AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:46 #1 Skrevet mandag kl. 16:46 Jeg skriver her fordi jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre og føler meg håpløs. Jeg trenger råd eller innsikt. Jeg er 29 år gammel og har nå vært arbeidsledig i omtrent ett år (og noen måneder), etter at et lite privat firma der jeg jobbet som kontordame gikk konkurs. Det var min første jobb i Norge, og jeg er ikke norsk. I et halvt år gikk jeg på norskkurs, som jeg selv ba NAV om. Jeg bestod Norskprøve på nivå B1 i alle deler, og B2 i leseforståelse. NAV tilbyr ikke flere kurs, og begrunner dette med at jeg har arbeidserfaring, godkjent utdanning (bachelor i psykologi), og at jeg er europeisk statsborger. Det eneste jeg har klart å få til, er å be om arbeidstrening i barnehage, siden jeg ikke har erfaring fra dette feltet, selv om jeg med min utdanning i prinsippet kunne jobbe der. NAV svarte at de kunne forsøke å finne arbeidstrening for meg, men det har nå gått fire måneder uten at jeg har hørt noe mer. Er det slik at jeg ikke er flink nok til å søke jobb? Eller er det rett og slett vanskelig å få jobb når man har lite arbeidserfaring fra Norge? Jeg vil også nevne at jeg bor i Oslo. Takk på forhånd for meninger og innspill. Anonymkode: 33ee2...b22
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:48 #2 Skrevet mandag kl. 17:48 Kjip situasjon. Arbeidsmarkedet er generelt krevende i dag, med flere arbeidsledige og færre utlyste stillinger. Men, jeg regner med at du søker jobber på egenhånd, også? Har du registret cven din hos bemanningsbyråer? At du ikke har hørt noe mer fra Nav overrasker meg ikke, og det er derfor viktig at du er på overfor dem. Vil også anbefale deg å sjekke ut dette: https://www.sammenomenjobb.no/ Anonymkode: 74057...8dd 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:53 #3 Skrevet mandag kl. 17:53 Vil også anbefale deg å booke tid hos den kommunale tjenesten for karriereveiledning. Anonymkode: 74057...8dd
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:54 #4 Skrevet mandag kl. 17:54 Hvis du snakker norsk på samme nivå som du skriver, burde du kunne få jobb som ringevikar eller i eldreomsorgen på dagen. Har du forsøkt vikarbyråer? Litt erfaring, så er det ganske lett å få noe fastere. Anonymkode: ed298...9c5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:58 #5 Skrevet mandag kl. 17:58 Det er generelt vanskelig å få jobb nå, det er ofte flere hundre søkere til jobber som før hadde maks 10 søkere. Det er beintøft rett og slett! Anonymkode: 96556...225 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:59 #6 Skrevet mandag kl. 17:59 Er du fra EU-sonen eller østpå? Det er forskjellige regler hvis man kommer fra EU. B1 norsk er lavere enn de fleste krever (B2 minimum) Det er generelt vanskelig for utlendinger som ikke snakker bra norsk å søke jobb. Det er veldig mange fra feks Ukraina med master-grader som sliter med å få jobb som noe som helst. Det beste NAV klarer (gidder) å komme opp med er "arbeidserfaring" som assistent i barnehage. Men et er sjelden dette blir konvertert til fast jobb. "Alle" søker på lavnivå jobber som lyses ut på Finn og gjennom NAV. Så det er statistisk lav sannsynlighet for å få jobb på den måten. Man må bare holde motet oppe og sende mange søknader. Viktig å spisse søknaden til hver jobb og fremheve hvorfor du er rett person. Beste tipset er å jobbe med språket og komme deg opp forbi B2. I tillegg lete etter jobb-muligheter gjennom nettverket ditt. Anonymkode: 69379...1e1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:12 #7 Skrevet mandag kl. 18:12 19 minutter siden, AnonymBruker said: Kjip situasjon. Arbeidsmarkedet er generelt krevende i dag, med flere arbeidsledige og færre utlyste stillinger. Men, jeg regner med at du søker jobber på egenhånd, også? Har du registret cven din hos bemanningsbyråer? At du ikke har hørt noe mer fra Nav overrasker meg ikke, og det er derfor viktig at du er på overfor dem. Vil også anbefale deg å sjekke ut dette: https://www.sammenomenjobb.no/ Anonymkode: 74057...8dd Ja, jeg søker på egenhånd også. Og jeg har registrert CV-en min hos flere bemanningsbyråer. Jeg skal definitivt sjekke ut lenken. Anonymkode: 33ee2...b22
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:20 #8 Skrevet mandag kl. 18:20 13 minutter siden, AnonymBruker said: Er du fra EU-sonen eller østpå? Det er forskjellige regler hvis man kommer fra EU. B1 norsk er lavere enn de fleste krever (B2 minimum) Det er generelt vanskelig for utlendinger som ikke snakker bra norsk å søke jobb. Det er veldig mange fra feks Ukraina med master-grader som sliter med å få jobb som noe som helst. Det beste NAV klarer (gidder) å komme opp med er "arbeidserfaring" som assistent i barnehage. Men et er sjelden dette blir konvertert til fast jobb. "Alle" søker på lavnivå jobber som lyses ut på Finn og gjennom NAV. Så det er statistisk lav sannsynlighet for å få jobb på den måten. Man må bare holde motet oppe og sende mange søknader. Viktig å spisse søknaden til hver jobb og fremheve hvorfor du er rett person. Beste tipset er å jobbe med språket og komme deg opp forbi B2. I tillegg lete etter jobb-muligheter gjennom nettverket ditt. Anonymkode: 69379...1e1 Jeg er fra EU sonen. En av grunnene til at jeg søkte praksisplass i en barnehage var å forbedre muntlig språk. I bedriften der jeg jobbet i nesten 3 år skrev jeg mer norsk enn jeg snakket. Jeg er helt enig i at B2 bør oppnås, og jeg fortsetter å studere selvstendig. Takk for din tipset. Anonymkode: 33ee2...b22 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:22 #9 Skrevet mandag kl. 18:22 En bachelor i psykologi er ikke verdt mye, uansett om du er norsk eller ikke. Hvor mange jobber søker du på pr uke? Vi ansetter ufaglærte, med B1 muntlig som minstekrav, i Oslo. Vi har over 100 søkere pr stilling, og det er i lavtlønnet bransje. På grunn av søkerantallet er det kun de med relevant erfaring eller som vi har fått anbefalt via bekjente som vi tar med videre i prosessen. Vi har ikke kapasitet til å vurdere flere. Anonymkode: 69665...b69 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:37 #10 Skrevet mandag kl. 18:37 10 minutter siden, AnonymBruker said: En bachelor i psykologi er ikke verdt mye, uansett om du er norsk eller ikke. Hvor mange jobber søker du på pr uke? Vi ansetter ufaglærte, med B1 muntlig som minstekrav, i Oslo. Vi har over 100 søkere pr stilling, og det er i lavtlønnet bransje. På grunn av søkerantallet er det kun de med relevant erfaring eller som vi har fått anbefalt via bekjente som vi tar med videre i prosessen. Vi har ikke kapasitet til å vurdere flere. Anonymkode: 69665...b69 Jeg forstår det. Jeg søker ikke bare arbeid i Oslo, men også i andre byer. Jeg sender omtrent 5 CV-er per uke, hvor jeg virkelig ærlig vurderer meg selv som i stand til å gjøre en slik jobb. Anonymkode: 33ee2...b22
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:47 #11 Skrevet mandag kl. 21:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg søker på egenhånd også. Og jeg har registrert CV-en min hos flere bemanningsbyråer. Jeg skal definitivt sjekke ut lenken. Anonymkode: 33ee2...b22 Jeg tror nok dessverre at kombinasjonen av språknivå og at du har en såpass generell og "fluffy" utdanning gjør at du havnet langt ned i søknadsbunker. Jeg ville satset på å klare høyere språknivå på egenhånd. Det vil både bedre jobbmulighetene dine noe, men også gi deg mulighet til å studere. Hva slags type jobber søker du? Og som jeg sa, hvis du har rett på noe fra Nav og ønsker dette, bør du være mer på der. Anonymkode: 74057...8dd
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 22:01 #12 Skrevet mandag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skriver her fordi jeg ikke lenger vet hva jeg skal gjøre og føler meg håpløs. Jeg trenger råd eller innsikt. Jeg er 29 år gammel og har nå vært arbeidsledig i omtrent ett år (og noen måneder), etter at et lite privat firma der jeg jobbet som kontordame gikk konkurs. Det var min første jobb i Norge, og jeg er ikke norsk. I et halvt år gikk jeg på norskkurs, som jeg selv ba NAV om. Jeg bestod Norskprøve på nivå B1 i alle deler, og B2 i leseforståelse. NAV tilbyr ikke flere kurs, og begrunner dette med at jeg har arbeidserfaring, godkjent utdanning (bachelor i psykologi), og at jeg er europeisk statsborger. Det eneste jeg har klart å få til, er å be om arbeidstrening i barnehage, siden jeg ikke har erfaring fra dette feltet, selv om jeg med min utdanning i prinsippet kunne jobbe der. NAV svarte at de kunne forsøke å finne arbeidstrening for meg, men det har nå gått fire måneder uten at jeg har hørt noe mer. Er det slik at jeg ikke er flink nok til å søke jobb? Eller er det rett og slett vanskelig å få jobb når man har lite arbeidserfaring fra Norge? Jeg vil også nevne at jeg bor i Oslo. Takk på forhånd for meninger og innspill. Anonymkode: 33ee2...b22 Helsesektoren vil alltid trenge folk. Både ufaglærte, folk med fagbrev og folk med høgskole-/universitetsutdanning. Det er vanskelig generelt for norskfødte nordmenn som snakker norsk å få jobb som ikke stiller krav til utdanning. Selv enklere butikkjobber kan fort ha mange hundre søkere, fra fjern og nær. For ikke-norskfødte nordmenn med ikke-norsk-klingende-navn så er det enda vanskeligere å få jobb, dessverre. 😕 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå