Gå til innhold

Barn med adhd/add og lesevansker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn med adhd/add eller har det selv eller dere som arbeider med dette: De som har lesevansker hva går det ut på, altså hva er vanskene. Nå kan det hende det varierer, men fortell hva du/dere opplever.

Anonymkode: 4c26e...298

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stokker om ord, store og små bokstaver om hverandre, vanskelig å bygge opp setninger. 

Anonymkode: 25916...afd

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre dysleksi er et tilleggsproblem, går mye på engasjementet og interesse.  Jeg har alltid elsket å lese bøker og har alltid skrevet mye, det var som en slags rømming fra virkeligheten å fordype seg til bøker. Og bøker ga hjernen min annet å fokusere på enn alt jeg måtte overleve.  

Vi kan fokusere i timevis, på alt vi finner interessant. Noen liker bøker, andre biler et.

Anonymkode: 868c6...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det, men ADHD i seg selv forårsaker ikke lesevansker (utover at manglende fokus kan gjøre innlæring tregere).

Barnet har DLD og dysleksi i tillegg, og typiske vansker for dette. Glemmer ord, leser som en fersk førsteklassing selv om det er på ungdomsskolen, blander bokstaver og gjetter mye underveis. 

Anonymkode: dadc2...e56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har adhd, og som barn slet jeg veldig med å lese. Leste sakte, hakkete og stokket ord og bokstaver. Etter hvert som jeg ble eldre fikk jeg interesse for bøker (fordi det var som å se en film for meg - bildene i hodet ble så levende), og da økte lesehastigheten og flyten. 
som voksen fikk jeg barn, og har lest MASSE for dem. Så nå leser jeg som om jeg spiller inn en lydbok (men jeg kan fortsatt bli ganske sliten av det). «Voksenbøker» kan være et problem til tider, da. Faller ofte ut og leser uten å huske at jeg har fått med meg innholdet. Leser jeg alt på nytt oppdager jeg raskt at jeg har lest det før, da. Har bare rotet det bort oppi hodet mitt. 

Anonymkode: 7dad5...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dere som har barn med adhd/add eller har det selv eller dere som arbeider med dette: De som har lesevansker hva går det ut på, altså hva er vanskene. Nå kan det hende det varierer, men fortell hva du/dere opplever.

Jeg har ADHD  men ikke dysleksi. Mine leseproblemer er problemer med å komme gang eller med å holde fokus og få med meg innholdet hvis jeg ikke er interessert. Da kan jeg lese samme side 10 ganger uten å ane hva som står der.

Barnet mitt har ADHD og dysleksi. Der er det jo mange problemer, vet ikke hvordan jeg skal starte engang. 

Anonymkode: 79aa7...f26

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette finner du jo masse informasjon om på nettet? Det kalles dysleksi. 

Anonymkode: 8b28f...fac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet mitt har ADHD og dysleksi. Der er det jo mange problemer, vet ikke hvordan jeg skal starte engang. 

Hva gjør skolen med dette? 
Har barnet fått vedtak om spesialundervisning? 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Barn med ADHD uten dysleksi kan ha vansker med å komme i gang med lesinga, og holde fokus over lengre tid. De kan også ha problemer med å huske innholdet, og derfor anbefales blant annet en teknikk som heter "tenkestopp", der man leser et lite avsnitt og deretter tenker over hva det stod, før man går videre. 

Ellers har man også leseteknikker som  f.eks. BISON, der man lager seg et overblikk over hva teksten handler om, før man starter å lese. Da er det enklere å få med seg hva men leser. Ikke bare for de med ADHD, men alle elever. 

Barn med både ADHD og dysleksi vil ha store utfordringer med lesing, siden man både har vansker med konsentrasjon og lesing. Dette vil du finne mye om på nettet. Ett av de viktigste momentene under innlæring av bokstaver, vil være å jobbe i små bolker, der barnet ofte får pauser. Da vil man enklere kunne lære inn bokstaver og lesing.  

Hilsen lærer

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alder på barnet er relevant her. 
Dysleksi er en egen diagnose som omhandler lese og skrivevansker. 
Dere må øve på lesing og gjøre det til en lek 

Anonymkode: 9a606...246

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Hva gjør skolen med dette? 
Har barnet fått vedtak om spesialundervisning? 

Barn med ADHD uten dysleksi kan ha vansker med å komme i gang med lesinga, og holde fokus over lengre tid. De kan også ha problemer med å huske innholdet, og derfor anbefales blant annet en teknikk som heter "tenkestopp", der man leser et lite avsnitt og deretter tenker over hva det stod, før man går videre. 

Ellers har man også leseteknikker som  f.eks. BISON, der man lager seg et overblikk over hva teksten handler om, før man starter å lese. Da er det enklere å få med seg hva men leser. Ikke bare for de med ADHD, men alle elever. 

Barn med både ADHD og dysleksi vil ha store utfordringer med lesing, siden man både har vansker med konsentrasjon og lesing. Dette vil du finne mye om på nettet. Ett av de viktigste momentene under innlæring av bokstaver, vil være å jobbe i små bolker, der barnet ofte får pauser. Da vil man enklere kunne lære inn bokstaver og lesing.  

Hilsen lærer

Fint lite dessverre. Ungen får bruke Lingdys, som hjelper enormt på skriving og skriveglede, men hjelper lite på lesingen, og det er et evig mas fra meg til skolen om oppfølging rundt det med lesetrening. Også dårlig tilrettelegging for ADHD (får ikke lov å fikle med noe, ikke korte og konsise beskjeder, ikke lov å stille spørsmål før på slutten av timen etc) Vi bruker BISON hjemme til å trene litt, men jeg er ikke spesialpedagog og skulle ønske skolen heller fulgte opp dette. 

Barnet er over snitt (men ikke off the charts, under typ MENSA nivå) intelligent og henger derfor foreløbig med faglig, og har derfor ikke rett på spesialundervisning. Jeg går ut i fra at det vil bli mer og mer vanskelig å henge med oppover i ungdomsskole og vgs også faglig når man ikke kan lese. Eller, kan jo på en måte lese, men ikke fort nok til å f.eks. lese undertekst på TV, og blir ekstremt fort sliten. Kan typ lese en hel side i en bok høyt uten særlig stotring, men da har han ikke fått med seg innholdet fordi all energi går til avkodingen. 

Skrevet

Lingdys er ok det, men dere har også krav på lydbokversjoner av lærebøkene på skolen. Eleven har også krav på tilrettelegging for ADHD med bl.a. det som blir anbefalt: hyppige pauser, konkrete og korte instruksjoner for hva som skal gjøres (bra for hele klassen) alternative måter å produsere tekst på, hjelp til diktering når hen skal skrive noe, fikling (så lenge det ikke forstyrrer) mm. Hvis dere ikke får dette tilbudet, så bare klag til Statsforvalteren. Da må skolen endre på ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...