Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor høy IQ bør en populasjon ha for å danne et demokrati?

Anonymkode: 92749...f48

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Abra skrev (1 minutt siden):

Gjennomsnittlig 

For hele verden? I Norge? Afrika sør for Sahara?

Det varierer jo stort. Så hva er vitsen med å svare så diffust.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har begynt å mene at man i det minste bør passere en liten politisk kunnskapstest før man bør få stemmerett.

Det kan være at krav om en IQ på f.eks over 90 eller 95 hadde vært bra for demokratiet? For meg er det litt påfallende at de som stemmer veldig populistisk ofte mangler grunnleggende logiske ferdigheter.

Anonymkode: f881f...68e

• Liker 4
Skrevet

Noen mener en nedre grense med gjennomsnitt IQ på 85  er det laveste som kan fungere i et demokrati.

Skrevet

De "logiske ferdighetene" er kanskje heller ikke så høyt utviklet hos de som drømmer om å avkreve en nedre effektivitet i å sortere geometriske figurer for å få ha innflytelse over sine omgivelser. De kan eventuelt glede seg over at stemmeberettigede med utdannelse på universitets- og høyskolenivå er overrepresentert i valgdeltakelsen både i kommune- og stortingsvalg.

Hvis dere likevel synes det er en så god idé å innføre et iq-krav for stemmerett, kan jeg foreslå et lite tankeeksperiment. Se for deg en situasjon i ditt liv hvor det tas avgjørelser som angår deg. Det kan være i hjemmet, i den utvidede familie eller på arbeidsplassen, om du har en av disse tingene. Du får beskjed om at du ikke får delta i denne avgjørelsen, for det ansvaret ble gitt til noen som var raskere enn deg til å dytte firkantede klosser inn i firkantede hull, osv. Er du fornøyd med en slik løsning?

Anonymkode: e69e1...22b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De "logiske ferdighetene" er kanskje heller ikke så høyt utviklet hos de som drømmer om å avkreve en nedre effektivitet i å sortere geometriske figurer for å få ha innflytelse over sine omgivelser. De kan eventuelt glede seg over at stemmeberettigede med utdannelse på universitets- og høyskolenivå er overrepresentert i valgdeltakelsen både i kommune- og stortingsvalg.

Hvis dere likevel synes det er en så god idé å innføre et iq-krav for stemmerett, kan jeg foreslå et lite tankeeksperiment. Se for deg en situasjon i ditt liv hvor det tas avgjørelser som angår deg. Det kan være i hjemmet, i den utvidede familie eller på arbeidsplassen, om du har en av disse tingene. Du får beskjed om at du ikke får delta i denne avgjørelsen, for det ansvaret ble gitt til noen som var raskere enn deg til å dytte firkantede klosser inn i firkantede hull, osv. Er du fornøyd med en slik løsning?

Nei, den kan jeg se, men likevel tror jeg nå folk med 100 i IQ tar bedre avgjørelser enn de med IQ på 77 eller 80.

Og så blir man kanskje litt krenka da, men det er til en viss grad viktigere med gode konsekvenser enn å unngå å krenke folk.

• Liker 1
Skrevet

...IQ på 100, selvfølgelig...

Skrevet

Øvre 20% bør få stemme ved stortingsvalg. Siden IQ ikke har noe med samfunnslag å gjøre blir alle representert. Norge ligger vel på 97, noe som er veldig lavt uansett hvor mye de gjennomsnittlige unnskylder det med at det er gjennomsnittet. Kanskje øvre 50% ved kommunevalg. Har du ikke tid til en IQ-test hvert fjerde år har du heller ingenting ved valgluken å gjøre. Høy IQ er ingen garanti for kunnskap og fornuft, men det er en bedre løsning enn i dag. Nordmenn liker å rakke ned på "dumme amerikanere", men de snitter faktisk bedre enn oss - så nordmenn må være ganske dumme. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ville nok ikke vært stemmeberettiget under mitt forslag hvis du mener en arbeidsplass hvor hver arbeider har like mye de skulle sagt vil driftes bedre enn en hvor en mindre, kapabel ledelse tar avgjørelsene. Regner med at du lar barna dine ta like stor del i økonomiske avgjørelser som deg? Det påvirker jo dem også, så da mååå de ha noe de skulle sagt, uavhengig av om de klarer å skille en trekant fra en firkant. Sant? 

Anonymkode: c0030...c6b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du ville nok ikke vært stemmeberettiget under mitt forslag hvis du mener en arbeidsplass hvor hver arbeider har like mye de skulle sagt vil driftes bedre enn en hvor en mindre, kapabel ledelse tar avgjørelsene.

Anonymkode: c0030...c6b

Om du ikke kan lese bør du kanskje redusere terskelen din for å skrive motsvar til argumenter du ikke forstår. Ellers artig om du tror det du skisserer her er representativt for hvordan demokrati fungerer i praksis. Kos deg i de 20 %. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke det krever mye IQ, men det krever mye samfunnsforståelse. Det krever en utdanning som bygger en forståelse av hva samfunn er for noe.   En populasjon kan ha høy statistisk IQ, men fortsatt ikke fungere samfunnsorientert. 

Jeg tror grupper av mennesker som er naturmessig tvunget til å samarbeide for å skape felles livskvalitet har enklere for å utvikle demokrati, enn grupper der klaner har bedre utviklingsforhold. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det går ikke på IQ, men evnen og viljen befolkningen har til å følge regler. Vi fikk en forbedret domstol, i 2018, men vi slite fortsatt med å ha lekdommere i domstolen. Jurister, og saksbehandlere, annerkjenner derfor kun høyesterettsdommere (og ikke tingrettsdommere og lagmannsrettsdommer) som juridisk bindende. Årsaken til at det er slik, er at en har hatt som tradisjon at det er folket og juristene, og at alt lovverk, regler og sånt, er sånn jurist greie;  folket, på sin side, har egne meninger om hvordan en føler ting burde a vært (at juss, regler, straffelov, og alt sånt, er egentlig sånn juss greie, og folk skal jo ikke tenke på hva som er lov og ikke lov i samfunnet).

Som sagt: For å ha demokrati må en ha befolkning som har vilje og evne til å følge regler, noe en tradisjonelt ikke har hatt (muligens på grunn av landet har vært håndtverker samfunn, bønder, og folk som ikke helt har vært integrert i den Norske stat og hva en den såkalte regjeringen skulle ønske Norge skulle være)

Anonymkode: 5b9e2...fe4

Skrevet

En type kultur som fremmer/ønsker demokratiske verdier er mer relevant enn IQ.
Høy IQ sier lite om ønsket om å etablere eller bevare et demokrati, en kan også ha høy variabilitet men likevel under gjennomsnitt IQ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...