Gå til innhold

Vegetarianer i Norge

Ellen26

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en norsk jente som har oppholdt meg i USA i de siste aarene. I lopet av denne tiden har jeg blitt vegetarianer- noe som faktisk er veldig vanlig her. Siden saa mange amerikanere er vegetarianere (spesielt yngre mennesker), er det veldig lett aa finne produktene man vil ha. De fleste matbutikker har egne seksjoner med vegetar- mat + de flese restauranter har vegetar-mat.

Naa skal jeg flytte hjem til Norge, og gruer meg litt til det. HAr lest at det fremdeles er under 1 % av den norske befolkningen som er vegetarianere.....

Hvor kan jeg kjope vegetar-mat??? Etter aa ha lest noen av innleggene i denne spalten, ser det ut som at helsekost- butikker er det beste alternativet. Mitt problem er at jeg kommer fra en liten oy paa vestlandet- ingen helsekost her nei, bare det lokale samvirkelaget! Og som alle forstaar....her faar man ikke kjopt "slikt". :cry:

Noen gode tips?

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er sant som du sier at butikkene i Norge har et dårlig utvalg av spesialprodukter for vegetarianere, men du trenger ikke fortvile over at det ikke finnes helsekostforretning der du bor, fordi de produktene du finner der er rådyre!

Dessuten er det ikke et så stort utvalg, så jeg tror du hadde blitt kjapt lei om du "bare" skulle spise ting derfra. De fleste har vegebiter, ellers andre små soyablandingbiter, "hamburgere" og "pølser". Kjøpte tofu der i forrige uke. Da kostet en 300 g pakke, 35 kroner!

Veldig lurt å ha en vegetarmatkokebok. Oppskriftene er gjerne ganske enkle og lette å lage, ellers finner du masse oppskrifter på internett.

Det finnes masse gode gryteretter, formretter, supper og salater. Jeg har mange gode, enkle oppskrifter! (Er glad i at matlagningen går fort, men at det er godt :wink: )

Håper det ordner seg når du kommer hjem, og at du iallfall ikke føler at du må spise kjøtt bare fordi det ikke finnes noen helsekostforretning. Jeg synes ikke det jeg har spist fra de forretningene smaker noe spesielt godt. Lager mye bedre mat selv.

Høres veldig bra ut det du fortalte om butikkene i USA. Hadde vært fint å ha et bedre tilbud for vegetarianere, men det er vanskelig, når det ikke er så mange mennesker her i landet som kun spiser "grønt".

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar Sandra!

Nei- jeg kommer ikke til aa begynne aa spise kjott igjen naar jeg kommer hjem til Norge. :)

Det blir vel en raad!

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg et sted hvor vegetar mat ikke er vanskelig å få tak, bare at det kan være litt dyrt. Men synes godt flere norkse matbutikker kunne solgt vegetar mat. Hvis du har en invandrer butikk i nærheten kan du finne en del der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...