AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:14 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:14 Jeg har så negativt tankesett, og skjønner ikke hvordan jeg skal klare å bryte det. Når jeg ser andre mennesker, ser jeg bare negative ting som f.eks; æsj, så overvektig. Hun ser mindre intelligent ut. Huff, for et stygt barn. Ekkel lukt av han utenlandske der. Osv, osv. Sånn kverner det i hodet mitt hele tiden. Skjønner ikke hvorfor jeg har blitt sånn eller hva som feiler meg. Anonymkode: 0149a...963 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:17 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:17 Det er vel noe du har lært av dine foreldre som har lært det av sine igjen osv. Hjernen er plastisk, så den kan lære å tenke annerledes og du er ikke dømt til å fortsette slik hvis ikke du har lyst. Anonymkode: ecfef...107 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:20 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:20 Hvilket selvbilde har du? Hvordan er din indre samtale med deg selv? Jeg tror at folk som er usikre eller misfornøyd med seg selv, oftere er negative til andre også. Og det er gjerne et mønster man har lært i oppveksten, f.eks. fra en av foreldrene. Anonymkode: 32ccd...04a 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:22 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:22 Hvordan har du det ellers i livet? Mange utfordringer? Store belastninger? Har du noen mennesker i din nærhet som har dømmende holdninger overfor andre mennesker? Du skriver at du ikke forstår hvordan du har blitt slik... Vi blir påvirket av mennesker som vi velger å omgi oss selv med. Det er uunngåelig og naturlig. Det kan skje uten at vi er bevisste på det selv. Jeg er veldig forsiktig med hvem jeg velger å ha rundt meg nettopp av denne grunn, og årsak. Anonymkode: 7a15e...940
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:22 #5 Skrevet tirsdag kl. 10:22 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilket selvbilde har du? Hvordan er din indre samtale med deg selv? Jeg tror at folk som er usikre eller misfornøyd med seg selv, oftere er negative til andre også. Og det er gjerne et mønster man har lært i oppveksten, f.eks. fra en av foreldrene. Anonymkode: 32ccd...04a Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:26 #6 Skrevet tirsdag kl. 10:26 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963 Bryte kontakten med din mor? Oppsøke terapi for å komme deg ut av dette destruktive mønsteret? Anonymkode: f64c8...8f8
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:29 #7 Skrevet tirsdag kl. 10:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bryte kontakten med din mor? Oppsøke terapi for å komme deg ut av dette destruktive mønsteret? Anonymkode: f64c8...8f8 Kan ikke bryte kontakten med henne. Hun er min nærmeste nabo og vi snakker sammen hver eneste dag. Jeg er veldig glad i henne, selv om hun kan være litt "giftig". Anonymkode: 0149a...963
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:42 #8 Skrevet tirsdag kl. 10:42 I mangel av tilgjengelig psykolog har jeg brukt chatgpt til sånne ting som å snu tankemønstre, til å finne motivasjon, og til å diskutere relasjoner. Jeg opplever den som veldig mye flinkere til det enn til fag - og faktarelaterte spørsmål. Start med bakgrunnsinformasjon (som at dette er noe du kjenner igjn fra din mor), fortell hva du opplever (tankene om bådedeg selv og andre, og hele tiden fokus på å finne negative ting), og skriv hva du ønsker hjelp med (bli kvitt disse påtrengende negative tankene om andre, få bedre selvbilde). Her kan du starte med å ta tak i egne tanker, og etterhvert få hjelp til å håndtere relasjonen til din mor. Anonymkode: 3a7c5...b3e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:58 #9 Skrevet tirsdag kl. 10:58 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963 Øve deg på å si og tenke positivt om andre mennesker. Kanskje du mangler empati fra andre fra barndommen din. Snakket din mor nedsettende eller avfeide deg når du var liten/i oppveksten din så kan det absolutt spille inn. Men skritt en er jo å anerkjenne at det er et problem du har, så må man rett og slett prøve speile andre du oppildner er gode på å skryte eller snakke pent om andre mennesker. Huske på hva pent du kan tenke i steden for å ta tak i det første «negative» du ser. Alle har noe verdifullt i seg, når man klarer se bak utseende eller enkelte handlinger, også du. Men å snu tankegangen betyr ikke at man behøver bli helt Mor Theresa😂 Anonymkode: 8f904...89a 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:59 #10 Skrevet tirsdag kl. 10:59 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Øve deg på å si og tenke positivt om andre mennesker. Kanskje du mangler empati fra andre fra barndommen din. Snakket din mor nedsettende eller avfeide deg når du var liten/i oppveksten din så kan det absolutt spille inn. Men skritt en er jo å anerkjenne at det er et problem du har, så må man rett og slett prøve speile andre du oppildner er gode på å skryte eller snakke pent om andre mennesker. Huske på hva pent du kan tenke i steden for å ta tak i det første «negative» du ser. Alle har noe verdifullt i seg, når man klarer se bak utseende eller enkelte handlinger, også du. Men å snu tankegangen betyr ikke at man behøver bli helt Mor Theresa😂 Anonymkode: 8f904...89a Ser det er ett par ord som tlf har tatt autocorrect i innlegget mitt, men håper du ser hva jeg mener😅 Anonymkode: 8f904...89a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:14 #11 Skrevet tirsdag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963 Det er en vanlig problemstilling. Det finnes masse bøker om det. Mange som skriver om det i sosiale medier også. Temaet er ofte «tilknytningsmønster». Du kan - lete etter aktuelle bøker - lete opp folk som skriver om temaet (Instagram er bra), både på norsk og engelsk - be chatgpt eller andre KI verktøy om hjelp og støtte - oppsøke en psykolog Det går an å snu slike tankemønstre, men det krever innsats og vilje fra deg! Det viktigste er antagelig ikke hva du tenker om andre, men hva du tenker om deg selv. Når det forbedres, kommer det andre av seg selv. Lykke til ❤️ Anonymkode: 32ccd...04a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:39 #12 Skrevet tirsdag kl. 14:39 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963 Du må endre selvbildet ditt. Men jeg vet ikke hvordan, har dårlig selvbilde selv. Anonymkode: 4ff64...a26
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:54 #13 Skrevet tirsdag kl. 23:54 Mest sannsynlig hater du deg selv og kanskje bærer på en sterk aggresjon mot deg selv /selvforaktelse på høyt nivå ,og når du ser andre så får du utløp for ditt eget selvhat med å legge det over på en annen. Moren din har hjulpet deg godt på vei med å printe en sterk apati i deg. Apati blir vel ikke rette ordet , men du føler hat og kvalme 😅 Jeg slet med dette helt fra alder 14 til ca 30. Er bare siste årene jeg har fått det bedre men jeg måtte fokusere mye på det og begynte å få ut sinnet i form av tårer når jeg var for meg selv…da gikk det opp for meg at dette ikke handla om andre men jeg prøvde å få ut all den sjelelige smerten jeg selv bærte på gjennom andre. Kan hende det er enda sterkere forankret i deg, enn i meg, pågrunn av din oppvekst. Jeg vokste ikke opp med en slik Mamma som din, men på samme tid føler jeg mye det var pågrunn av nettopp Mamman min fordi hun var veldig vakker og pen og fikk mye oppmerksomhet fra både menn og kvinner. Jeg følte meg alltid som den stygge andungen. Følte meg alltid i skyggen av henne og følte meg direkte feit,stygg,ekkel og skjønte ikke hvordan jeg kunne være hennes avkom. Det var helt fra alder 8-9 jeg fikk disse tankene og følelsene. Hvis du ikke klarer å snu på det med tiden skulle du kanskje enten skrevet ned følelser i en dagbok eller oppsøke en samtale terapeut ? Vanskelig å gi deg råd men ønsker deg lykke til fordi jeg vet hvor heftig det er å ha det sånn som du har det. sender deg en varm klem ❤️ Anonymkode: 9b28a...4bc
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 00:04 #14 Skrevet onsdag kl. 00:04 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har dårlig selvbilde, så snakker ned meg selv også. Tror dere har et godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye over, men min mor er fryktelig kritisk til andre mennesker og finner alltid noe negativt å si. Ondsinnet sladder er det beste hun vet. Noen tips til hvordan jeg kan prøve å snu dette? Anonymkode: 0149a...963 Du må rett og slett bare bestemme deg for å tenke positive ting om folk ,heller. F eks om du tenker at en er stygg, snu det til pen/sjarmerende/fint hår/ser snill ut etc. Til slutt blir det en vane. Gjør det samme med deg selv. Hver eneste dag ! Anonymkode: a8f3d...ce5 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 00:12 #15 Skrevet onsdag kl. 00:12 Jeg ville seriøst oppfordret deg til å gjøer deg kjent med begrepet ''nevroplastisitet''. Sitat Nevroplastisitet er hjernen sin evne til å tilpasse seg ved å endre koblingene mellom nerver og hjerneceller på bakgrunn av individets atferd, miljøet og de opplevelsene man får. Tidligere trodde man at hjernen var et fysiologisk statisk organ på lik linje med en mekanisk klokke slik at den i begrenset grad kunne endre funksjon, samt at den opprinnelige funksjonen til en hjernedel umulig kunne trenes opp igjen dersom den hjernedelen ble skadet. Hjernen har imidlertid vist seg å være mye mer tilpasningsdyktig enn man trodde, og teorien om nevroplastisitet har nå i stor grad erstattet den gamle teorien. På bakgrunn av dette har man for eksempel gjennom mye trening lært pasienter som har fått slag i den delen av hjernen som styrer den ene kropphalvdelens bevegelse og bortimot vært lamme på den siden av kroppen til å gå bortimot perfekt igjen. https://no.wikipedia.org/wiki/Nevroplastisitet Anonymkode: b7a5e...b96
DoorKnob Skrevet onsdag kl. 00:15 #16 Skrevet onsdag kl. 00:15 Jeg tror dette stort sett har med ditt eget selvbilde å gjøre, ja. Jo bedre man har det, jo mindre behov har man for å rakke ned på andre. Sånn er det bare. Men du kan begynne med å tvinge deg selv til å finne tre gode kvaliteter med andre mennesker som nevnt over her. Det syns jeg var et godt forslag. Hvis du ikke klarer det, så starter du med én.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå