Gå til innhold

Farge på hus

Anbefalte innlegg

Gjest Binna
Skrevet

Jeg skal male huset mitt snart, og derfor ser og ser på farger på hus rundt meg. Mange farge- sammensetninger jeg synes er skikkelig dårlig! Jeg fordrar foreksempel ikke hus med "bonderøde lister og bondegrønne vegger og bondeblå dør" :hår:

Synes fargene kan funke alene, men IKKE sammen slik jeg skrev, men jeg har sett de som "kombinasjons- forslag" i malebutikkene. De sloss om kapp etter oppmerksomhet..

Så det jeg lurer på er hvilke farger dere synes er fine sammen og ikke.

Videoannonse
Annonse
Gjest vimse
Skrevet (endret)

Vi har en antikkhvit veggfarge, med mosegrønne kanter, verandarekke, vinduer og dører. Det er det som var her fra gammelt gammelt av, så det er litt morsomt å ha det slik igjen. Og selvfølgelig synes jeg det er pent :sjarmor:

Endret av vimselims
Gjest Binna
Skrevet
Vi har en antikkhvit veggfarge, med mosegrønne kanter, verandarekke, vinduer og dører.  Det er det som var her fra gammelt gammelt av, så det er litt morsomt å ha det slik igjen.  Og selvfølgelig synes jeg det er pent :sjarmor:

Det hørtes fint ut ja.

Jeg liker selv alt som er hvitaktig eller grått. Jeg liker også farger som gjør litt ut av seg alene eller sammen med DISKRE farger.

Gjest vimse
Skrevet

Det finnes en del ekle sammensetninger ja... og lysegult, lyseblått eller lignende, er helt horribelt...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes stort sett ikke det er så fint om det blir veldig stor kontrast mellom karmfarge og veggfarge. Eks hvite (eller enda verre -beige) hus med mørkebrune karmer, gjerne i kombinasjon med husmorvinduer og falske vinuslemmer. Det er noe av det mest sjelløse jeg ser. Er også enig i at flere skarpe farger (som nesten eller helt er komplientærfarger) i slik kombiasjon som du nevner ikke er fint. Dessuten "kalde" farger som jeg ofte har sett på ferdighus: kald gul, blå osv. Brr.

Ellers kommer det an på huset. Jeg liker ikke så godt helt hvite hus, men bor i et selv, og synes det er nydelig - men så bor vi på et gammelt gårdstun (fra gammelt av var veggen upanelt og umalt, evt tjæra, i dag er den altså panelt (profilert) og malt). Liker stort sett "gammeldagse" fargesammensetninger. Rødt hus med hvite karmer slår sjelden feil.. Mer spennende er det når man kombinerer flere fine nyanser, da...

Gjest Binna
Skrevet
Jeg synes stort sett ikke det er så fint om det blir veldig stor kontrast mellom karmfarge og veggfarge. Eks hvite (eller enda verre  -beige) hus med mørkebrune karmer, gjerne i kombinasjon med husmorvinduer og falske vinuslemmer. Det er noe av det mest sjelløse jeg ser.

He he, det er akkurat det dette huset jeg bor i har fra før.. Jeg synes det kan være fint med stor kontrast på hus og karmer, men da må karmene "tåle" å synes. Det synes jeg ikke det gjør på huset mitt..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skal male huset mitt snart, og derfor ser og ser på farger på hus rundt meg. Mange farge- sammensetninger jeg synes er skikkelig dårlig! Jeg fordrar foreksempel ikke hus med "bonderøde lister og bondegrønne vegger og bondeblå dør"  :hår:

Synes fargene kan funke alene, men IKKE sammen slik jeg skrev, men jeg har sett de som "kombinasjons- forslag" i malebutikkene. De sloss om kapp etter oppmerksomhet..

Så det jeg lurer på er hvilke farger dere synes er fine sammen og ikke.

jeg tenker først på hva som passer med naboens hus, terrenget. Ligger det ved havet,landlig,skogen? Mange hensyn å ta. Eks. størrelsen på huset har mye å si.

Gjest Binna
Skrevet (endret)
jeg tenker først på hva som passer med naboens hus, terrenget. Ligger det ved havet,landlig,skogen? Mange hensyn å ta. Eks. størrelsen på huset har mye å si.

Ja, det er sant. Mye sånt å ta hensyn til i tillegg til hva man liker.

Sånn jeg bor til passer det best med et lyst hus, gjerne med lysere karmer. Akkurat nå ser huset ut som "hytta til naboen"

Endret av hæxa
Gjest Gjest
Skrevet
He he, det er akkurat det dette huset jeg bor i har fra før..  Jeg synes det kan være fint med stor kontrast på hus og karmer, men da må karmene "tåle" å synes. Det synes jeg ikke det gjør på huset mitt..

Det er sant det også:-) Omvendt synes jeg jo gamle mørkebrune gårder med hvite karmer er fine, f eks. Så lenge fargen framhever noe som er pent går det an. Men på nyere "firkanthus" så blir det for hardt synes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er viktig å fargesette hus i samsvar med husets stilart. Et rødt funkishus med hvite karmer ville jeg steilet over, men det kunne passe bra til et eldre trehus.

Ellers er jeg til en viss grad enig i at mange farger på et hus ikke er fint, men bare om de kjemper mot hverandre. Enkelte hus kan fint takle 4-5 farger, f.eks et gammelt kråkeslottlignende hus. Om man bruker mange farger handler det vel egentlig om å "skyggelegge" enkelte partier -man bruker farger som er nær hverandre og ikke så mange kontrastfarger.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg har beiset huset vårt i en varge som heter Blåfjell. Den skulle være grå, men fordi huset var rødt fra før har det blitt litt mer blått enn planlagt. men det ble bra! Jeg kaller den grå, alle andre sier blå :ler: Karmer ol er hvite.

Skrevet

Har hvitt hus med hvite lister og karmer. Det kler vårt hus, som står i skogkanten på en gård, men det er ikke alle hus som blir like fine med det. Kommer veldig an på husets karakter og omgivelsene.

Gjest Gjest
Skrevet

huset mitt er antikk hvit og med hvite karmer.

Det passer veldig fint her jeg bor:)

Et nabohus her er gult med hvite karmer, det er så koselig farge på det. Sånn lys fin nøytral gulfarge.

Skrevet

Vi har 186 Ulagrå fra Jotun på veggene (en slags dus, varm, skitten grågrønn) og Gul sandsten (1010 Y30R) som er varm beige med gulrosa undertone på karmer og pyntedill. Fått masse skryt for det valget. Huset er er fra 1904 og sånn semi-sveitserstil, og mange av nabohusene går igjen i lyse litt "skitne" farger. Begge fargene er funnet under maaange lag med annen maling, da blir det ekstra morsomt å bruke dem.

Gjest Gjesta
Skrevet

Huset vårt er malt i rød sanse, med grønn umbra som staffasjefarge. Jeg syns ikke grønne hus er pent, men jeg syns der er veldig pent når det er motsatt. Her vi bor er alle husene enten hvite eller antikkhvite, med sjel-løs staffasje, det er huset vårt som ser mest hjemmekoselig ut, både ute og inne ;)

Skrevet

Vi har en lys beige-farge på veggene og hvite kanter, vinduer og dører. Vi er veldig fornøyd! :)

Skrevet

Vi har en mørk, dyp rødfarge på huset vårt. Listene er lys grå. Er veldig godt fornøyd med det.

Søsteren min har malt huset i Nevada, og det synes jeg er så fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...