Gå til innhold

Hvordan lader dere elbilen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha kjøpt elbil for første gang har jeg lest til øyet har blitt stort og vått om alt mulig for å lære.

Men noe av det jeg leser er litt motstridende.

For eksempel sies det at bilen bør kobles til lader når den er varm, for da tar den best til seg lading.
Greit nok - jeg kjører stort sett tidlig på dagen, og da er det bare å koble til laderen når jeg kommer hjem.  Ikke noe problem.

Men så anbefales det også at vi varmer opp/defroster bilen mens den er koblet til lader, slik at den varmes opp med strøm i stedet fra batteriet.  Dette er også greit nok.

Og så sier de at bilen ikke bør stå med laderen tilkoblet hele tiden.

Men hvordan blir det da?
Når jeg kommer hjem, bilen er varm, jeg lader, kobler fra ladekabelen når den er ladet til 80-90 %, kobler til ladekabelen igjen når jeg skal varme opp bilen før bruk, og koble den fra før jeg kjører?
Blir ikke dette veldig tungvindt?

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 38ebe...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da voldsomt til styr med bilen 😅 Vi lader når den er tom for strøm, ikke ellers. Vi setter på forvarme på morgenen nå på vinteren for å kjøre varm bil til jobb. Men da står den vanligvis ikke med laderen i. Thats it. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kommer hjem på fredag og ikke bruker bilen igjen før på mandag, så står den med laderen i. Gidder ikke ta den ut bare for å ta den ut.

Har hatt elbil i seks år og har ikke merket noe negativt med det.

Anonymkode: a4b72...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokslukern skrev (4 minutter siden):

Det var da voldsomt til styr med bilen 😅 Vi lader når den er tom for strøm, ikke ellers. Vi setter på forvarme på morgenen nå på vinteren for å kjøre varm bil til jobb. Men da står den vanligvis ikke med laderen i. Thats it. 

Takk for svar :)

Dere lader når bilen er tom for strøm, men lar dere kabelen stå i til neste gang dere skal bruke den, eller kobler dere fra når den er ferdigladet?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg kommer hjem på fredag og ikke bruker bilen igjen før på mandag, så står den med laderen i. Gidder ikke ta den ut bare for å ta den ut.

Har hatt elbil i seks år og har ikke merket noe negativt med det.

Anonymkode: a4b72...a8e

Takk :)

Vi har tydeligvis ikke så veldig god rekkevidde nå på vinteren, og etter en ukes bruk ser det ut til at bilen må lades hver dag.  Det er derfor det virker så tungvint å måtte ta ladekabelen ut hver ettermiddag når bilen er ferdigladet, for så å koble den til igjen neste morgen.

Skrevet

Vi lar ladekabelen stå i til neste gang vi skal bruke bilen. Men helst ikke mer enn 2-3 dager om vi ikke skal bruke bilen, da tar vi den ut. Voldsomt til dårlig batteri om dere må lade hver dag…? Vi har en ID4 2021 mod. Kjører fint noen dager uten å lade selv nå i sprengkulda. 

AnonymBruker
Skrevet

Tar ikke ut kabelen, nei. Ladingen stopper av seg selv når ønsket/innstilt nivå er oppnådd. Vi har garasje, så det er aldri snø/regn rundt ladeluka, hvis dét var poenget.

Lader ikke nødvendigvis rett etter kjøring heller. Det gjør ingenting at ladingen går sakte, jeg står jo ikke og venter akkurat. Har ladeboksen tilkoblet et smarthjemsystem, så ladingen skjer bare når stømprisen er lav og varmtvannstanken har fått det den trenger (varmer vann bare når strømprisen er lav også)

Anonymkode: 162b2...fe6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar min stå med laderen i over natten, men tar den ut som jeg skal stå stille et par dager. 
Bilen min stopper å lade når den når 80%. Jeg lader min litt hver dag siden vi var oppe i 22-23 minus, for at den skal bruke nettstrøm og ikke batteristrøm for å bli varm

Anonymkode: fa7a4...7fa

Skrevet (endret)

Det kan være ulikt på ulike biler og ulike batteityper. 

Jeg ville rett og slett gjort noe så uvanlig som å lese bilens brukerhåndbok. Der står det sannsynligvis alt du trenger å vite om dette, og hvis du gjør slik håndboka anbefaler, kan du også være trygg på at garantien gjelder om noe går galt. 

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke så mye styr. Nå om dagen når det er så kaldt, så lader jeg hver dag. Plugger i når jeg er ferdig for dagen og lar den stå over natta. Forvarmer med lader, OM laderen allerede står i. Hvis ikke forvarmer uten. 

Ellers å året lader vi når den er tom. Jeg har ikke rekkeviddeangst og kan kjøre den ganske langt ned. 

Anonymkode: 7d405...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en Kia Soul 2018-modell, og den må lades hver dag nå på vinteren. Plugger i når jeg kommer hjem etter jobb, så står den i til neste morgen. Ladingen stopper jo når den er full uansett, så jeg forstår ikke hva problemet skulle være? 🤔

Anonymkode: f5781...a73

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Plugger alltid i bilene når den er hjemme, har biler med lfp batterier så de lades til 100% hver natt. Lading styres automatisk av Tibber på strømpris. 

Dette er mest viktig på vinteren for da bruker jeg ikke strøm fra batteriet når bilen varmes opp før avreise om morgenen.

Har aldri hørt noen anbefale å ikke plugge i bilen. Bjørn Nyland sier ABC! Always Be Charging.

Det er kun ved hurtiglading at du ønsker ideell temperatur på batteriet for da lader det fortest. Når du lader hjemme over natta spiller det ingen rolle om det tar noen minutter ekstra å lade.

Anonymkode: 81fb2...448

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokslukern skrev (1 time siden):

Vi lar ladekabelen stå i til neste gang vi skal bruke bilen. Men helst ikke mer enn 2-3 dager om vi ikke skal bruke bilen, da tar vi den ut. Voldsomt til dårlig batteri om dere må lade hver dag…? Vi har en ID4 2021 mod. Kjører fint noen dager uten å lade selv nå i sprengkulda. 

Takk for utdyping.

Batteriet er visst bra, men nå må du huske at vi er helt nybegynnere på elbil, og har ikke helt kunnskapen om hvordan kjøre energiøknomisk på elbil ennå.  Vi kjører en del i løpet av dagen, men mest småkjøring, noe jeg har forstått også tapper batteriet mer enn hva lengre kjøring gjør.

Og frem til nå har vi bare hurtigladet, og vet ikke helt hvordan det blir når vi får ladet hjemme.

aksase skrev (1 time siden):

Det kan være ulikt på ulike biler og ulike batteityper. 

Jeg ville rett og slett gjort noe så uvanlig som å lese bilens brukerhåndbok. Der står det sannsynligvis alt du trenger å vite om dette, og hvis du gjør slik håndboka anbefaler, kan du også være trygg på at garantien gjelder om noe går galt. 

Jeg har gjort det uvanlige (lest brukerhåndboka), og der står det dessverre ingenting om det jeg lurte på der.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Plugger alltid i bilene når den er hjemme, har biler med lfp batterier så de lades til 100% hver natt. Lading styres automatisk av Tibber på strømpris. 

Dette er mest viktig på vinteren for da bruker jeg ikke strøm fra batteriet når bilen varmes opp før avreise om morgenen.

Har aldri hørt noen anbefale å ikke plugge i bilen. Bjørn Nyland sier ABC! Always Be Charging.

Det er kun ved hurtiglading at du ønsker ideell temperatur på batteriet for da lader det fortest. Når du lader hjemme over natta spiller det ingen rolle om det tar noen minutter ekstra å lade.

Anonymkode: 81fb2...448

Det var noe lignende bilforhandleren sa til oss, men som sagt, jeg har lest så mye motstridende informasjon, og derfor mente jeg det var greit å forhøre meg hvordan andre løser dette.

https://www.autodoc.co.no/info/hvordan-lade-elbilen-og-hvor-mye-koster-det

Sitat

Det er ikke anbefalt å la laderen stå i hele tiden. Selv om moderne elbiler har systemer som forhindrer overoppheting, kan langvarig tilkobling slite på både ladeutstyret og batteriet. Når bilen er ferdig ladet, er det best å koble fra for å forlenge levetiden til både laderen og batteriet.

AnonymBruker
Skrevet

Ellers, takk for svar til alle.  Det var greit å høre erfaringene deres :)

Skrevet

Uansett strømabonemet du har, så er det billigere og lade om natten.

det og forvarme bat med lednig i, er nok mest hvis du skal på en lang tur, der du bruker nesten hele rekkevidden. Vvis du ikke forvarme batt med ledning så vil bilen gjøre det selv. Dette kan du ikke skru av så langt eg vet. Så da vil du ha et unødvendig høyt forbruk. Men totalmengden av strømforbruk er nær identisk.

AnonymBruker
Skrevet

Det optimale og det praktiske er ikke alltid det samme, men det ene kan informere det andre.

Det viktigste er å unngå at bilen står fulladet over flere dager. Det er for mye energi i batteriet og kan, over tid, redusere kapasiteten på den.

Vi lader på natta når strømmen er billigst. Nå når det er kaldt lader vi så langt som mulig, og setter bilen til forvarming uten bruk av batteri. Funker fint og holder liv og varme i batteriet å kjøre mye og lade mye.

Anonymkode: 2858b...86f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det viktigste er å unngå at bilen står fulladet over flere dager. Det er for mye energi i batteriet og kan, over tid, redusere kapasiteten på den.

Er dette noe du tror eller noe du vet?
Er elektronikken i moderne elbiler virkelig så primitiv at den ikke håndterer kontinuerlig tilkoblet 230V?
12V ladere har klart dette siden langt tilbake i forrige århundre...

Anonymkode: 3f483...4dc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plugger i bilen når den kjøres i garasjen, hvis jeg har behov for å lade. Lader om natta, tar ut ledningen når jeg skal kjøre igjen. Har hatt elbil i mange år og har alltid gjort det slik. 

Anonymkode: 75ec9...624

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er dette noe du tror eller noe du vet?
Er elektronikken i moderne elbiler virkelig så primitiv at den ikke håndterer kontinuerlig tilkoblet 230V?
12V ladere har klart dette siden langt tilbake i forrige århundre...

Anonymkode: 3f483...4dc

Det er noe både du og jeg vet, og du er også klar over at 12V batterier og 400 eller 800V fremdriftsbatterier er to vilt forskjellige teknologier. Selv om LFP tåler det bedre enn eldre elbiler, er det en helt vanlig batteripleieregel å ikke sette vekk batterier fulladet over tid. Så slutt å trolle, vær så snill.

Anonymkode: 2858b...86f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Etter å ha kjøpt elbil for første gang har jeg lest til øyet har blitt stort og vått om alt mulig for å lære.

Men noe av det jeg leser er litt motstridende.

For eksempel sies det at bilen bør kobles til lader når den er varm, for da tar den best til seg lading.
Greit nok - jeg kjører stort sett tidlig på dagen, og da er det bare å koble til laderen når jeg kommer hjem.  Ikke noe problem.

Men så anbefales det også at vi varmer opp/defroster bilen mens den er koblet til lader, slik at den varmes opp med strøm i stedet fra batteriet.  Dette er også greit nok.

Og så sier de at bilen ikke bør stå med laderen tilkoblet hele tiden.

Men hvordan blir det da?
Når jeg kommer hjem, bilen er varm, jeg lader, kobler fra ladekabelen når den er ladet til 80-90 %, kobler til ladekabelen igjen når jeg skal varme opp bilen før bruk, og koble den fra før jeg kjører?
Blir ikke dette veldig tungvindt?

Hvordan gjør dere det?

Jeg lader min til den er fulladet, noe som tar 5-6 timer, når det ikke er kaldt. 

Jeg lar ikke laderen stå i mellom hver gang. Jeg lader utendørs uten garasje og tar ikke sjansen på å la ladeledningen være på hjemmeladeren. Så jeg legger den i bagasjerommet, når den ikke er i bruk. 

Skrevet

Jeg gjør det slik, har stilt inn at den skal lade til 80%. Setter i ladekabel når jeg kommer hjem, da lader den til 80 iløpet av natten. Jeg har ikke hørt noe om at ladekabel ikke skal stå i over lengere tid. 

Har du litium batteri er det vel ment å lade ofte og holdes mellom 20-80% for optimale forhold. Tror ikke det har så mye å si om du lader det ofte eller ikke. Så lenge det ikke lades helt ut eller helt opp heletiden. Den skal heller ikke stå på 100% over lengre tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...