Gå til innhold

Giftering som sosial rustning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som alenefar merker jeg ofte at folk tolker meg før de kjenner meg, spesielt ikke situasjoner som omhandler barnet.

Blikk, små kommentarer, spørsmål for å avdekke omsorgssvikt i kontakt med helsetjenester o.s.v. Små ting, men som er ganske forstyrrende i lengden.

Av ren nysgjerrighet begynte jeg for en stund siden å bruke en ring som ligner en giftering.

Forskjellen var overraskende stor. Jeg ble behandlet mer normalt, alt ble mer normalisert og mindre vurderende.

Noe sitter nok i mitt eget hode, men forskjellen i noen arenaer er så stor at det ikke kan avskrives med det alene.

Det har fått meg nysjerrig på om det er flere der ute som er aleneforsørgere og kjenner på det samme.

Er det flere der ute som opplever det samme?

Er det innafor å gå med en slik ring for å slippe denne støyen, eller rart?

Anonymkode: 4c373...d2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det sitter i hodet ditt.

Mannen er lege, så kan ikke bruke ringen i jobbsammenheng. Det vil si at han relativt ofte dukker opp uten ring ellers også - ved henting, fritidsaktiviteter og avtaler. 

Vi merker ingen forskjell når vi er ute sammen heller - selv om jeg har fullt sett. Mange i dag bruker ikke ring. 

Hadde han merket en forskjell ville han jo garantert blitt flinkere til å huske hvor den ringen ligger 😜

Anonymkode: 5e3d5...bdb

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg sitter i ditt eget hode. Vi kvinner (om det er kvinner du føler at gransker deg), går ikke rundt å antar at menn uten giftering er aleneforeldre eller ugift, og ingen tenker automatisk omsorgssvikt eller slikt basert på om mannen går med ring/ikke ring. Om jeg i mitt stille sinn lurer på om et barn er utsatt for omsorgssvikt, så handler det enten om barnets eller forelderen sin atferd, evt en kombinasjon av dette. 

dessuten; en mann uten ring kan like gjerne være samboende (eller gift uten å bruke ring). 

Anonymkode: 5f970...a77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ikke merke til en liten gullring på en stor mannehånd og vet uansett at mange idioter er gift😂

Anonymkode: c7c3b...e5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt på siden av det du spør om, men de gangene jeg har vært ute på byen med kompiser etter jeg giftet meg, så har jeg ofte blitt sjekket opp - noe som aldri skjedde på bar og slikt tidligere. 

Anonymkode: bace4...d0a

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel såpass mange med småbarn som er samboere, og ikke gift i Norge, at ingen går rundt og sjekker sivilstatus til hverandre?

Anonymkode: 24284...8f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som alenefar merker jeg ofte at folk tolker meg før de kjenner meg, spesielt ikke situasjoner som omhandler barnet.

Blikk, små kommentarer, spørsmål for å avdekke omsorgssvikt i kontakt med helsetjenester o.s.v. Små ting, men som er ganske forstyrrende i lengden.

Av ren nysgjerrighet begynte jeg for en stund siden å bruke en ring som ligner en giftering.

Forskjellen var overraskende stor. Jeg ble behandlet mer normalt, alt ble mer normalisert og mindre vurderende.

Noe sitter nok i mitt eget hode, men forskjellen i noen arenaer er så stor at det ikke kan avskrives med det alene.

Det har fått meg nysjerrig på om det er flere der ute som er aleneforsørgere og kjenner på det samme.

Utenfor husets fire vegger så kler jeg meg som en dass. Mye mer effektivt 😉

Anonymkode: cc9fa...06f

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har ikke brukt ringen sin på mange år og har ikke sagt noe om noe i den retningen du sier, enda han både følger barn hot og dit og deltar på det som skjer med og uten meg... 

Anonymkode: 263bf...6a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt på siden av det du spør om, men de gangene jeg har vært ute på byen med kompiser etter jeg giftet meg, så har jeg ofte blitt sjekket opp - noe som aldri skjedde på bar og slikt tidligere. 

Det var min erfaring som gift også, men ikke hensikten her 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var min erfaring som gift også, men ikke hensikten her 🤣

Neida, jeg har heller ikke gitt kvinnene noen videre oppmerksomhet - jeg er lykkelig gift. Jeg har heller forsøkt å "wingman'e" for single kompiser 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hva dere skriver, men vil si at kritiske spørsmål fra helsepersonell som på legevakten, sykehus som går direkte på meg og min evne som aleneforsørger og som ikke er relevant til besøket er noe jeg ikke innbiller meg.

Den mest åpenbare var audiopedagogen som allerede i første time konkluderte med at årsaken til min datters misofoni var hun bodde alene med far. Det var første gang jeg hadde tenkt å si noe om slikt, men overlegen kom meg i forkjøpet da hun hadde lest det i journalen. Vi ble henvist til en audiopedagog i et annet fylke i stedet. Hvis det eksempelet er noe jeg innbiller meg så må jeg en tur på sykehuset igjen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser hva dere skriver, men vil si at kritiske spørsmål fra helsepersonell som på legevakten, sykehus som går direkte på meg og min evne som aleneforsørger og som ikke er relevant til besøket er noe jeg ikke innbiller meg.

Den mest åpenbare var audiopedagogen som allerede i første time konkluderte med at årsaken til min datters misofoni var hun bodde alene med far. Det var første gang jeg hadde tenkt å si noe om slikt, men overlegen kom meg i forkjøpet da hun hadde lest det i journalen. Vi ble henvist til en audiopedagog i et annet fylke i stedet. Hvis det eksempelet er noe jeg innbiller meg så må jeg en tur på sykehuset igjen 😅

Lyver du på deg en kone også, da? 

I og med at sivilstatus i journalen endrer seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Neida, jeg har heller ikke gitt kvinnene noen videre oppmerksomhet - jeg er lykkelig gift. Jeg har heller forsøkt å "wingman'e" for single kompiser 🙂 

Jeg lurer på hva som er årsaken 🤔

Er det tryggere å tulleflørte med noe som er gift, eller kanskje mer spennende? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lyver du på deg en kone også, da? 

I og med at sivilstatus i journalen endrer seg. 

Hvor kommer sivilstatus i journalen inn i samtalen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er årsaken 🤔

Er det tryggere å tulleflørte med noe som er gift, eller kanskje mer spennende? 

Det sies at kvinner blir "nysgjerrige" når de vet at en annen kvinne har vært villig til å inngå et ekteskap med en mann, og at det derfor må være "noe" ved ham så gjør ham verdt å sjekke opp.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er placebo-effekten.

Hvem er det som ser ned på hendene til folk? Jeg har aldri lagt merke til om noen har ring eller ikke.

Anonymkode: 2a741...f33

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer sivilstatus i journalen inn i samtalen?

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den mest åpenbare var audiopedagogen som allerede i første time konkluderte med at årsaken til min datters misofoni var hun bodde alene med far. Det var første gang jeg hadde tenkt å si noe om slikt, men overlegen kom meg i forkjøpet da hun hadde lest det i journalen.

Og om du formulerer deg like uklart i timene er nok det hovedproblemet...

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Høres ut som et tilfelle av confirmation bias.

Du har en teori og ser etter tegn som kan bekrefte den.

I 2026 er det vel vanligere å være ugift enn å være gift.

For alt vi vet så har du kun vært utsatt for rutinemessige spørsmål fra helsepersonellet. 

Hvis du er alenefar er det ikke uvanlig om noen vil tenke at du kan ha behov for litt avlastning. 
(Uten at noen mistenker omsorgssvikt)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du ikke 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg henger fortsatt ikke med på hva som er uklart. Poenget var at audiopedagogen hadde begrunnet sin avgjørelse skriftlig. Det har ingenting med å lyve på sivilstatus å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Høres ut som et tilfelle av confirmation bias.

Du har en teori og ser etter tegn som kan bekrefte den.

I 2026 er det vel vanligere å være ugift enn å være gift.

For alt vi vet så har du kun vært utsatt for rutinemessige spørsmål fra helsepersonellet. 

Hvis du er alenefar er det ikke uvanlig om noen vil tenke at du kan ha behov for litt avlastning. 
(Uten at noen mistenker omsorgssvikt)

Ja, ikke umulig at disse tydelige opplevelsene hos legevakt og sykehus kan ha gjort meg mer oppmerksom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...