exictence Skrevet mandag kl. 16:31 #1 Skrevet mandag kl. 16:31 Ville dere som foreldre kausjonert for deres to søsken som er studenter som skal kjøpe leilighet sammen? De har 300000 i egenkapital, og de jobber litt, og far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. Ene søsken er ferdig å studere om 5 år. Den andre om 3.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:37 #2 Skrevet mandag kl. 16:37 exictence skrev (6 minutter siden): far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. Har de råd til å betale på leilighet da? Anonymkode: 23661...e9b 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:37 #3 Skrevet mandag kl. 16:37 Om jeg som forelder ville kausjonert for mine søsken? Dine søsken? Kan du ikke uttrykke deg ordentlig? Det er umulig å svare på om jeg ville kausjonert for noen som helst basert på opplysningene du gir. Anonymkode: 0cefe...845 3 1
aksase Skrevet mandag kl. 16:40 #4 Skrevet mandag kl. 16:40 Som foreldre ville jeg da kanskje heller kjøpt den leiligheten til dem og tatt husleie. Hvis de flytter ut etter studietiden og dere selger leiligheten igjen, kan dere eventuelt dele overskuddet med dem. 6
MissSkog Skrevet mandag kl. 16:40 #5 Skrevet mandag kl. 16:40 Mener du at foreldrene kausjonerer for barna sine som er studenter? Får disse barna i det hele tatt lån i banken med «litt» arbeidsinntekt og penger fra mor/far? Tror det trengs mer opplysninger om hvilken sum det er snakk om, hva slags inntekt barna har og hvordan foreldrene (?) står økonomisk før det er mulig å svare. 4 2
exictence Skrevet mandag kl. 16:48 Forfatter #6 Skrevet mandag kl. 16:48 Som foreldre til sine to barn som er studenter. Uff, beklager, klarte ikke formulere meg. Er nok litt for frustrert over disse barna. aksase skrev (7 minutter siden): Som foreldre ville jeg da kanskje heller kjøpt den leiligheten til dem og tatt husleie. Hvis de flytter ut etter studietiden og dere selger leiligheten igjen, kan dere eventuelt dele overskuddet med dem. Ville absolutt gjort dette. Jeg tror uansett barna har for lite til å få lån
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:08 #7 Skrevet mandag kl. 18:08 Jeg kausjonerer ikke. Ferdig. Jeg legger ikke min økonomi og min bolig i hendene til en annen. Det er nok av familier som har fått relasjonene ødelagt fordi barna gjør ukloke valg og sauser til økonomien sin slik at det går ut over foreldrene, og dermed er familiekonfliktene i gang. Og nei, jeg anbefaler ikke å kjøpe bolig som student. Hvem vet hvor de får seg jobb etterpå, kanskje de vil studere litt i utlandet eller ta et års vikariat i Gryllefjord før de slår seg ned. Men jeg har penger på konto, og etter at barna har kjøpt en bolig kan jeg godt tenke meg å gi dem en sum som gave. Anonymkode: 676ea...eb6 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:45 #8 Skrevet mandag kl. 18:45 MissSkog skrev (2 timer siden): Mener du at foreldrene kausjonerer for barna sine som er studenter? Får disse barna i det hele tatt lån i banken med «litt» arbeidsinntekt og penger fra mor/far? Tror det trengs mer opplysninger om hvilken sum det er snakk om, hva slags inntekt barna har og hvordan foreldrene (?) står økonomisk før det er mulig å svare. Syns rart studenter ska kunne få lån. Når en med grunnlønn på 695.000 og 200.000 i egenandel får avslag på avslag på lån. Fikk tilogmed skriftlig gå på leiemarkedet noen år så kom tilbake Anonymkode: eb7d1...94d
AnonymBruker Skrevet i går, 13:37 #9 Skrevet i går, 13:37 Ts her Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet. Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie. Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar. Anonymkode: ae176...34e
AnonymBruker Skrevet i går, 13:40 #10 Skrevet i går, 13:40 Er jeg egoistisk som tenker sånn? Jeg vil jo det beste for alle, men jeg har ikke tro nok på at barna faktisk vil klare dette. Og hva hvis kjæresten trekker seg? Anonymkode: ae176...34e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:43 #11 Skrevet i går, 13:43 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie. Anonymkode: ae176...34e Du kan egentlig bare avslutte. Det ender med at far og mor må betale mer enn de allerede gjør. Ungene har jo ikke råd til bolig på egen hånd i utgangspunktet. Anonymkode: 23661...e9b 1 1
Seff Skrevet i går, 13:45 #12 Skrevet i går, 13:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet. Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie. Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar. Anonymkode: ae176...34e Da er det vel mer snakk om å kjøpe en leilighet til barna sine? Å kausjonere er jo å garantere at noen andre kan betale gjelden sin, ikke å kjøpe leilighet til noen. Uansett, man har jo ikke noe med hva andre gjør for barna sine, så lenge det ikke går utover en selv. Men jeg synes det høres litt rart ut, spesielt at en kjæreste skal ha eierandel (uten innskudd?). Skjønner du er skeptisk. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 13:47 #13 Skrevet i går, 13:47 Jeg tenker også det. Far og mor spleiser på leiligheten, barna betaler leie til dem for å betalen ned på lån osv. Så kan heller barna kjøpe leiligheten selv eventuelt senere? Men det er jo ikke sikkert at de vil bli boende i studiebyen sin etter de er ferdige heller, så like greit at foreldrene eier den. Anonymkode: 78c9d...9c6 3
AnonymBruker Skrevet i går, 13:54 #14 Skrevet i går, 13:54 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet. Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie. Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar. Anonymkode: ae176...34e Altså, barna skal "kjøpe en leilighet" som far og mor begge kausjonerer for. (Og altså tar ansvar for å betale for, om ikke barna gjør det.) Barna selv skal ikke betale ned på lånet, men det skal stå i deres navn? Barna er studenter, og har kun liten ekstrainntekt. Slik jeg ser det, kan foreldrene like gjerne gå sammen og kjøpe denne leiligheten selv, med pant i sine boliger. De må jo uansett ta ansvar for og betjene lånet. Så kan de leie ut boligen til barna, for en ganske rimelig penge. Og så kan man jo heller snakke om at ett av eller begge barna kan overta boligen i etterkant, når de faktisk har en jobb og kan betjene eget lån. For meg fremstår dette som ganske hinsides. Og jeg har seriøst vurdert å kjøpe bolig for utleie til egen student, mot at denne betalte det det ville kostet meg i måneden i husleie. (Kunne ha en venn som leietager, og ville da teoretisk kunne bodd tilnærmet gratis.) Men studenten har valgt studentbolig, og betaler både sine egne boutgifter og matutgifter og alt av studiemateriell ved hjelp av studielånet sitt. Her høres det mest ut som om foreldrene ikke har oppdratt barna så de har noe økonomisk sans. Og at de fortsetter å tilrettelegge for at de voksne barna har et overforbruk i forhold til hva de har råd til. Nå håper jeg at mor og far til studentene ikke er samboere med sine nye partnere (deg og mors evt. nye.) For jeg ville ikke akseptert at min samboer lot sine barn få ta kausjon i VÅR bolig, uten at denne engang klarte å betale sine egne låneutgifter. Anonymkode: d39f8...53f 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 13:54 #15 Skrevet i går, 13:54 exictence skrev (21 timer siden): Ville dere som foreldre kausjonert for deres to søsken som er studenter som skal kjøpe leilighet sammen? De har 300000 i egenkapital, og de jobber litt, og far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. Ene søsken er ferdig å studere om 5 år. Den andre om 3. Antar at det her menes barn som er søsken? Ja. Men man må bli enige om tidshorisonten. Skal leiligheten selges om 3 år? Skal den ene kjøpes ut? Skal den som er ferdig med studiene om 3 år fortsatt bo der, eller skal rommet leies ut? Hva hvis de får seg kjærester?
AnonymBruker Skrevet i går, 13:55 #16 Skrevet i går, 13:55 Det du beskriver er ikke kausjon. Isåfall betaler de som tar opp lånet hele lånet, men foreldrene må betale dersom lånetaker av en eller annen grunn ikke betaler hele eller deler av avdrag/renter. Dersom foreldrene skal kjøpe bolig for barna, eller evt være medlåntaker må de betale månedlig de og. Da kan det jo være lurt at de også står som eier av boligen for å sørge for rettigheter dersom noe skulle skje. Om det er lurt kommer jo litt an på økonomien og om barna er pålitelige. Anonymkode: 32445...0a5
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 14:02 #17 Skrevet i går, 14:02 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ts her Jeg er kjæresten til far. Altså det er snakk om at far og mor (min kjærestes x) skal kausjonere deres hus for sine to barn (studenter) som vil kjøpe leilighet. Barna har en liten jobb ved siden av. Begge barna er avhengig av at det er far og mor som betaler ned på lånet deres hele tiden. De er ikke ferdig å studere før tidligst 4 år. Det er også snakk om at en kjæreste skal være med å eie. De stiller som kausjonister med sikkerhet i egen bolig? Hvis de stiller to hus som sikkerhet, og det er tre studenter som betaler + to voksne, så må jo det gå bra? De må bare finne ut av eierbrøken, og avtale hva de gjør hvis det blir brudd. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg føler meg utrolig skeptisk til det hele. Jeg vil ikke blade meg, men samtidig er jeg så imot det, at jeg faktisk ikke vet om dette blir en dealbreaker for forholdet mitt til barnefar. Anonymkode: ae176...34e Alternativet er at studentene bruker mer penger på å bo dyrere og dårligere i et kollektiv. Det er bedre at de er i boligmarkedet, enn at de står utenfor. Hvordan mener du at dette påvirker ditt forhold til barnas far?
exictence Skrevet i går, 14:34 Forfatter #18 Skrevet i går, 14:34 Jeg tenkte og tanken om at foreldrene kunne selv kjøpe en leilighet i deres navn, så kunne barna "leie" til dem. Men da gjelder andre skatteregler, hvor man må betale skatt av leieinntektene, og ved salg blir det en ganske stor skatt. Rødvinsfilosofen skrev (18 minutter siden): Hvordan mener du at dette påvirker ditt forhold til barnas far? Far (min kjæreste) har spart i flere år til at han skal lage hybel i sitt hus som han kan få inn leieinntekter som kommer godt med når han skal pensjonere seg om noen år. Dette faller vekk hvis han allerede nå skal betale barna forskuddsarv. Ja, for det må han for at barnas egenkapital skal være tilstrekkelig for å få lån. Dette i tillegg til å kausjonere. Dette går utover hans levekår. Føler meg litt egoistisk ved å si at det da også går utover meg. Kanskje det ikke gjør det, annet enn at vi da ikke kan ha så mye reise eller andre fornøyelser som jo koster. 1
Rødvinsfilosofen Skrevet i går, 14:43 #19 Skrevet i går, 14:43 exictence skrev (8 minutter siden): Jeg tenkte og tanken om at foreldrene kunne selv kjøpe en leilighet i deres navn, så kunne barna "leie" til dem. Men da gjelder andre skatteregler, hvor man må betale skatt av leieinntektene, og ved salg blir det en ganske stor skatt. Best at barna eier, for alles del, ja. exictence skrev (8 minutter siden): Far (min kjæreste) har spart i flere år til at han skal lage hybel i sitt hus som han kan få inn leieinntekter som kommer godt med når han skal pensjonere seg om noen år. Å etablere bad og kjøkken + hele søknadsprosessen til kommunen kan bli en dyr affære? exictence skrev (8 minutter siden): Dette faller vekk hvis han allerede nå skal betale barna forskuddsarv. Ja, for det må han for at barnas egenkapital skal være tilstrekkelig for å få lån. Dette i tillegg til å kausjonere. Han og ekskona vil i utgangspunktet ikke tape penger på å være kausjonister, med mindre barna misligholder låna. Her virker det jo som at han og ekskona allerede har bestemt seg for å sponse barna mens de er studenter? exictence skrev (8 minutter siden): Dette går utover hans levekår. Føler meg litt egoistisk ved å si at det da også går utover meg. Kanskje det ikke gjør det, annet enn at vi da ikke kan ha så mye reise eller andre fornøyelser som jo koster. Du og kjæresten din kan jo vurdere om dere heller skal selge hver deres bolig? Og sammen kjøpe et hus med utleiedel? Kan se for meg at det er en løsning dere vil kunne komme bedre ut av, begge to. 😃
Ny Bruker Skrevet i går, 14:46 #20 Skrevet i går, 14:46 exictence skrev (22 timer siden): Ville dere som foreldre kausjonert for deres to søsken som er studenter som skal kjøpe leilighet sammen? De har 300000 i egenkapital, og de jobber litt, og far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. Ene søsken er ferdig å studere om 5 år. Den andre om 3. Nei. De klarer ikke å forsørge seg selv. Hvorfor sette dem i gjeld og utfordringen med å dele bolig når de skal ha kjærester/menn? 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå