Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte første barn for halvannet år siden i det som på papiret var en «enkel og grei» fødsel. Hadde to jordmødre (vaktskifte) og begge var vikarier, fra Sverige og Danmark. Fikk tilbud om å snakke med jordmor som tok i mot baby noen timer etter fødsel, men var da så sliten at det var ingenting jeg ville ta opp. Endte opp med å send en skriftlig klage i ettertid på første jordmor, som virket å ikke ha fått opplæring på sykehuset og fikk en beklagelse i etterkant fra sykehuset.

Nå er jeg gravid på nytt (første trimester) og har begynt å gruble mye på første fødsel. Nå kunne jeg tenke meg å snakke med jordmor på sykehuset for å forstå de tingene under fødsel som jeg opplevde som rart og uforståelig. Er det noen som har erfaring med å få snakke med sykehuset om fødsel så lenge i etterkant? Føler egentlig ikke jeg kan be om det ettersom jeg hadde en «enkel» fødsel.

Jeg har også tenkt at jeg kan prøve å ta det opp med jordmor på helsestasjonen. Har fått time der i uke 24, men frykter på et vis at jordmor der har vært «kontorjordmor» så lenge at hun ikke har mulighet til å oppklare ting jeg lurer på.

Noen som har hatt lignende tanker eller har erfaringer de vil dele ?

Anonymkode: 1b091...374

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha prøvd jordmor på helsestasjonen først. Min erfaring er at de er flinke.

Anonymkode: 48a1e...770

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte første gang i 2019, og selv om det medisinsk sett var en "normal" fødsel med sugekopp satt jeg igjen med en helt aldeles grusom opplevelse som holdt meg våken om nettene leeeenge etterpå. Gruet meg forferdelig til å føde igjen da jeg ble gravid på nytt i fjor.

Her henviste fastlegen meg til fødepoliklinikken på sykehuset, og jeg gikk dit for samtaler 3-4 ganger gjennom svangerskap nr 2 :) Vi gikk gjennom forrige fødsel, hva som skjedde, hva som kunne vært gjort annerledes, hva jeg var redd for, og det ble laget en fødselsplan med jordmor og lege. En fødsel kan jo selvsagt ikke planlegges i detalj, men jeg fikk alle fall et "offisielt" sykehusnotat i journalen min om hva jeg var redd for og hva jeg ønsket ift smertelindring osv. Det føltes litt mer "seriøst" enn bare et vanlig fødebrev jeg skrev selv. 

Det var ingen problem å få disse samtalene. Jeg ble raskt kalt inn og fikk inntrykk av at det er egne jordmødre som jobber i poliklinikken med akkurat denne problematikken. Hun jeg gikk til var kjempe flink alle fall :) Lykke til!

Anonymkode: 1c33f...f19

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fødte første gang i 2019, og selv om det medisinsk sett var en "normal" fødsel med sugekopp satt jeg igjen med en helt aldeles grusom opplevelse som holdt meg våken om nettene leeeenge etterpå. Gruet meg forferdelig til å føde igjen da jeg ble gravid på nytt i fjor.

Her henviste fastlegen meg til fødepoliklinikken på sykehuset, og jeg gikk dit for samtaler 3-4 ganger gjennom svangerskap nr 2 :) Vi gikk gjennom forrige fødsel, hva som skjedde, hva som kunne vært gjort annerledes, hva jeg var redd for, og det ble laget en fødselsplan med jordmor og lege. En fødsel kan jo selvsagt ikke planlegges i detalj, men jeg fikk alle fall et "offisielt" sykehusnotat i journalen min om hva jeg var redd for og hva jeg ønsket ift smertelindring osv. Det føltes litt mer "seriøst" enn bare et vanlig fødebrev jeg skrev selv. 

Det var ingen problem å få disse samtalene. Jeg ble raskt kalt inn og fikk inntrykk av at det er egne jordmødre som jobber i poliklinikken med akkurat denne problematikken. Hun jeg gikk til var kjempe flink alle fall :) Lykke til!

Anonymkode: 1c33f...f19

Så godt å høre at du ble tatt seriøst ❤️ Håper du fikk en fin andre fødsel!

Anonymkode: 1b091...374

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...