Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ny Bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. De klarer ikke å forsørge seg selv. Hvorfor sette dem i gjeld og utfordringen med å dele bolig når de skal ha kjærester/menn?

«Klarer ikke å forsørge seg selv» er en litt rar vinkling når det her er snakk om studenter.

De samme studentene må ellers ut på leiemarkedet, hvor de etter alt å dømme må betale mer for å bo dyrere og dårligere. 

Om 3-5 år vil ingen av de sitte igjen med én krone av hva de har brukt på å bo.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det hans hus som han eier og ikke deres felleseie så kan du egentlig ikke si noe. Er det ditt og fars hus som stilles som sikkerhet så er det din plass å si nei. Om han forsørger sine studentbarn på sin inntekt er det ikke din sak.

Når det er sagt; vi kausjonerer ikke for våre barn, men går inn som deleiere i bolig. Vårt lån, vår sikkerhet, og vi har en cut ved salg senere. Barnet kan da stille sikkerhet for sitt lån i leiligheten som kjøpes. Da frigjør vi risiko fra kausjon for et helt lån og det er en investering for vår del.

Endret av Summeer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan minne om dilemmaet i denne tråden... alle frarådet TS

Anonymkode: 4d3fc...fa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet.

Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie.

Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar.

Anonymkode: ae176...34e

Bor du og kjæresten din sammen? Er du medeier i huset?

Anonymkode: fc03c...df0

AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer helt an på om dere har økonomi til å betale på dette lånet i perioder inntekten ikke strekker til. Er det inneforstått hva denne risikoen betyr for dere og dere aksepterer den og synes det er greit er det ingenting i veien for å hjelpe barna deres med å bygge formue fremfor å betale for at andre kan beholde sine investeringer. 

I flere storbyer har leien skutt til himmels så de er avhengig av mye ekstra inntekt ved siden av studiene bare for å overleve så økonomisk er dette en betydelig bedre mulighet for deres voksne barn.

Jeg kjenner flere som har løst det på denne måten og med ansvarlige voksene barn så har det godt bra. Noen har måttet hjelpe til litt i periode med lite jobb men de har hatt midlene til det.

Det kommer egentlig ned til noe så enkelt som har dere økonomi nok til at hvis barna deres sliter vil ikke det få en stor negativ konsekvens for dere og om barna deres er ansvarlige med økonomien sin og er modne nok til å ha ansvaret for et bolig lån. 

Jeg vurderer det samme eller evt kjøpe en liten leilighet og gi det som forskudd på arv ved fylte 20/21

Anonymkode: 90abe...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Lærte av min økonom-pappa at man aldri skal kausjonere for noen. Så det har jeg aldri gjort, og kommer aldri til å gjøre.

Anonymkode: 5294d...3c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Her virker det jo som at han og ekskona allerede har bestemt seg for å sponse barna mens de er studenter?

I hvert fall ekskona tror jeg har bestemt det. Far tror jeg er skeptisk, men vil være like god / "snill"

Du og kjæresten din kan jo vurdere om dere heller skal selge hver deres bolig? 

Kanskje vi blir nødt til å gjøre det sånn. 

Og sammen kjøpe et hus med utleiedel?

Han er nok veldig glad der han bor, men ja, hvorfor ikke? 

Kan se for meg at det er en løsning dere vil kunne komme bedre ut av, begge to. 😃

:)  Hm. Det er i så fall da jeg som sitter best i det, og jeg kunne gjort det alene. Men kanskje vi faktisk unne hatt det best selv også slik på våre eldre dager.

Ny Bruker skrev (1 time siden):

Nei. De klarer ikke å forsørge seg selv. Hvorfor sette dem i gjeld og utfordringen med å dele bolig når de skal ha kjærester/menn?

Ja, noen ganger er faktisk det å si nei, det mest riktige og det å være snill. 

Vet ikke helt hva jeg skal mene og tenke. Det hjalp å få lufte seg her. Takk

• Liker 1
Skrevet
exictence skrev (4 minutter siden):

I hvert fall ekskona tror jeg har bestemt det. Far tror jeg er skeptisk, men vil være like god / "snill"

Tenker uansett at det ikke er veldig stor risiko her. 

Hvis de er tre studenter så vil de motta ca 34.000,-.

Hvis de da får 6.000,- til så har de 40.000,- å rutte med i måneden. 

Da burde de klare å betjene et boliglån. 🙂

exictence skrev (4 minutter siden):

:)  Hm. Det er i så fall da jeg som sitter best i det, og jeg kunne gjort det alene. Men kanskje vi faktisk unne hatt det best selv også slik på våre eldre dager.

Tenker at dere begge burde vurdere det, sammen. Kanskje dere kunne hatt råd til noe nyere òg?

Ofte vil man kunne tjene mer på å være to, selv om eierbrøken ikke er lik.

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (23 minutter siden):

Tenker uansett at det ikke er veldig stor risiko her. 

Hvis de er tre studenter så vil de motta ca 34.000,-.

Hvis de da får 6.000,- til så har de 40.000,- å rutte med i måneden. 

Da burde de klare å betjene et boliglån. 🙂

Håper du har rett.

Vet at det ene barnet liker å bruke mye penger, og har en dyr hobby. Ikke er jeg sikker på om hun fullførernstudiene heller. Men det går vel bra. 

Så kan det være det blir slutt med kjæresten, og hva så. Hun vil kanskje kjøpes ut, vil ikke mer ? Det er i hvert fall viktig med klare avtaler og en klar plan.

Rødvinsfilosofen skrev (23 minutter siden):

Tenker at dere begge burde vurdere det, sammen. Kanskje dere kunne hatt råd til noe nyere òg?

Ofte vil man kunne tjene mer på å være to, selv om eierbrøken ikke er lik.

Ja, det høres fint ut. Godt å ha drømmer.

AnonymBruker
Skrevet

Ser det blir brukt litt feil ord om kvarandre.

Realkausjonist er når ein stiller eigen bolig som sikkerhet for manglande eigenkapital.

i dette tilfellet her blir ein medlåntakar, som betyr at ein treng ikkje stå som eigar på bustaden, men ein er like solidarisk ansvarleg for at lånet blir betalt som det studentane er. I slike situasjonar ser eg på kor mykje lån kunden kan sitje med aleine, og legg opp to lån. Eit som hovudlåntakar har for seg sjølv, og eitt der hovudlåntakar har med samskyldnarar. På det første blir det berre betalt renter fram til det andre lånet er ferdig nedbetalt, slik at samskyldnar skal bli fortast mogleg ferdig med ansvaret. 

Anonymkode: 46d38...43d

Skrevet
exictence skrev (1 time siden):

Så kan det være det blir slutt med kjæresten, og hva så. Hun vil kanskje kjøpes ut, vil ikke mer ? Det er i hvert fall viktig med klare avtaler og en klar plan.

Det er selvsagt en risiko. 

De bør nok ha ansvar for hver sin del av lånet. Og inngå en avtale om at hvis den ene flytter ut så har de alle et ansvar for å skaffe en ny leietaker.

Å selge etter kort tid er nok ingen tjent med, heller ikke den som ønsker seg ut.

Er også en risiko for at den som ikke har kjæreste føler seg som tredje hjulet på vogna i «kollektivet». 

Men hvis de alle tre er gode venner og har tenkt nøye igjennom dette, så kan det jo gå bra. 

Foreldrene til jenta + kjæresten din og hans ekskone burde uansett snakke sammen. 
Sammen med studentene. 🙂

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden):

«Klarer ikke å forsørge seg selv» er en litt rar vinkling når det her er snakk om studenter.

De samme studentene må ellers ut på leiemarkedet, hvor de etter alt å dømme må betale mer for å bo dyrere og dårligere. 

Om 3-5 år vil ingen av de sitte igjen med én krone av hva de har brukt på å bo.

Men veldig mange studenter viser større økonomisk modenhet enn hva ts beskriver her. Derfor vil jeg si meg enig i påstanden at de ikke klarer å forsørge seg selv, for til og med med stipend og deltidsjobb så behøver de økonomisk hjelp av foreldre (for å finansiere blant annet dyr hobby). Hvilket er greit nok om foreldrene har økonomi til det.

Så det blir samme spørsmålet mtp kausjonist; har dere råd til å ta unna lånet selv ved behov så kan man jo gjøre det. Men jeg ville personlig ønsket å se mer økonomisk modenhet før jeg stilte opp som kausjonist uansett, slik at jeg visste de etter hvert ville klare seg selv.

Anonymkode: f781d...217

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet.

Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie.

Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar.

Anonymkode: ae176...34e

1) ikke bland inn en tredjepart

2) Foreldrene bør kjøpe sammen siden det er de som må betale 

3) Leie bør være minst de løpende utgiftene, minus avdrag

4) Evt kjæreste må betale en brøk utifra markeds messige forhold og bør gå til avdrag 

5) Evt ledig soverom skal leies ut etter markeds messige forhold 

6) Barna kan heller få en brøk av evt overskudd eller kjøpe ut foreldrene til takst når studietid er over

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lærte av min økonom-pappa at man aldri skal kausjonere for noen. Så det har jeg aldri gjort, og kommer aldri til å gjøre.

Jeg har kausjonert for mine, men har valgt simpel kausjon.

Har kjøpt bolig i mine barns navn under studietiden, noen er beregnet for fremtidig utleie andre for salg etterpå, så de får være med på visning men jeg har siste ordet 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en korttenkt plan. I den alderen har de ikke penger. De krangler og blir uvenner over skittentøy og oppvask. Kjærester gjør det slutt. De vil sannsynligvis heller ikke ta godt vare på stedet (fest i "eget hjem" er dritkult) og det blir tap-tap-tap. Så blir de ferdig med å studere og vil bo et annet sted/må bo et annet sted for å få jobb. En flytter, to blir igjen, hva er planen da økonomisk? Hvem "eier" leiligheten? Si søken A flytter ut og kjærestepar blir værende igjen. Søsken A vil ikke få lån før de andre kjøper henne ut. Og når jeg sier kjøpe henne ut, hvilken eierbrøk er det egentlig snakk om når det er foreldrenes leilighet ettersom det er dem som betaler for dem? Har studentene krav på noe borteboerstipend, gjeldsletting eller reiserabatter faller alle rettigheter til disse bort når de melder flytting "til egen bolig". Jo mer jeg tenker på at to ekser skal kjøoe noe sammen som barna skal eie, jo mer tenker jeg at dette er en dårlig ide. En av dem mister inntekten sin: and then what??

Dette hadde jeg ikke gått med på, det er rett og slett ikke holdbart!

Anonymkode: a1796...a60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

Du må da ikke finne på å selge din bolig for at ungene til kjæersten din skal få finansiert sin bolig under studietiden!

Anonymkode: e0bd8...f52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når barna var studenter måtte da leie. Å eie derifra var forbeholdt de få, ikke normale ungdommer. Jeg tor faktisk de har sunt av det og jeg da. Å måtte forsake noe. 

Anonymkode: c4e8d...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er null stress å kausjonere for noen så lenge man har såpass god økonomi at man lett kan ta den ebentuelle ekstra kostnaden. Dette gjør vi og de fleste jeg kjenner for våre barn. Ingen som har misligholdt enda. 

Anonymkode: 96ebc...4e4

• Nyttig 1
Skrevet

Du må da ikke finne på å selge din bolig for at ungene til kjæersten din skal få finansiert sin bolig under studietiden!

Anonymkode: e0bd8...f52

Du må nesten lese det jeg skriver én gang til. 😅

Skrevet

Når barna var studenter måtte da leie. Å eie derifra var forbeholdt de få, ikke normale ungdommer. Jeg tor faktisk de har sunt av det og jeg da. Å måtte forsake noe. 

Anonymkode: c4e8d...0a9

Tja. Jeg fullfinansierte kjøp av hybel i oslo da jeg var 20 år og student. Det er 20 år siden nå riktignok, så tror ikke det er mulig i dagens marked. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...