Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo da, jeg sa ikke at ch alltid uttales som k. Jeg rettet bare noen som sa at det alltid blir sj.

Andre eksempler der ch blir k, også før vokal: charakter, orchester, chor, Aschehoug, Schou, Rachel, Joachim

Anonymkode: 9bb61...54a

Dette er ikke norske ord.

Anonymkode: f5f6b...02b

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Alle er norske ord, men ikke ordinære norske ord. Norsk rettskriving bruker kun ch (og c overhodet) i ord fra andre språk. Katrine/Chatrine er ikke et norsk ord i følge deg heller da, så argumentet ditt blir søkt. Ch uttalt (t)sj er helst fra ord fra eller via fransk og engelsk. I ord fra f.eks. italiensk blir ch k.

charakter, orchester, chor - eldre skrivemåter for karakter, orkester og kor.

Aschehoug - norsk etternavn, fra gården som nå skrives Askehaug (Nordby i Follo). Et godt eksempel, på at ch blir k i norskættede ord.

Schou - norsk etternavn, usikker på om det er fra Danmark, Norge eller begge.

Rachel, Joachim - vanlige navn i Norge

Andre eksempler: lichen (kan også uttales med kj-lyd), marchese, luccheser, brachiosaurus, zucchini, masochisme, machinasjon, anchus, machiavellisme og mange flere. Alle disse ordene fant jeg i ordboken skrevet med (c)ch og uttalt med k-lyd.

Katrine er fra gresk, og selv om ch blir etymologisk "feil", så er det ikke galt å uttale ch som k. Brachio- i brachiosaurus er fra gresk f.eks., og uttales med k.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 0.42):

Nei, nei, nei. Ch blir ofte uttalt som k. Christine, Christer, chaos (gammel stavemåte for kaos), Michael osv.

Ikke foran a, som Charlotte. Jeg kjenner ikke reglene på det, men uttalelsen av bokstaver bestemmes ofte av det kommer foran/etter. 

Anonymkode: 51d54...a6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville lest det som født-av-ung-mor 😅

Anonymkode: 9fe6e...551

Skrevet (endret)

Er det stavet riktig? Høres ut som en pratsom person..

Endret av Tidsklemmen
AnonymBruker
Skrevet

Sjatrine. Antar det er skrivefeil på Cathrine? Kathrine er best. Eller enda bedre: Katrine

Anonymkode: 53af4...cb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke foran a, som Charlotte. Jeg kjenner ikke reglene på det, men uttalelsen av bokstaver bestemmes ofte av det kommer foran/etter. 

Uttalen av ch bestemmes stort sett av hvilket språk det kommer fra, tror jeg.

Engelsk, fransk, spansk osv. blir sj eller tsj

Italiensk, norsk (gamle navn f.eks.) blir k

Ord fra latin og gresk kan vel ha begge uttalene(?).

Bacchanal og bacchant er eldre skrivemåter av bakkanal og bakkant og uttales med k, også før a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 12.01):

Alle er norske ord, men ikke ordinære norske ord. Norsk rettskriving bruker kun ch (og c overhodet) i ord fra andre språk. Katrine/Chatrine er ikke et norsk ord i følge deg heller da, så argumentet ditt blir søkt. Ch uttalt (t)sj er helst fra ord fra eller via fransk og engelsk. I ord fra f.eks. italiensk blir ch k.

charakter, orchester, chor - eldre skrivemåter for karakter, orkester og kor.

Aschehoug - norsk etternavn, fra gården som nå skrives Askehaug (Nordby i Follo). Et godt eksempel, på at ch blir k i norskættede ord.

Schou - norsk etternavn, usikker på om det er fra Danmark, Norge eller begge.

Rachel, Joachim - vanlige navn i Norge

Andre eksempler: lichen (kan også uttales med kj-lyd), marchese, luccheser, brachiosaurus, zucchini, masochisme, machinasjon, anchus, machiavellisme og mange flere. Alle disse ordene fant jeg i ordboken skrevet med (c)ch og uttalt med k-lyd.

Katrine er fra gresk, og selv om ch blir etymologisk "feil", så er det ikke galt å uttale ch som k. Brachio- i brachiosaurus er fra gresk f.eks., og uttales med k.

Bla bla bla, åååå, så flink du er.

Men alt dette er helt uvesentlig. Hva som brukes på norsk I DAG, er det som gjelder. Og ja, veldig mange av ordene og navnene vi bruker i dag er importerte, men hvis vi forholder oss til dagens språkregler uttales Chatrine «sjatrine».

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bla bla bla, åååå, så flink du er.

Men alt dette er helt uvesentlig. Hva som brukes på norsk I DAG, er det som gjelder. Og ja, veldig mange av ordene og navnene vi bruker i dag er importerte, men hvis vi forholder oss til dagens språkregler uttales Chatrine «sjatrine».

Hvilken språkregel er det?

Forresten, jeg letet litt mer. I Norsk Ordbok har du eschatolog(i/isk) og menarche som alternative skrivemåter istedenfor med k.

I tillegg har du som nevnt tidligere Michael, som ofte uttales med K.

Det stemmer at ch som regel uttales (t)sj før vokal, men det er fordi det finnes så mange franske og engelske låneord, ikke fordi det er en regel

• Nyttig 1
Skrevet

Cathrine høres og ser penere ut, enn en pratsom Chatrine. Har aldri hørt det navnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tenkt at det var fransk og uttalt det som sjatrinn

Anonymkode: 6163d...a99

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde tenkt at det var fransk og uttalt det som sjatrinn

Anonymkode: 6163d...a99

Da hadde det vel vært stavet med J? Jea… Som Jean på fransk fleks. Sean er må finere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 11.11):

Jo det er det.

Anonymkode: d5f09...ddf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 0.13):

Sjatrine

Anonymkode: 79db6...109

Hvorfor sj lyd og ikke kj lyd? Sier du «Chat» som sjætt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken språkregel er det?

Forresten, jeg letet litt mer. I Norsk Ordbok har du eschatolog(i/isk) og menarche som alternative skrivemåter istedenfor med k.

I tillegg har du som nevnt tidligere Michael, som ofte uttales med K.

Det stemmer at ch som regel uttales (t)sj før vokal, men det er fordi det finnes så mange franske og engelske låneord, ikke fordi det er en regel

Du letet, heter det ikke, uansett hvordan du uttaler det.

Anonymkode: 527c3...3b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si Kjatrine, men siden jeg er noenlunde høflig lar jeg være. Hun, Chim og Xander-Leander har sikkert fått med seg at de burde saksøke sine foreldre allerede.

Anonymkode: f353b...441

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sj lyd og ikke kj lyd? Sier du «Chat» som sjætt? 

Hva mener du, uttaler du chat som kjætt? 😆 Det er tsjætt.

Anonymkode: 6940c...e08

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du letet, heter det ikke, uansett hvordan du uttaler det.

Anonymkode: 527c3...3b5

Takk. Jeg er klar over det. Jeg merket det for sent og jeg syntes det var unødvendig å skrive et nytt innlegg bare pga. det.

Jeg ser også at jeg skrev menarche, uten å nevne at det blir menarchar i flertall på nynorsk. Ch før a, men uttalt k.

AnonymBruker
Skrevet

Ei fra hjembygda mi skriver det sånn, jeg har alltid tenkt at det nok var foreldrene som ikke kunne skrive riktig da de sendte det inn 😅

Anonymkode: 74bc5...2b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Uttalen av ch bestemmes stort sett av hvilket språk det kommer fra, tror jeg.

Engelsk, fransk, spansk osv. blir sj eller tsj

Italiensk, norsk (gamle navn f.eks.) blir k

Ord fra latin og gresk kan vel ha begge uttalene(?).

Bacchanal og bacchant er eldre skrivemåter av bakkanal og bakkant og uttales med k, også før a

Men i de ordene har du to C-er. På fransk er ch foran a en sj-lyd. Chat, champagne, chateau.

På italiensk bruker de i for å lage sj-lyd. Ciao, ciabatta.

Anonymkode: 6940c...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...