Gå til innhold

Kausjonere for studenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville dere som foreldre kausjonert for deres to søsken som er studenter som skal kjøpe leilighet sammen?

De har 300000 i egenkapital, og de jobber litt, og far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. Ene søsken er ferdig å studere om 5 år. Den andre om 3.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (6 minutter siden):

far og mor betaler dem 3000 hver (6000 tilsammen hver måned. 

Har de råd til å betale på leilighet da?

Anonymkode: 23661...e9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg som forelder ville kausjonert for mine søsken? Dine søsken? Kan du ikke uttrykke deg ordentlig? 

Det er umulig å svare på om jeg ville kausjonert for noen som helst basert på opplysningene du gir.

Anonymkode: 0cefe...845

• Liker 2
Skrevet

Som foreldre ville jeg da kanskje heller kjøpt den leiligheten til dem og tatt husleie. Hvis de flytter ut etter studietiden og dere selger leiligheten igjen, kan dere eventuelt dele overskuddet med dem.

• Liker 2
Skrevet

Mener du at foreldrene kausjonerer for barna sine som er studenter? Får disse barna i det hele tatt lån i banken med «litt» arbeidsinntekt og penger fra mor/far? Tror det trengs mer opplysninger om hvilken sum det er snakk om, hva slags inntekt barna har og hvordan foreldrene (?) står økonomisk før det er mulig å svare. 

• Liker 1
Skrevet

Som foreldre til sine to barn som er studenter.

Uff, beklager, klarte ikke formulere meg. Er nok litt for frustrert over disse barna.

aksase skrev (7 minutter siden):

Som foreldre ville jeg da kanskje heller kjøpt den leiligheten til dem og tatt husleie. Hvis de flytter ut etter studietiden og dere selger leiligheten igjen, kan dere eventuelt dele overskuddet med dem.

Ville absolutt gjort dette.

Jeg tror uansett barna har for lite til å få lån

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kausjonerer ikke. Ferdig. Jeg legger ikke min økonomi og min bolig i hendene til en annen. Det er nok av familier som har fått relasjonene ødelagt fordi barna gjør ukloke valg og sauser til økonomien sin slik at det går ut over foreldrene, og dermed er familiekonfliktene i gang.

Og nei, jeg anbefaler ikke å kjøpe bolig som student. Hvem vet hvor de får seg jobb etterpå, kanskje de vil studere litt i utlandet eller ta et års vikariat i Gryllefjord før de slår seg ned.

Men jeg har penger på konto, og etter at barna har kjøpt en bolig kan jeg godt tenke meg å gi dem en sum som gave.

Anonymkode: 676ea...eb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MissSkog skrev (2 timer siden):

Mener du at foreldrene kausjonerer for barna sine som er studenter? Får disse barna i det hele tatt lån i banken med «litt» arbeidsinntekt og penger fra mor/far? Tror det trengs mer opplysninger om hvilken sum det er snakk om, hva slags inntekt barna har og hvordan foreldrene (?) står økonomisk før det er mulig å svare. 

Syns rart studenter ska kunne få lån. Når en med grunnlønn på 695.000 og 200.000 i egenandel får avslag på avslag på lån. Fikk tilogmed skriftlig gå på leiemarkedet noen år så kom tilbake

Anonymkode: eb7d1...94d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...