Gå til innhold

Har dere oppvaskstativ itillegg til oppvaskmaskin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok takk. Hvor ofte bytter dere kjøkkenhåndkle?

Anonymkode: b3a7a...a1a

Hver til annenhver dag her. 

Det brukes jo også til handvask og slik. 

Anonymkode: f672b...319

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten matte i gummi som kan brettes i to og legges i en skuff når den ikke er i bruk. Ca 40 cm bred og 60 cm lang, funker godt det men rydder den bort når gjester kommer 😊

Anonymkode: 0e113...bde

AnonymBruker
Skrevet

Har ASKO XXL, den rommer så mye mer enn mange andre oppvaskmaskiner.

Hvis noe ikke får plass settes det skylt i vasken til maskinen er ferdig eller jeg vasker det opp, tørker og setter det rett inn i skapet.

Har ikke noe behov for et stativ hvor det skal tå og renne ifra seg et stund. Det er styggere enn å bare sette det uvasket oppi vasken.

Anonymkode: 1006f...0c2

Skrevet

Jeg har det ja. Fordi oppvaskmaskinen min er ødelagt. Jeg hadde stativ når den fungerte også, fordi jeg har begrenset med plass på plass på kjøkkenet. Og det blir brukt litt som oppbevaring. 

Skrevet (endret)

Vi har aldri hatt stativ til oppvasken.

Alt som vaskes for hånd tørkes og ryddes bort med en gang.

Jeg hadde blitt sprø om kjøkkenbenken skulle vært full av rene ting som stod til tørk til enhver tid.

Vi tørker gryter og panner med kjøkkenklut, og andre ting som boller og kniver med kjøkkenhåndkle.

Bytter både klut og håndkle noen ganger i uken. Det kommer an på bruken. :)

Endret av Verbena
AnonymBruker
Skrevet

Noen kaller det også kopphåndduker. 

Vi er bare to, men skulle jeg ha tørket opp til en familie på seks hver dag så ville jeg byttet både det til å tørke hendene på, og det jeg tørket oppvasken, med hver dag (og skilt godt mellom de). 

Men jeg tenker at du kan jo fint ta fram oppvaskstativet igjen! Dere er jo seks personer så det blir vel gjerne litt oppvask, og da sparer du tid på å tørke og så har du mer ordnings på det. Det ser jo ryddigere/penere ut å ikke ha oppvasken stående fremme, men bare få det på plass med en gang, men jeg hadde nok ikke giddet å bruke tid på det. 

Du kan jo prøve å tørke med en gang for hånd og rydde bort og se om du syns det er en god løsning, hvis ikke tar du frem oppvaskstativet igjen. Her gjør du virkelig som det passer deg, og det er helt fint/greit/lov med oppvaskstativ 😊

Og når dere går tilbake til å være bare to (regner med det er to voksne + fite barn) så kan du klare deg uten 😊 Om du vil 😊

Anonymkode: 646bd...f1b

AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jeg aldri hatt. Her tørker jeg tingene jeg vasker for hånd med et koppehåndkle og setter det på plass med engang.

Jeg orker ikke det rotet et oppvaskstativ gir på kjøkkenet.

Anonymkode: ae40d...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi tørker fortløpende mens vi vasker.

Anonymkode: c61ce...25f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tørker dere vannflaskene innvendig?? Hvordsn går dere inn med kjøkkenklut??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei. Vi har de siste 10 årene hatt oppvaskstativ, selv om vi bruker oppvaskmaskin. Vi er en familie på 6, så det blir mye oppvask. Det er flere ting som tar mye plass i oppvaskmaskinen, som vi derfor bare vasker for hånd og setter på oppvaskstativet. For eksempel bruker vi mange store boller, kjeler og gryter. Hvis vi setter disse i oppvaskmaskinen, får vi ikke plass til annen oppvask.
Vi har også noen kniver som vi bruker gjennom hele dagen. Disse skyller vi bare av og setter til tørk, og så kjører vi dem i oppvaskmaskinen på kvelden. Har en del drikkeflasker som ikke kan gå i oppvaskmaskin.

I det siste har jeg lagt merke til at alle vi kjenner ikke bruker oppvaskstativ, og kjøkkenbenkene deres ser mye større ut. Da gikk det opp for meg at vi kanskje også kunne klare oss uten. Jeg tok bort stativet, og nå har vi vært uten i fire dager, men det føles litt tungt. Vi skjønner rett og slett ikke hvor vi skal gjøre av bollene, grytene, knivene og annet småtteri som vi vasker for hånd.

Vi har en sånn tykk tørkematte fra Clas Ohlson, men jeg synes ikke den hjelper noe særlig. På oppvaskstativet står bollene og grytene litt på skrå, slik at de tørker raskt. På tørkematten ligger alt helt flatt, og når man tar det opp etter noen timer, er det fortsatt vått inni. Da må jeg bruke tørkepapir, og det går mye tørkepapir til dette.

Uff, jeg skjønner det ikke. Hvordan gjør dere det? Bruker dere oppvaskstativ?

Vi bruker oppvaskmaskinen og sånne tørkematter som du gjør. Synes det fungerer fint i hverdagen, og om man synes det blir rotete så kan man tørke med kjøkkenhånduk og sette bort med det samme. Tar litt ekstra tid da.

Anonymkode: fb9e4...252

Skrevet

Nei, kjeler etc står bare oppned på et kjøkkenhåndkle på benken 

Skrevet

Jeg synes det ser like rotete ut med ren oppvask på benken som med skitten oppvask på benken, så jeg velger heller å vente og så kjøre en oppvaskmaskin til. 

Alt som vaskes for hånd tørkes umiddelbart med håndkle og settes rett i skapet. 

Jeg trodde alle lærte å vaske opp for hånd på skolekjøkkenet, og der lar man vel ikke oppvasken stå og lufttørke? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det ser like rotete ut med ren oppvask på benken som med skitten oppvask på benken, så jeg velger heller å vente og så kjøre en oppvaskmaskin til. 

Jeg trodde alle lærte å vaske opp for hånd på skolekjøkkenet, og der lar man vel ikke oppvasken stå og lufttørke? 

Jeg er enig.

Foretrekker å sette alt jeg kan i oppvaskmaskinen, og det som vaskes for hånd tørkes med én gang og settes bort.

Anonymkode: ed35e...341

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tørker dere vannflaskene innvendig?? Hvordsn går dere inn med kjøkkenklut??

Det lurte jeg også på.

Det som står til tørk er gjerne; vaser (har alltid friske blomster), dyre vinglass, karafler, termokopper, keramikkformer. 

Jeg føler ikke slikt blir tørt (og hygienisk) om det skal rett inn i skuffer og skap. Eller stå på en flate. Viktig med luft rundt, slik at det tørker raskt. Og skulle jeg satt det i vasken slik mange gjør så ville det jo lett knust. 

AnonymBruker
Skrevet
Elle Melle skrev (51 minutter siden):

Tenkte på det da vi bygde kjøkkenet. 

Arbeidsfalten er en stor kjøkkenøy - den er alltid helt ren og ryddig. 

Oppvaskstativet står i hjørnet i benk langs vegg - bak en halvvegg (kall det et halvåpent grovkjøkken). Det er en del av benken man uansett ikke kan bruke som arbeidsbenk, og den er ikke synlig fra spisestue, for eksempel. 

Og, jo. Ting som vaser, vinglass, smale termokopper og karafler i ulike varianter må lufttørke - med god luftgjennomstrømming rundt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har oppvaskmaskin, oppvaskstativ og kjøkkenhåndkle. Noe går i maskinen, noe på stativet, og noe blir tørket med håndkle. Er et lite stativ som ikke tar mye plass, men det står alltid fremme. 

Termos, vannflaske, karaffel, tekanner må jo gjerne lufttørkes. 

Anonymkode: 285bc...27d

Skrevet (endret)

Det som må vaskes for hånd, settes opp ned på et håndkle (f.eks et oppvaskhåndkle) til vi er ferdig med å vaske opp alt. Da får det rennet av seg det meste. Så tørker vi det med et oppvaskhåndkle. Drikkeflasker som tørker sakte, blir stående opp ned på håndklet en stund før det ryddes vekk.

Jeg synes oppvask til tørk ser unødvendig rotete ut og foretrekker å tørke det med en gang og rydde vekk.

Endret av Sniff76
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Vi har de siste 10 årene hatt oppvaskstativ, selv om vi bruker oppvaskmaskin. Vi er en familie på 6, så det blir mye oppvask. Det er flere ting som tar mye plass i oppvaskmaskinen, som vi derfor bare vasker for hånd og setter på oppvaskstativet. For eksempel bruker vi mange store boller, kjeler og gryter. Hvis vi setter disse i oppvaskmaskinen, får vi ikke plass til annen oppvask.
Vi har også noen kniver som vi bruker gjennom hele dagen. Disse skyller vi bare av og setter til tørk, og så kjører vi dem i oppvaskmaskinen på kvelden. Har en del drikkeflasker som ikke kan gå i oppvaskmaskin.

I det siste har jeg lagt merke til at alle vi kjenner ikke bruker oppvaskstativ, og kjøkkenbenkene deres ser mye større ut. Da gikk det opp for meg at vi kanskje også kunne klare oss uten. Jeg tok bort stativet, og nå har vi vært uten i fire dager, men det føles litt tungt. Vi skjønner rett og slett ikke hvor vi skal gjøre av bollene, grytene, knivene og annet småtteri som vi vasker for hånd.

Vi har en sånn tykk tørkematte fra Clas Ohlson, men jeg synes ikke den hjelper noe særlig. På oppvaskstativet står bollene og grytene litt på skrå, slik at de tørker raskt. På tørkematten ligger alt helt flatt, og når man tar det opp etter noen timer, er det fortsatt vått inni. Da må jeg bruke tørkepapir, og det går mye tørkepapir til dette.

Uff, jeg skjønner det ikke. Hvordan gjør dere det? Bruker dere oppvaskstativ?

Bruk glasshåndkle til å tørke bollene

Anonymkode: 74b87...aeb

AnonymBruker
Skrevet

Hva er kjøkkenhåndkle/oppvaskhåndkle??? Mener dere kjøkkenklut? 

TS

https://www.bing.com/search?dsform=sk&q=hva+er+et+kjøkkenhåndkle+&mkt=nb-NO&setLang=NB&PC=SWTHON&FORM=SWTRCM&dsform=sk

Har slri vært borti noen som ikke vet hva det er. Du får kjøpt det hos Clas Ohlson, Jula, IKEA, Nile, Normal, Rusta, og alle nettbutikker jeg kan komme på. 

Anonymkode: 648d7...b54

AnonymBruker
Skrevet

Hver til annenhver dag her. 

Det brukes jo også til handvask og slik. 

Har dere ikke egne håndklær til hendene?? 

Anonymkode: 648d7...b54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...