Gå til innhold

Forklar meg dette om katter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at katten vår aldri tisser eller bæsjer inne, men liksom ikke kan få kommet seg raskt nok inn gjennom katteluka for å få kastet opp en hårball eller en halvt fordøyd mus på det fineste teppet? Gjelder ikke oppkast som en del av renslighet katter jo er så kjent for? 

Anonymkode: b9f60...c83

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som gjør at katten vår aldri tisser eller bæsjer inne, men liksom ikke kan få kommet seg raskt nok inn gjennom katteluka for å få kastet opp en hårball eller en halvt fordøyd mus på det fineste teppet? Gjelder ikke oppkast som en del av renslighet katter jo er så kjent for? 

🤣 ! Denne må jeg følge, for katter jeg har kjent gjennom livet har oppført seg likedan.

Anonymkode: b4d2f...14f

Skrevet

Godt spørsmål. 

Renslighet for katter handler jo ikke om det samme som for oss. De (fleste) ønsker muligheten til å grave ned urin og avføring, dermed er en dokasse med sand mer praktisk for dem enn teppet/gulvet.

Ang. løpe inn for å kaste opp - bare gjetning fra min side, men kanskje de føler seg tryggere om de gjør det inne? Eller kanskje det er tilfeldig at de må kaste opp i det de kommer inn og at de også kaster opp ute?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tenker fra et menneskelig kulturelt perspektiv og har misforstått noen begreper. "Renslighet" betyr ikke rene fine tepper innendørs biologisk sett, det betyr å holde egen kropp luktfri og grave ned avføring. Dyr bryr seg ikke om "innendørs" og "utendørs", de bryr seg om trygge og utrygge områder. 

Anonymkode: 586e2...90c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innekatter. De bruker kattedoen uten noe tull.

Men oppkast = Finn det reneste, hviteste, mykeste teppet, og se om du klarer å treffe et pledd eller pyntepute i tillegg. 

De har aldri kastet opp på bad, vaskerom eller gang. Til nøds blir det parketten om de ikke rekker bort til et teppe eller oppi sofaen. 

Anonymkode: f23c3...0cb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er et mysterium. På samme måte som min hund ikke kan kaste opp andre steder enn oppi sofaen eller sengen. Han hopper med vilje opp i møbler for å spy. Hver gang.

• Hjerte 1
Skrevet

Hunder vil også helst spy på tepper. Bankers. Det haster å komme seg bort på teppet når de kjenner oppkastet er på gang, det duger ikke med vanlig parkett da. Det MÅ være et absorberende mykt underlag når man skal spy. Det kan hende katter føler det på samme måte.

Uvisst hvorfor. 

Det samme gjelder forresten når hunden har uhell inne med tiss eller bæsj. De leter opp et teppe om det finnes. Absorberende underlag må det være. Det er derfor sånne absorberende engangs-matter ("sengekladder") fungerer så godt under renslighetstrening på valper. De går dit fordi det er absorberende underlag og gjør fra seg der. I alle fall har mine valper gjort det.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (6 minutter siden):

Hunder vil også helst spy på tepper. Bankers. Det haster å komme seg bort på teppet når de kjenner oppkastet er på gang, det duger ikke med vanlig parkett da. Det MÅ være et absorberende mykt underlag når man skal spy. Det kan hende katter føler det på samme måte.

Uvisst hvorfor. 

Det samme gjelder forresten når hunden har uhell inne med tiss eller bæsj. De leter opp et teppe om det finnes. Absorberende underlag må det være. Det er derfor sånne absorberende engangs-matter ("sengekladder") fungerer så godt under renslighetstrening på valper. De går dit fordi det er absorberende underlag og gjør fra seg der. I alle fall har mine valper gjort det.

Men det er ikke nok med at det må være absorberende, oppkast må også skje INNE. Logikken min tilsier at katten kunne gjort fra seg oppkastet ute når han først var der, men nei, han raser inn gjennom katteluka og bort på teppet. Mulig det er noe i teorien lenger opp her om trygghet, at katter oppfatter seg som mer sårbare når de kaster opp, men jeg aner egentlig ikke.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter er egentlig ikke spesielt renslige, og hvert fall ikke slik mennesker er det. De har bare et instinkter på å grave når de gjør fra seg, hvor godt de dekker over kommer an på hvor de oppfatter å være i rang. Tamkatter beholder kattungeadferd hele livet, og vil ofte grave ned, og det passer oss mennesker bra, men de har ingen forståelse for konseptet renslighet. Og hvis de er misfornøyd med et eller annet har de jo ingen sperrer på å tise ned hele huset. 

Katter har lav terskel for å kaste opp, pga hvordan fordøyelsen deres fungerer. Feks spiser de små bytter hele, og kaster opp skinnet og andre deler de ikke kan fordøye etter at magen har jobbet litt med det. At dette skjer inne kan vel skyldes flere ting, fra tid siden de spiste, til behov for trygghet, eller noe helt annet. I sofaen kan det være så enkeltat den brå bevegelsen med å hoppe gjør at brekningsrefleksen slår til. (Som når vi mennesker plutselig må løpe på do på morran, etter å ha vært oppe og gått og drukket en halv kopp kaffe.)

Anonymkode: 67a05...12e

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...