Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Skal skrive grunnfagsoppgave om Ibsen og har da tenkt til å ta utgangspunkt i kvinneskikkelser.

Har tenkt til å ta med et dukkehjem og hedda gabler, men vil gjerne ha en til... Forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Hva med mamman i Gjengangere? (husker ikke navnet).

Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Hva med Hedvig i Vildanden?

Skrevet (endret)

Solveig, kanskje? Eller Elida i Fruen fra Havet?

Holdt visst på å glemme favoritten min: Fru Stockmann.

Lykke til!

Endret av Knurr
Skrevet

Solveig var den første jeg tenkte på også. Hun er mer spennende enn hun vanligvis virker...

Skrevet

Du må ha med Nora. Ellers vil jeg anbefale at du skriver om karakterene kronologisk slik at man kan følge utviklingen i Ibsens karakterskildring, hvordan "kvinnesynet"(er jo egentlig skildringen. Han er jo kjent for å ha et "liberalt" kvinnesyn i forhold til tiden) hans endrer seg gjennom årene.

Få med at skikkelsene er tidløse. Det er nettopp det geniale med Ibsen(og flere av de andre store forfatterne fra den tiden).

Jeg savner å skrive norskoppgaver! :grine:

Skrevet

Akkurat dette her er det om HENNE denne måneden. Morten Krogvold og Ibsens kvinneskikkelser.

Bare et tips

Gjest Gjest
Skrevet

Takk alle sammen!

Skal kjøpe meg Henne etter på.

Du som nevnte det med å ta de i kronologisk rekkefølge, - har du en rekke å anbefale?

Vil helst ha med nora og hedda gabler, men nå husker jeg ikke hvor nærme de er i tid....

Super gla`for all hjelp :)

Skrevet

Når jeg sier kronoogisk, er det jo bare å se hvilke år Verken kom ut i. Husk at Ibsens verker er delt inn i grupper(f.eks. idedramaene). Dersom du pukker ut en kvinneskikkelse fra alle gruppene(eller en kvinne fra hvert idedrama?) og analyserer dem kronologisk og etter rekkefølge.

Du kan få noen tips her.. Jeg kan sikkert hjelpe deg å finne mer om du trenger. :)

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg har selv skrevet om Hedda Gabler en gang for leeeenge siden.

Så den på teater da Kjersti Holmen spilte Hedda.

Ta med deg Nora også du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...