Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har  det fint med kollegaene mine på jobb.  Men siste tiden har jeg gått gjennom ting som har fått meg til å snart vurdere å si opp jobben min. En av grunnene har vært blant annet at jeg har varslet om en rekke ting og ikke  blitt tatt alvor. Den psykiske helsen min har blitt verre og verre. Jeg har opplevd å bli møtt med utfrysning og dårlig oppførsel fra min ledere, etter den varslingssaken. Jeg har blitt utelukket fra kurs med jobben min.

Jeg har blitt utelukket fra et kurs hvor alle mine kollegaer har blitt påmeldt unntatt meg. Psykiske helsen min har fått en knekk. Og har heller ikke orket en gang å sminke meg heller fordi motivasjonen mangler. Har noen råd? Jeg skal søke jobber men hvordan kan jeg ta meg sammen frem til jeg eventuelt slutter

Anonymkode: 52aeb...681

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du orker ikke engang sminke deg? Hvorfor er det viktig å sminke seg?

Rådet må jo være å fokusere på de viktige tingene hvis man ønsker å bli tatt seriøst.

Ja, jeg er kvinne.

Anonymkode: a75ee...73b

• Liker 5
Skrevet (endret)

"Varslet om en rekke ting" det er grunn til å bytte jobb. Det er ikke vanlig å varsle om en rekke ting. 

Endret av Summeer
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Varsel kan være så mangt, at du har varslet betyr ikke at du har rett. Jeg har stått i en sak på jobb der flere varslet om en ansatt, denne ansatte varslet så på mange andre når hun fikk beskjed om å endre oppførsel. Hun mente ingen tok henne på alvor og det gjorde henne syk, at hun ikke hadde rett i saken sa hun ingenting om hverken til lege eller psykolog. Kan godt være det samme med deg, du mener noe annet er problemet, kanskje det er du som er problemet. Har du spurt hvorfor du ikke får være med kurs? Da finner du svaret på det.

Anonymkode: a4cc8...185

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Varsel kan være så mangt, at du har varslet betyr ikke at du har rett. Jeg har stått i en sak på jobb der flere varslet om en ansatt, denne ansatte varslet så på mange andre når hun fikk beskjed om å endre oppførsel. Hun mente ingen tok henne på alvor og det gjorde henne syk, at hun ikke hadde rett i saken sa hun ingenting om hverken til lege eller psykolog. Kan godt være det samme med deg, du mener noe annet er problemet, kanskje det er du som er problemet. Har du spurt hvorfor du ikke får være med kurs? Da finner du svaret på det.

Uansett om man har feil i en sak, så skal man ikke fryses ut av kurs som gjelder alle ansatte med tilsvarende oppgaver. 

Men dessverre så er det ofte dette som skjer hvis man varsler, AML er ikke verdt papiret det er skrevet på i dag. Så enten må man være rakrygget og ta kampen eller finne en annen jobb. 

Anonymkode: 27872...a21

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva har du varslet om da? Blir du sett på som en urokråke og at du prøver å lage unødige konflikter? Utestenger de deg fra kurset for å få fred fra deg?

Man bør tenke seg godt om før man varsler, og hvilke kanaler man velger. Jeg kjenner folk som alltid synes å havne i unåde og konflikt med ledelsen, uansett arbeidsplass. Det er ikke fordi de tar feil, men at de ikke velger kampene sine med omhu.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rådet må jo være å fokusere på de viktige tingene hvis man ønsker å bli tatt seriøst.

Ja, jeg er kvinne.

Hvis sminke er noe man gjør til hverdags så sier denne personen her at hun ikke klarer å følge sine daglige rutiner i en stressende jobbsituasjon. 

Anonymkode: c1999...76e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Urettferdighet finnes da, overalt. Du må selv bestemme for deg hva som er verdt å kjempe for, gi opp på, rømme fra, eller legge bak seg og gå en annen vei. Ingen av oss kan hjelpe deg med dette. 

Har du en fagforening eller tillitsvalgt du kan snakke med?

Det kan uansett motivere å begynne å se etter, eller søke, på andre jobber. Da slipper du å føle deg så fanget. Lykke til!

Anonymkode: 4b088...325

• Liker 2
Skrevet

Man må tenke seg godt om før man varsler. Den medfører ofte slike reaksjoner som du opplever nå.

Har ikke noe råd til deg, men ønsker deg lykke til med jobbsøkingen

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har "varslet om en rekke ting" og ikke orker å sminke deg, vil jeg si at det er på høy tid å søke ny jobb.

Anonymkode: 1936a...f38

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er kvinne.

Fordi det i noen jobber er viktig å være presentabel utseendemessig. Spørs hva og hvilken stilling ts har og hvordan ts ser ut uten sminke.

Endret av Flammen12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, jeg er kvinne.

Når en person ikke lengre orker å gjøre enkle ting de alltid har gjort som å sminke seg, vaske håret, dusje, vaske klær osv er dette ofte et tidlig tegn på enorm psykisk påkjenninger og stress. Dette kan være en indikasjon på at ts er på vei til å møte veggen hvis hun ikke tar grep. 

Slike forandringer som du lurer på hvorfor er viktige kan være en indikasjon pårørende ser som viser dem at en av dems nærmeste er i psykisk krise. Om det i seg selv er viktig å sminke seg eller ikke er ikke det denne tråden handler om. 

Hadde ts vært overdrevet opptatt av at vær ukedag hadde sitt eget dedikerte slips og plutselig dro på jobben i ukesvis apatisk og uten slips eller med samme tirsdags slips med slurvete knute ville dette vært et tydelig tegn på psykiske vansker. Om det er viktig å ha dedikerte slips for vær ukedag. Selvsagt ikke men for en person som har levd slik i årevis og plutselig er for utkjørt, stresset eller deprimert til å bry seg er dette en tydelig indikasjon på at noe er galt.

Anonymkode: f1c79...e01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har  det fint med kollegaene mine på jobb.  Men siste tiden har jeg gått gjennom ting som har fått meg til å snart vurdere å si opp jobben min. En av grunnene har vært blant annet at jeg har varslet om en rekke ting og ikke  blitt tatt alvor. Den psykiske helsen min har blitt verre og verre. Jeg har opplevd å bli møtt med utfrysning og dårlig oppførsel fra min ledere, etter den varslingssaken. Jeg har blitt utelukket fra kurs med jobben min.

Jeg har blitt utelukket fra et kurs hvor alle mine kollegaer har blitt påmeldt unntatt meg. Psykiske helsen min har fått en knekk. Og har heller ikke orket en gang å sminke meg heller fordi motivasjonen mangler. Har noen råd? Jeg skal søke jobber men hvordan kan jeg ta meg sammen frem til jeg eventuelt slutter

Unngå å varsle om alt mulig rart. Tenk deg om i flere dager om det virkelig er nødvendig å varsle. Spør den tillitsvalgte på arbeidsplassen din om det du vil varsle om istedet  og hør dennes mening om saken. Kan det være mulig at lederen din tror at du ikke ønsker å delta på kurs pga noe du har varslet om? Evt spør verneombudet hvis du ikke er fagorganisert. Kanskje mye bunner i en eller flere misforståelser.

Anonymkode: 5178e...e42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke noe som heter å varsle på en person, da er det per definisjon ikke varsling. Det der høres ut som å rotte seg sammen- mobbing. 

Anonymkode: 09aee...497

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå vet jeg ikke hva du har varslet om, men det er en kjensgjerning at hvis det er alvorlige saker så er det lettere å avvise det enn å ta det innover seg.

Jeg har selv varslet om en hel del ting, alvorlige rutine- og prosedyre endringer. Jeg har alltid passet på at jeg har grunnlag for avvikene jeg melder. Samtisig har det aldri blitt tatt alvorlig der og da, men når konsekvensene renner inn i etterkant så har jeg hatt rett allikevel, og jeg kan ikke klandres da jeg allerede har meldt i fra selv om de 'oppdaget' det selv.

Jeg kjenner også igjen dette med kurs. Begrunnelsen har alltid vært "Jeg er den siste som ble ansatt, så "vi" har førsteprioritet. Ledelse ser det, men gjør ikke noe med det da konsekvensene for leder er lavere hvis jeg holdes utenfor, enn å måtte krangle med to av mine manipulerende kolleger.

Det har vært en hel del mer alvorlige ting også, og fet har vært forsøkt snakket om tjenestevei direkte med ledelsen uten endringer. Jeg satte meg tilslutt ned med Ledelse, HR og fagforbundet, la alt på bordet og nå er det endelig skjedd en endring.. intill videre. 

Anonymkode: 8f9dc...641

Skrevet

Ta ut ferie mens du får summet deg og søker ny jobb som bare f. Når jobben er sikret kan du gå til legen og h*n kan vurdere sykemelding. Tror dette er aktuelt i de sakene hvor det går utover helse, søvn, matinntak, angst, depresjon o.l. Men det er viktig at du nå redder deg selv og kommer deg bort ASAP.

Anonymkode: a1f06...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...