AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Har hos ny potensiell arbeidsgiver fått tilbud om en lønn som er litt høyere enn jeg har nå. De ba meg si fra hvis lønnstilbudet var lavere enn det jeg har nå. Jeg er jo ikke helt fornøyd med det nye lønnstilbudet sånn egentlig, for mange med min ansiennitet og utdanningsnivå har en del høyere. Kan jeg lyve til ny arbeidsgiver om hva jeg har i lønn i nåværende stilling? Det er to forskjellige arbeidsgivere og de har ikke noe naturlig kommunikasjonslinje. Usikker på hvordan jeg kan forhandle ellers. Anonymkode: bbefa...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Skrevet 13. januar Ja, helt vanlig. Når jeg er på intervju og de spør hva jeg har i lønn nå, så legger jeg alltid på litt. Evt hvis de spør hva jeg ser for meg i lønn så legger jeg også på litt mer enn hva jeg tror jeg får, for å ha litt forhandlingsrom. Anonymkode: ef2fa...b93
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Jeg tenker du trenger ikke lyve, tenker jeg. Jeg fikk et tilbud som var høyere enn det jeg hadde når jeg bytta jobb sist og var ikke fornøyd. Jeg argumenterte for mer lønn ut fra kvalifikasjoner, hva andre i samme stilling tjener + at hvis det skal være verdt å bytte så må jeg ha xx. Jeg fikk akkurat det jeg ba om uten noe om og men Anonymkode: 40c9f...453 1
Stjertmeis Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har hos ny potensiell arbeidsgiver fått tilbud om en lønn som er litt høyere enn jeg har nå. De ba meg si fra hvis lønnstilbudet var lavere enn det jeg har nå. Jeg er jo ikke helt fornøyd med det nye lønnstilbudet sånn egentlig, for mange med min ansiennitet og utdanningsnivå har en del høyere. Kan jeg lyve til ny arbeidsgiver om hva jeg har i lønn i nåværende stilling? Det er to forskjellige arbeidsgivere og de har ikke noe naturlig kommunikasjonslinje. Usikker på hvordan jeg kan forhandle ellers. Anonymkode: bbefa...a6f Jeg legger alltid på litt på det jeg har når jeg starter forhandlinger med nye potensielle arbeidsgivere. Og så sier jeg at jeg forventer visst mye over det. Avhengig av når man begynner i ny jobb, er ofte ikke med på årets lønnsjustering. Det må du også beregne inn når du forhandler.
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, helt vanlig. Når jeg er på intervju og de spør hva jeg har i lønn nå, så legger jeg alltid på litt. Evt hvis de spør hva jeg ser for meg i lønn så legger jeg også på litt mer enn hva jeg tror jeg får, for å ha litt forhandlingsrom. Anonymkode: ef2fa...b93 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker du trenger ikke lyve, tenker jeg. Jeg fikk et tilbud som var høyere enn det jeg hadde når jeg bytta jobb sist og var ikke fornøyd. Jeg argumenterte for mer lønn ut fra kvalifikasjoner, hva andre i samme stilling tjener + at hvis det skal være verdt å bytte så må jeg ha xx. Jeg fikk akkurat det jeg ba om uten noe om og men Anonymkode: 40c9f...453 Takk for gode svar! Jeg synes nok det er litt ukomfortabelt å lyve egentlig. Plutselig forsnakker jeg meg en gang og så kommer det frem at jeg løy. Eller plutselig ber de om dokumentasjon på nåværende lønn og da har jeg jo dummet meg ut. Bedre å heller forsvare hvorfor jeg bør ha høyere lønn, samt smøre litt tjukt på om lønnsforventninger. Anonymkode: bbefa...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Stjertmeis skrev (Akkurat nå): Jeg legger alltid på litt på det jeg har når jeg starter forhandlinger med nye potensielle arbeidsgivere. Og så sier jeg at jeg forventer visst mye over det. Avhengig av når man begynner i ny jobb, er ofte ikke med på årets lønnsjustering. Det må du også beregne inn når du forhandler. Ja, godt poeng, takk for at du minte meg på årlige lønnsjusteringer!! Det hadde jeg nesten glemt. Anonymkode: bbefa...a6f
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for gode svar! Jeg synes nok det er litt ukomfortabelt å lyve egentlig. Plutselig forsnakker jeg meg en gang og så kommer det frem at jeg løy. Eller plutselig ber de om dokumentasjon på nåværende lønn og da har jeg jo dummet meg ut. Bedre å heller forsvare hvorfor jeg bør ha høyere lønn, samt smøre litt tjukt på om lønnsforventninger. Anonymkode: bbefa...a6f Har aldri hørt om noen som ber om dokumentasjon på nåværende lønn. Vet ikke om det er lovlig engang. Anonymkode: ef2fa...b93
Stjertmeis Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, godt poeng, takk for at du minte meg på årlige lønnsjusteringer!! Det hadde jeg nesten glemt. Anonymkode: bbefa...a6f Om du er ukomfortabel i forhandlingene, er dette også et trygt kort å spille som argument. Lykke til - og gratulerer med jobbtilbud!
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har aldri hørt om noen som ber om dokumentasjon på nåværende lønn. Vet ikke om det er lovlig engang. Anonymkode: ef2fa...b93 Nei det har de ikke lov til. Jeg ville nok løyet hvis jeg følte at jeg måtte, men ville først gått for andre argumenter, som nevnte lønnsjusteringer og hva som må til for at "det skal være verd å bytte" for meg. Anonymkode: 4705e...2ac
Sniff76 Skrevet 13. januar #10 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for gode svar! Jeg synes nok det er litt ukomfortabelt å lyve egentlig. Plutselig forsnakker jeg meg en gang og så kommer det frem at jeg løy. Eller plutselig ber de om dokumentasjon på nåværende lønn og da har jeg jo dummet meg ut. Bedre å heller forsvare hvorfor jeg bør ha høyere lønn, samt smøre litt tjukt på om lønnsforventninger. Anonymkode: bbefa...a6f Om du er redd for å forsnakket deg, kan du jo la være å juge. Men i steden for å svare dem hva differansen på lønn er, kan du si at du kun ville sagt ja til stillingen hvis lønnen blir minst xxx kr. De kan jo ikke diskutere på hva du synes eller vil godta.
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Skrevet 13. januar Du må jo forhandle! Ikke lyve! Du må fortelle at du ikke er fornøyd og hvorfor. Har ikke folk integritet lenger? Anonymkode: 73a00...8be
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Skrevet 13. januar Arbeidsgiver forventer at du forhandler lønn. Jeg fikk tilbud om 650 000, jeg va da om 680 000, så endte vi på 660 000, og så sa de at det er årlige lønnsforhandlinger. Anonymkode: 85575...0c9
Me0987 Skrevet 13. januar #13 Skrevet 13. januar Hva du har i lønn i nåværende jobb er ikke interessant, men dine forventninger til lønn i den jobben du har søkt på (din "markedsverdi") er det som betyr noe. De aller fleste forventer høyere lønn ved jobbskifte. Så ovenfor potensiell ny arbeidsgiver formidler du din forventning til lønn i den aktuelle stillingen, og så går du ut litt høyere enn det du forventer å få tilbud om, slik at det oppstår et forhandlingsrom. Hvis du tror de vil tilby f.eks. 800', så ville jeg formidlet at du forventer/ønsker 850', og så blir sluttresultatet kanskje et sted mellom 800' og 850. De kan selvsagt ikke be om at du dokumenterer lønn i nåværende arbeidsforhold, 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #14 Skrevet 13. januar Me0987 skrev (13 minutter siden): Hva du har i lønn i nåværende jobb er ikke interessant, men dine forventninger til lønn i den jobben du har søkt på (din "markedsverdi") er det som betyr noe. De aller fleste forventer høyere lønn ved jobbskifte. Så ovenfor potensiell ny arbeidsgiver formidler du din forventning til lønn i den aktuelle stillingen, og så går du ut litt høyere enn det du forventer å få tilbud om, slik at det oppstår et forhandlingsrom. Hvis du tror de vil tilby f.eks. 800', så ville jeg formidlet at du forventer/ønsker 850', og så blir sluttresultatet kanskje et sted mellom 800' og 850. De kan selvsagt ikke be om at du dokumenterer lønn i nåværende arbeidsforhold, Dette. Hva du tjener i dag har en ny arbeidsgiver ingenting med. Anonymkode: 83a06...e13
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Skrevet 13. januar jeg ville ikke løyet men jeg ville sagt at jeg så for meg xxx basert på a, b og c argument. Anonymkode: acec3...6c5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå