnet Chatrine, bortsett fra i Skandinavia i nyere tid. Det er altså ikke et navn som eksisterer i særlig grad, historisk sett. Navnet er en skandinavisk variant, mest trolig med svensk opprinnelse, men man "satt ut" av av at navnet starter med ch, etterfulgt av a, og dette tilsier at navnet av mange vil uttales med sj-lyd, som i champagne. Samtidig så fremstår navnet som en omskriving  av navnet Katrine, og det er derfor ikke unaturlig å tenke at de uttales likt.

I Sverige så er det kun 487 kvinner som har navnet. I Norge er det 61. Danmark har 18. Av omtrent 22 millioner innbyggere i Skandinavia, så er det altså hele 566 av de som heter Chatrine. Det vil si 0,0026% av befolkningen. 2,6 personer per 100.000 innbygger. Noen historisk bruk, eller beskrivelse av uttale, er derimot ikke lett å finne.

Til sammenligning så er det 12.218 kvinner som heter Cathrine (kun denne stavemåten) i hele Skandinavia, som vil si 0,056%, eller 55,5 per 100.000 personer.

Anonymkode: cbbe8...651

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ei fra hjembygda mi skriver det sånn, jeg har alltid tenkt at det nok var foreldrene som ikke kunne skrive riktig da de sendte det inn 😅

Anonymkode: 74bc5...2b5

Haha, jeg vet også om en som skriver det sånn og har tenkt NØYAKTIG det samme 😅 

Anonymkode: 3dc66...620

Skrevet

Høres ut som en som er nødt til å bruke store deler av livet sitt på å prøve å få folk til å stave navnet sitt. Tenker med gru på alle navneskilt o.l. som må kastes fordi folk tror det er skrivefeil i navnet. Eller hvis hun deltar i idrett og blir ropt opp på høytraleranlegget, og hele bygda hånler av at speakeren sier «sjatrine».

Hvorfor gjøre det så innmari komplisert, istedenfor å bruke de vanlige Cathrine eller Katrine? 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja jeg har også tenkt at den forelderen som sendte inn navnet til Folkeregisteret må ha hatt dysleksi 

Anonymkode: 89605...507

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært borti den stavemåten og tenker automatisk Sjatrine (samt et og annet om Sjatrines foreldre), men har vett og anstendighet til å si Katrine. 

Chanel, Charles, Charlotte - presedensen er jo der...

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...