Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 21.44):

Nå roter du deg helt bort med å nevne individnivå og ikke den generelle IQ i en befolkning.

Det er ingen uenighet om at svært høy IQ (Mensa) kan føre til problemer.

Anonymkode: 92749...f48

Men spørsmålet om hva IQ-tester måler er jo vesentlig for hvorvidt et lands gjennsomsnitts-IQ har noen som helst betydning for demokratinivået i landet og i så fall hvordan.
Uansett, er gjennomsnitts-IQ'en høy er det sannsynligvis flere Mensa-kandidater pr innbygger enn i andre land også. Er de mange nok, kan de vel utgjøre en maktfaktor.

For min del ser jeg mer et argument for en øvre grense enn en nedre. De med angivelig høy IQ framstår ofte som elitistiske og antidemokratiske. I den andre enden skal man ikke være spesielt smart for å skjønne hva som er menneskers mest grunnleggende behov. Det fins neppe en nasjon på jorda der majoriteten er faller i kategorien psykisk utviklingshemmet, da ville de aldri ha overlevd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2026 den 23.08):

Jeg har begynt å mene at man i det minste bør passere en liten politisk kunnskapstest før man bør få stemmerett.

Det kan være at krav om en IQ på f.eks over 90 eller 95 hadde vært bra for demokratiet? For meg er det litt påfallende at de som stemmer veldig populistisk ofte mangler grunnleggende logiske ferdigheter.

Anonymkode: f881f...68e

enig med deg om politisk kunnskaptest :)
omg. : "de som stemmer veldig populistisk ofte mangler grunnleggende logiske ferdigheter."  det er langt fra så enkelt. Man stemmer populistisk når man er desperat og hovedpartiene hører ikke på mennesker. Det er noe som heter "protest stemme". 

• 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2026 den 23.34):

Nei, den kan jeg se, men likevel tror jeg nå folk med 100 i IQ tar bedre avgjørelser enn de med IQ på 77 eller 80.

Og så blir man kanskje litt krenka da, men det er til en viss grad viktigere med gode konsekvenser enn å unngå å krenke folk.

Anonymkode: f881f...68e

Elon Musk tar jo dritgode avgjørelser 🫠 faktisk tror jeg ikke du tar bedre avgjørelser bare fordi du har 100 og noen andre 80. Det gjør deg kanskje krenka?

Anonymkode: 82fa6...e27

AnonymBruker
Skrevet
NatNat skrev (På 14.3.2026 den 12.32):

enig med deg om politisk kunnskaptest :)
omg. : "de som stemmer veldig populistisk ofte mangler grunnleggende logiske ferdigheter."  det er langt fra så enkelt. Man stemmer populistisk når man er desperat og hovedpartiene hører ikke på mennesker. Det er noe som heter "protest stemme". 

Nå og ja. Populisme selger jo i seg selv. Det er ikke sånn at meningene står klare og så er det valg. Populisme er for eksempel kjent for å spille på og egge frykt og samtidig tilby syndebukker. For øvrig så skal partier ha sin egen politikk. De skal ikke bare dilte etter innbyggerne. Man kan ikke kreve av et parti at det skal være populært. Det er det populistene som er mest opptatt av å være.

Anonymkode: 82fa6...e27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...