AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Vi er på utkikk etter vår første elbil (familie- og pendlebil) og har interesse for Skoda Enyaq RS 2023 coupe eller suv pga rekkevidden, bagasjerommet, hestekreftene og firehjulsdriften. Noen erfaringer? Anonymkode: 7b851...934
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Skrevet 13. januar Meget fornøyd med 2024 hvertfall. God komfort, kvikk og lettkjørt, pent interiør, lite støy, helt Ok på «fancy funksjoner». Ikke voldsomt god bagasjeplass siden coupe’en skrår bak, men hjelper mye om man kan legge ned stet og ta av «lokket» over bagasjen. Tar seg godt frem og god rekkevidde, den er ganske nærmer WLTP tallene. På ferie i Norge og Nord-Europa trenger jeg knapt tenke på hvor jeg skal lade. Taper seg ikke mye på vinteren, først når det runder 15 minus man merker det går en del mer strøm. Da må man også forhåndsvarme batteriet minst en halvtime for å få full effekt av hurtiglading, så må planlegge kjøringen mer. Men det gjelder vel alle. Under 10 minus er det bare marginalt hvor mye mer strøm den bruker altså, men jeg har ikke badstue i bilen om vinteren, ca 20 grader. Så langt fullstendig feilfri første 20.000km. Jeg testet mange elbiler før jeg kjøpte den, og eneste man kan si negativt er at den er ikke så fancy som de fleste andre. Den er mer mekanisk og manuell og mindre datamaskin enn f.eks Tesla, Ford og de asiatiske. Men for meg var ikke det negativt, jeg ønsket meg vanlige dørhåndtak og ikke svær Pc skjerm i bilen 😅 Anonymkode: 7e16f...40a 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): .........eneste man kan si negativt er at den er ikke så fancy som de fleste andre. Den er mer mekanisk og manuell og mindre datamaskin enn f.eks Tesla, Ford og de asiatiske...... At en bil "er datamaskin" er bare morsomt de første par månedene. Hvis man absolutt må ha spill og netflix i bilen, ta med et nettbrett eller laptop da vel. På navigasjon bruker jeg oftest bare google maps på mobilen montert i et sånt fast mobilstativ. Bilens egen navigasjon er langt på vei bortkastet synes jeg. Anonymkode: 795ac...2fd
DesmondMiles Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vi er på utkikk etter vår første elbil (familie- og pendlebil) og har interesse for Skoda Enyaq RS 2023 coupe eller suv pga rekkevidden, bagasjerommet, hestekreftene og firehjulsdriften. Noen erfaringer? Anonymkode: 7b851...934 Om du skal ha familiebil, så utgår coupe fra vurderingen. Mister masse rom i bagasjerommet pga utformingen av taket i bakenden. Ellers har jeg kjørt både Enyaq og ID.4. Enyaq har mye bedre kjørefølelse enn ID.4, som føltes tung og seig i forhold.
DesmondMiles Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På navigasjon bruker jeg oftest bare google maps på mobilen montert i et sånt fast mobilstativ. Bilens egen navigasjon er langt på vei bortkastet synes jeg. Anonymkode: 795ac...2fd CarPlay/Android Auto er jo genialt sånn sett da. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Har ikke RS, men enyaq 85x 2024-modell. Den er flott! Stort bagasjerom, god plass, god å sitte i, god å kjøre, god rekkevidde, mange ordentlige knapper jeg kan trykke på mens jeg kjører 😅 Jeg hadde ikke klart en bil med bare skjermer, jeg trenger faktiske knapper jeg vet hvor er 🤭 Har kjørt den litt rundt i Norge på ferie, og den er veldig kjekk. Rekkevidden er god. Eneste er at jeg opplevde den som veldig bred i begynnelsen, fortsatt ikke helt venn med trange parkeringshus 😅 Anonymkode: 5d36a...f25 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Har en kollega som prøvde Škoda først og Kia EV6 GT etterpå. Han kjører Kia nå og sier de to nesten ikke kan sammenliknes - Kiaen kan absolutt alt bedre. Nå sikler han på Hyundai Ioniq 5 N dog, da denne har bakrutevisker, det savner han. Anonymkode: 3145e...2c7
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar Et par forskjellige jeg kjenner har Enyaq, ikke RS utgaven riktignok, men de er fornøyde. Anonymkode: b840b...1b3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar Jeg har enyaq 85x, veldig fornøyd! Har bikket 25 000 km og ikke har noen problemer til nå. Synes det er deilig at det er litt knapper til feks klimakontroll, og ikke bare trykking på skjerm. Bilen er behagelig å kjøre, lading og rekkevidde funker som det skal, digg med trådløs lading til mobil og carplay (sikkert vanlig i de fleste moderne bilene) Anonymkode: a6b4f...135
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar Jeg har en problemfri Enyaq IV80x på fjerde året. Som nevnt over. Den oppleves som en vanlig bil da det stort sett er knapper til alt, bortsett fra at det er betydelig mer krefter. WTLP stemmer sånn passe på sommeren, men den er betydelig redusert på vinteren. Gikk fra en XC60 til Skodaen som vel er snaut fire centimeter kortere enn Volvoen. Samme god plass til bagasje og baksetepassasjerer. Dog er det lite som slår setekomforten i en Volvo på langkjøring. Enyaq er plaget med dekkslitasje på innsiden av dekkene, mest bak, så sjekk eksemplaret du skal se på. Firehjulskontroll og -justering er medisinen sammen med høyere lufttrykk enn anbefalt. Hvis du leser deg opp på et av enyaqforumene på fb vil du anta at det er verdens største drittbil. Det samme vil du finne ut om Toyota Landcruiser om du sjekker forumene som omhandler disse. Det er stort sett bare de med problemer som poster i fb-forum. Anonymkode: 180d0...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Jeg har hatt Skoda RS Coupe 23 modell i 2,5 år, men solgte den for et par mnd. siden. Jeg var veldig fornøyd med noen ting, og ikke så fornøyd med andre ting. Pluss; Veldig god å kjøre. Liker godt at den har bevart fysiske knapper innvendig. Meget god på vanskelige vinterveier (jeg kjørte piggfritt). God plass og god komfort. Meget serviceinnstilt forhandler/verksted. Synes bilen var fin både innvendig og utevendig. Minus; Ikke i nærheten av oppgitt rekkevidde (som er litt over 500km), min som ikke hadde forvarming, ladet sent. Jeg måtte bytte stabstag foran, som er en kjent svakhet. Den viste også tegn til skjevslitte dekk bak, som også er en svakhet. Begge deler ble raskt og greit fikset på garantien. Men alt i alt, var jeg fornøyd med bilen. Anonymkode: b75ee...7ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå