Eleonoore Skrevet tirsdag kl. 21:21 #41 Skrevet tirsdag kl. 21:21 MissSkog skrev (På 12.1.2026 den 17.40): Mener du at foreldrene kausjonerer for barna sine som er studenter? Får disse barna i det hele tatt lån i banken med «litt» arbeidsinntekt og penger fra mor/far? Tror det trengs mer opplysninger om hvilken sum det er snakk om, hva slags inntekt barna har og hvordan foreldrene (?) står økonomisk før det er mulig å svare. Studenter kan få lån, også uten kausjonist.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:24 #42 Skrevet tirsdag kl. 21:24 exictence skrev (6 timer siden): Jeg tenkte og tanken om at foreldrene kunne selv kjøpe en leilighet i deres navn, så kunne barna "leie" til dem. Men da gjelder andre skatteregler, hvor man må betale skatt av leieinntektene, og ved salg blir det en ganske stor skatt. Far (min kjæreste) har spart i flere år til at han skal lage hybel i sitt hus som han kan få inn leieinntekter som kommer godt med når han skal pensjonere seg om noen år. Dette faller vekk hvis han allerede nå skal betale barna forskuddsarv. Ja, for det må han for at barnas egenkapital skal være tilstrekkelig for å få lån. Dette i tillegg til å kausjonere. Dette går utover hans levekår. Føler meg litt egoistisk ved å si at det da også går utover meg. Kanskje det ikke gjør det, annet enn at vi da ikke kan ha så mye reise eller andre fornøyelser som jo koster. Ja en må skatte av overskuddet ved utleie. Ved utleie til barn som studerer er det gunstigere regler. Sekundærbolig verdsettes skattemessig til omsetningsverdien, men om den finansieres med 100% med egenkapital - så er det samme formuesgrunnlag som bankinnskuddet. Tilsvarende med overskudd ved salg. Det som beskattes er i såfall verdistigningen minus kostnader til takst, megler etc. Da må du i såfall regne på alternativ plassering av midlene - om de gir samme avkastning. Nå vet jeg ikke hvordan prisnivået er der de studerer. Leiligheten bør da ha to eller kanskje tre soverom. Er det realistisk med 300' til EK-kravet på 10%? Jeg har kjøpt leilighet, som leies av studenten. Studenten dekker løpende driftsutgifter, min kostnad er da renter på lånet. Avdrag anser jeg som en form for sparing. Tidshorisonten er 4-5 år, om verdistigningen blir mer enn salgskostnader etc - så er jeg innforstått med skatt på gevinsten. Pga formue etc - så har jeg valgt å stå som eier og dermed ha kontroll. Med dagens arve- og skatteregler, har vi tatt vurderingen av kostnader til dokumentavgift ved evt kjøp for studenten mot gevinstbeskatning. Den andre siden av regnestykket; en liten leilighet med ca halvparten av månedlige kostnader mot en studenthybel på 10-15 kvm - hvor arealet er godt over det dobbelte. Reduserte kostnader i 4-5 år = oppsparing av egenkapital = ferdig student, som da har midler, fremfor å ha betalt leie til andre. Så får vi se om det er aktuelt med salg, det kan tenkes at yngste er aktuell bruker av leiligheten, eller den kan leies ut. Tilsvarende leilighet - leies ut til ca 4 ganger månedskostnad Jeg er også klar over at ikke alle studenter eller studentforeldre har mulighet til å gjøre det på denne måten, men jeg hadde det. "Bonus" er jo også at det da er en ledig hybel til en annen student. Om søsken m/kjæreste(r) skal bo sammen i ett kollektiv, må de ha regler - men jeg antar at viljen til å etterleve husregler går helt greit. Anonymkode: 2b0af...fd0 1
Eleonoore Skrevet tirsdag kl. 21:26 #43 Skrevet tirsdag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (På 12.1.2026 den 19.45): Syns rart studenter ska kunne få lån. Når en med grunnlønn på 695.000 og 200.000 i egenandel får avslag på avslag på lån. Fikk tilogmed skriftlig gå på leiemarkedet noen år så kom tilbake Anonymkode: eb7d1...94d Prøv flere banker, og spar litt mer hvert år så du får mer i egenkapital. Banker har mulighet til å gjøre unntak, og jeg vet om flere studenter som har fått lån, også uten kausjonist.
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 23:04 #44 Skrevet tirsdag kl. 23:04 Eleonoore skrev (1 time siden): Prøv flere banker, og spar litt mer hvert år så du får mer i egenkapital. Banker har mulighet til å gjøre unntak, og jeg vet om flere studenter som har fått lån, også uten kausjonist. Hvordan har de fått lån? Studielån regnes ikke som inntekt. Få 18 og 19-åringer har fast stilling å vise til.
Eleonoore Skrevet tirsdag kl. 23:35 #45 Skrevet tirsdag kl. 23:35 Rødvinsfilosofen skrev (26 minutter siden): Hvordan har de fått lån? Studielån regnes ikke som inntekt. Få 18 og 19-åringer har fast stilling å vise til. De kjøpte leilighet i siste delen av utdannelsen, og var derfor litt eldre enn 18-19. Tror banken regnet med studielån og stipend som inntekt, i tillegg til at de jobbet ved siden av. De så også på at det var gode muligheter for fast jobb og høy inntekt etter studiet.
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 00:19 #46 Skrevet onsdag kl. 00:19 Eleonoore skrev (43 minutter siden): De kjøpte leilighet i siste delen av utdannelsen, og var derfor litt eldre enn 18-19. Tror banken regnet med studielån og stipend som inntekt, i tillegg til at de jobbet ved siden av. De så også på at det var gode muligheter for fast jobb og høy inntekt etter studiet. Slikt har vel ikke vært mulig de siste tyve årene 😬 Ser det mer sannsynlig at de har fått forskudd på arv eller medlånetakere da.
Eleonoore Skrevet onsdag kl. 00:23 #47 Skrevet onsdag kl. 00:23 (endret) Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden): Slikt har vel ikke vært mulig de siste tyve årene 😬 Ser det mer sannsynlig at de har fått forskudd på arv eller medlånetakere da. Jo, det har det. De hadde en del egenkapital, ja, men fikk forholdsvis stort lån i forhold til inntekt. Og de hadde ikke kausjonister. Endret onsdag kl. 00:23 av Eleonoore
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 00:24 #48 Skrevet onsdag kl. 00:24 Eleonoore skrev (1 minutt siden): Jo, det har det. De hadde en del egenkapital, ja, men fikk forholdsvis stort lån i forhold til inntekt. Og de hadde ikke kausjonister. Skulle gjerne sett den låneavtalen, gitt 😅 1
Eleonoore Skrevet onsdag kl. 00:33 #49 Skrevet onsdag kl. 00:33 (endret) Rødvinsfilosofen skrev (8 minutter siden): Skulle gjerne sett den låneavtalen, gitt 😅 Ok. Blir vanskelig når du ikke tror på det som sies, ingen vil jo legge ut låneavtaler her. Uansett er mitt poeng at selv om banker har regler de forholder seg til, kan de også gjøre unntak fra disse i spesielle tilfeller. Derfor er det lurt å forhøre seg med mange banker før man gir opp. Har man egenkapital, kan vise til at man klarer å betale, samt at man i løpet av kort tid vil få høyere inntekt, får enkelte studenter boliglån. Så det er ikke umulig. Endret onsdag kl. 00:33 av Eleonoore
exictence Skrevet onsdag kl. 07:00 Forfatter #50 Skrevet onsdag kl. 07:00 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.1.2026 den 20.43): Du må da ikke finne på å selge din bolig for at ungene til kjæersten din skal få finansiert sin bolig under studietiden! Anonymkode: e0bd8...f52 Nei, det blir jo ikke sånn. Men faktisk føles det nesten litt sånn. I tillegg å være kausjonist, må han betale 200000 i forskuddsarv. Det er noe han har spart for å bygge hybel i sitt hus. Dette kan han jo nå glemme hvis han da skal være medlåner, kausjonist, og betale forskuddsarv + betale 3000 hver måned for dette. I tillegg kommer hans egne utgifter på nedbetaling av lån og diverse. Jeg kommer nok ikke til å blande meg i hva han gjør, men vil nok si hva jeg tenker og at han må tenke nøyee og lage en gjennomtenkt plan fremover. Endret onsdag kl. 22:31 av exictence 1
exictence Skrevet onsdag kl. 07:03 Forfatter #51 Skrevet onsdag kl. 07:03 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja en må skatte av overskuddet ved utleie. Ved utleie til barn som studerer er det gunstigere regler. Sekundærbolig verdsettes skattemessig til omsetningsverdien, men om den finansieres med 100% med egenkapital - så er det samme formuesgrunnlag som bankinnskuddet. Tilsvarende med overskudd ved salg. Det som beskattes er i såfall verdistigningen minus kostnader til takst, megler etc. Da må du i såfall regne på alternativ plassering av midlene - om de gir samme avkastning. Nå vet jeg ikke hvordan prisnivået er der de studerer. Leiligheten bør da ha to eller kanskje tre soverom. Er det realistisk med 300' til EK-kravet på 10%? Jeg har kjøpt leilighet, som leies av studenten. Studenten dekker løpende driftsutgifter, min kostnad er da renter på lånet. Avdrag anser jeg som en form for sparing. Tidshorisonten er 4-5 år, om verdistigningen blir mer enn salgskostnader etc - så er jeg innforstått med skatt på gevinsten. Pga formue etc - så har jeg valgt å stå som eier og dermed ha kontroll. Med dagens arve- og skatteregler, har vi tatt vurderingen av kostnader til dokumentavgift ved evt kjøp for studenten mot gevinstbeskatning. Den andre siden av regnestykket; en liten leilighet med ca halvparten av månedlige kostnader mot en studenthybel på 10-15 kvm - hvor arealet er godt over det dobbelte. Reduserte kostnader i 4-5 år = oppsparing av egenkapital = ferdig student, som da har midler, fremfor å ha betalt leie til andre. Så får vi se om det er aktuelt med salg, det kan tenkes at yngste er aktuell bruker av leiligheten, eller den kan leies ut. Tilsvarende leilighet - leies ut til ca 4 ganger månedskostnad Jeg er også klar over at ikke alle studenter eller studentforeldre har mulighet til å gjøre det på denne måten, men jeg hadde det. "Bonus" er jo også at det da er en ledig hybel til en annen student. Om søsken m/kjæreste(r) skal bo sammen i ett kollektiv, må de ha regler - men jeg antar at viljen til å etterleve husregler går helt greit. Anonymkode: 2b0af...fd0 Høres ut som en god løsning. For at far skal ha råd til dette, må jeg hjelpe til økonomisk. Det er kanskje greit?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå