Gå til innhold

Har dere oppvaskstativ itillegg til oppvaskmaskin?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi har de siste 10 årene hatt oppvaskstativ, selv om vi bruker oppvaskmaskin. Vi er en familie på 6, så det blir mye oppvask. Det er flere ting som tar mye plass i oppvaskmaskinen, som vi derfor bare vasker for hånd og setter på oppvaskstativet. For eksempel bruker vi mange store boller, kjeler og gryter. Hvis vi setter disse i oppvaskmaskinen, får vi ikke plass til annen oppvask.
Vi har også noen kniver som vi bruker gjennom hele dagen. Disse skyller vi bare av og setter til tørk, og så kjører vi dem i oppvaskmaskinen på kvelden. Har en del drikkeflasker som ikke kan gå i oppvaskmaskin.

I det siste har jeg lagt merke til at alle vi kjenner ikke bruker oppvaskstativ, og kjøkkenbenkene deres ser mye større ut. Da gikk det opp for meg at vi kanskje også kunne klare oss uten. Jeg tok bort stativet, og nå har vi vært uten i fire dager, men det føles litt tungt. Vi skjønner rett og slett ikke hvor vi skal gjøre av bollene, grytene, knivene og annet småtteri som vi vasker for hånd.

Vi har en sånn tykk tørkematte fra Clas Ohlson, men jeg synes ikke den hjelper noe særlig. På oppvaskstativet står bollene og grytene litt på skrå, slik at de tørker raskt. På tørkematten ligger alt helt flatt, og når man tar det opp etter noen timer, er det fortsatt vått inni. Da må jeg bruke tørkepapir, og det går mye tørkepapir til dette.

Uff, jeg skjønner det ikke. Hvordan gjør dere det? Bruker dere oppvaskstativ?

Anonymkode: b3a7a...a1a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei aldri brukt. Jeg vasker og tørker dem og legger dem i skapet med en gang. Samme med knivene. 

Anonymkode: 9eeb9...d7e

• Liker 8
Skrevet

Du kan vel bruke oppvaskhåndklær til det som vaskes for hånd? Det MÅ jo ikke stå fremme til det tørker av seg selv?

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare heller ut så mye vann som mulig av boller og gryter og lar dem tørke i skapet. Eventuelt på komfyren hvis det er veldig mange. Kniver tørker jeg lett og henger på knivlista

Anonymkode: a5e50...cff

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei. Vi har de siste 10 årene hatt oppvaskstativ, selv om vi bruker oppvaskmaskin. Vi er en familie på 6, så det blir mye oppvask. Det er flere ting som tar mye plass i oppvaskmaskinen, som vi derfor bare vasker for hånd og setter på oppvaskstativet. For eksempel bruker vi mange store boller, kjeler og gryter. Hvis vi setter disse i oppvaskmaskinen, får vi ikke plass til annen oppvask.
Vi har også noen kniver som vi bruker gjennom hele dagen. Disse skyller vi bare av og setter til tørk, og så kjører vi dem i oppvaskmaskinen på kvelden. Har en del drikkeflasker som ikke kan gå i oppvaskmaskin.

I det siste har jeg lagt merke til at alle vi kjenner ikke bruker oppvaskstativ, og kjøkkenbenkene deres ser mye større ut. Da gikk det opp for meg at vi kanskje også kunne klare oss uten. Jeg tok bort stativet, og nå har vi vært uten i fire dager, men det føles litt tungt. Vi skjønner rett og slett ikke hvor vi skal gjøre av bollene, grytene, knivene og annet småtteri som vi vasker for hånd.

Vi har en sånn tykk tørkematte fra Clas Ohlson, men jeg synes ikke den hjelper noe særlig. På oppvaskstativet står bollene og grytene litt på skrå, slik at de tørker raskt. På tørkematten ligger alt helt flatt, og når man tar det opp etter noen timer, er det fortsatt vått inni. Da må jeg bruke tørkepapir, og det går mye tørkepapir til dette.

Uff, jeg skjønner det ikke. Hvordan gjør dere det? Bruker dere oppvaskstativ?

Gjør nå det som er mest praktisk for deg. 
Hadde ikke reagert på det som gjest.

Skrevet

Nei, vi bruker ikke oppvaskstativ, selv om vi vasker en hel del for hånd. Vi velger heller å bruke oppvaskhåndkle og tørke og sette vekk det vi har vasket for hånd fortløpende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bruker ikke stativ. Hvis det er mer oppvask enn det vi får plass til på benken, tørker vi det med glasshåndkle og setter det bort med en gang. Egentlig litt deilig å få ryddet benken med en gang og ikke ha den full av rot i timevis etter at det er vasket opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tørker med et kjøkkenhåndkle med en gang

Anonymkode: 6d26b...411

• Liker 3
Skrevet

Setter det bare oppned/på skrå på et kjøkkenhåndkle. Som oftest står det til det har tørket selv. Av og til tørker vi det med én gang 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker omtrent alt jeg har i maskin, men har et oppvaskbrett fra ikea til de ytterst få tingene jeg vasker for hånd.

Men tenker aldri over hva andre gjør, vi er da forskjellige..

Anonymkode: a0699...8e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei aldri brukt. Jeg vasker og tørker dem og legger dem i skapet med en gang. Samme med knivene. 

Anonymkode: 9eeb9...d7e

Nordlysstøv skrev (2 minutter siden):

Setter det bare oppned/på skrå på et kjøkkenhåndkle. Som oftest står det til det har tørket selv. Av og til tørker vi det med én gang 😊

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tørker med et kjøkkenhåndkle med en gang

Anonymkode: 6d26b...411

Ullvott skrev (5 minutter siden):

Nei, vi bruker ikke oppvaskstativ, selv om vi vasker en hel del for hånd. Vi velger heller å bruke oppvaskhåndkle og tørke og sette vekk det vi har vasket for hånd fortløpende. 

Pås skrev (8 minutter siden):

Du kan vel bruke oppvaskhåndklær til det som vaskes for hånd? Det MÅ jo ikke stå fremme til det tørker av seg selv?

Hva er kjøkkenhåndkle/oppvaskhåndkle??? Mener dere kjøkkenklut? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Samme med oss - er kun to voksne. Men er stadig noe vi bare tar for hand i farten. Blant annet alle kjøkkenkniver. Og innimellom er jo ting litt fuktige når de tas ut av maskin.

Så vi har stativ, riktignok et mindre og mer stilrent. Alternativet er at ting blir lagt på kjøkkenhandklær - noe som føles mer rotete og uhygienisk. Og ting blir jo stående der like lenge uansett - rydder som regel hver morgen. 

Anonymkode: f672b...319

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er kjøkkenhåndkle/oppvaskhåndkle??? Mener dere kjøkkenklut? 

TS

Nei, jeg mener i alle fall ikke kjøkkenklut. Kjøkkenklut er noe man tørker av kjøkkenbenken (og -bordet, og komfyren osv) med. Oppvaskhåndkle (eller kjøkkenhåndkle) er noe man bruker til å tørke oppvasken med. Beklager hvis jeg virker rar, men jeg ante ikke at det var et ukjent begrep eller produkt. 😳

https://www.kid.no/kjokkenutstyr/kjokkenhandklar/stina-3pk-kjokkenhandkle-olivengronn?v=204379070848

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøkkenhåndkle er sånn man tørker kopper med 😊

Kjøkkenklut (vil jeg si) er en klut man vasker bord og benker med 😊

Men det kommer an på dialekt osv hva man kaller de ulike. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg mener i alle fall ikke kjøkkenklut. Kjøkkenklut er noe man tørker av kjøkkenbenken (og -bordet, og komfyren osv) med. Oppvaskhåndkle (eller kjøkkenhåndkle) er noe man bruker til å tørke oppvasken med. Beklager hvis jeg virker rar, men jeg ante ikke at det var et ukjent begrep eller produkt. 😳

https://www.kid.no/kjokkenutstyr/kjokkenhandklar/stina-3pk-kjokkenhandkle-olivengronn?v=204379070848

Disse bruker jeg til å ha baguetter/ lefser i når de er varme

AnonymBruker
Skrevet

Tørker med kjøkkenhåndkle, og setter på plass.

Vasker noen kjeler, ildfaste former, panner, bakeboller og dyre kjøkkenkniver for hånd.

Anonymkode: f6a45...493

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Disse bruker jeg til å ha baguetter/ lefser i når de er varme

Ja, de kan brukes til flere ting (bare helst ikke samtidig ;) ) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok takk. Hvor ofte bytter dere kjøkkenhåndkle?

De blir jo ikke skitne for hver tørk. Brukes på rene kopper. Bytter en gang eller to i uka.

Anonymkode: f6a45...493

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...