AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Jeg tror barnet mitt har fått en slags «avhengighet» til lydbøker. Hver kveld når hun skal sove vil hun at lydboka skal settes på. Hvis ikke, så sier hun at hun sliter med å falle i søvn. Kan man bli avhengig av slikt? Anonymkode: 5d544...25e
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden Har det samme «problemet» her. Merker stor forskjell i hvor lang tid det tar å falle i søvn med eller uten lydbok. Anonymkode: 86352...d3f
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jesus. Anonymkode: 39d94...a38 Nei, Mohammed Anonymkode: ed4f3...252
mimifin72 Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden Hva slags forhold har du til bøker, ts? Det er vel vanlig å lese til man sovner? Og om det er en lydbok eller en fysisk bok så er det vel det samme? Håper du ikke gir barnet ditt dårlig samvittighet for «avhengigheten» av bøker? 1 1
NoaideBiehtar Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Barna mine var "avhengige" av dette, til de plutselig en dag ikke trengte/ville ha det lengre. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden mimifin72 skrev (1 minutt siden): Hva slags forhold har du til bøker, ts? Det er vel vanlig å lese til man sovner? Og om det er en lydbok eller en fysisk bok så er det vel det samme? Håper du ikke gir barnet ditt dårlig samvittighet for «avhengigheten» av bøker? Hvorfor tro det verste med en gang? Er det ikke lov å være nysgjerrig lengre uten at det skal være mistanke om alt mulig negativt? Anonymkode: 5d544...25e 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Her og. Anser det for å være et luksusproblem. Anonymkode: 05ad6...c76 4
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden Tja jeg er voksen og er "avhengig" av å høre på lydbok eller podcast når jeg skal sove. Hvis ikke blir jeg urolig og bruker mye lenger tid på å sovne.. Begynte å høre på det for noen år siden fordi jeg slet med tankekjør når jeg skulle sove og merket at det hjalp og nå klarer jeg nesten ikke sove uten. Det er jo ikke avhengighet mer at det er noe man er vant til og forbinder med å skulle sove, som føles trygt og kjent? Anonymkode: 2aa03...6dc 2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg tror barnet mitt har fått en slags «avhengighet» til lydbøker. Hver kveld når hun skal sove vil hun at lydboka skal settes på. Hvis ikke, så sier hun at hun sliter med å falle i søvn. Kan man bli avhengig av slikt? Anonymkode: 5d544...25e Hva er problemet med det? Her har eldste hatt radio eller lydbok på siden hun var liten. Handler om vane. Ikke nødvendigvis lydbok, men det å ha lyd/støy for å sove. Ikke uvanlig.. Anonymkode: b9488...70e
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Ja jeg sliter dessverre med det samme. Har alltid vært veldig kritisk til at barna skulle sovne med stimuli, og har derfor nektet dem en hver form for lyd ved innsovning. Så ble jeg selv syk og eneste jeg orket var å høre på lydbok. Dermed ble det en vane som jeg nå sliter med å kutte ut. Tror ikke det er bra i det hele tatt. kroppen trenger å roe ned og tåle å bare være. Tenker dette er et symptom på den overstimulering vi utsetter både oss selv og barna for i dagens samfunn. Har forsøkt å slutte, men det er dessverre vanskelig… Ville gjort et forsøk på å slutte i ferien hvor det kanskje ikke er så farlig om det blir mindre søvn. Anonymkode: ea367...310 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Stimuli = ny bok, spennende bok. Mindre stimuli= bok barnet har hørt før. Vi har timer på, guttungen får en time og så er det slutt. Tidligere brukte vi cd (men så fant han ut hvordan han kunne bytte cd så det ble fort sent. Måtte da innføre smart stikk kontakt som skrudde seg selv av, men gutten er 13 år og slettes ikke dum...) Anonymkode: 05ad6...c76
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja jeg sliter dessverre med det samme. Har alltid vært veldig kritisk til at barna skulle sovne med stimuli, og har derfor nektet dem en hver form for lyd ved innsovning. Så ble jeg selv syk og eneste jeg orket var å høre på lydbok. Dermed ble det en vane som jeg nå sliter med å kutte ut. Tror ikke det er bra i det hele tatt. kroppen trenger å roe ned og tåle å bare være. Tenker dette er et symptom på den overstimulering vi utsetter både oss selv og barna for i dagens samfunn. Har forsøkt å slutte, men det er dessverre vanskelig… Ville gjort et forsøk på å slutte i ferien hvor det kanskje ikke er så farlig om det blir mindre søvn. Anonymkode: ea367...310 Er helt enig med deg i alt du skriver. Dessverre er det en tid for alt, og i småbarnsfasen med lite energi og mye stress så er avhengighet av lydbøker ikke det verste i det hele tatt. Anonymkode: c72ac...8af
Rødvinsfilosofen Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror barnet mitt har fått en slags «avhengighet» til lydbøker. Hver kveld når hun skal sove vil hun at lydboka skal settes på. Hvis ikke, så sier hun at hun sliter med å falle i søvn. Kan man bli avhengig av slikt? Anonymkode: 5d544...25e Er vel heller hva man kaller «en vane» eller en «uvane». Og så vil en eller annen hobby-psykolog stille spørsmål med hvorfor hun ikke tåler at det er stille i rommet 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Hva er dette å bekymre seg for? lydbøker er både koselig og lærerikt, så ser virkelig ikke problemet med at hun hører på lydbok når hun skal sove. Kan selv sette på en lydbok eller podkast i ny og ne for å roe hode om kvelden Anonymkode: 67a83...397 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden Det er vel ikke et problem i seg selv. Men om man hører lydbok på en telefon, så kan problemet bli at barnet bruker telefonen i stedet for lydbok, da blir det et problem. Anonymkode: 9f90a...a36
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Jeg har alltid sovnet lettere til bakgrunnslyd, enten det var lyden av susing fra motorveien, at jeg kunne høre de voksne snakke i stuen, musikk, teater på kassett osv. Det er ingen avhengighet, men et hjelpemiddel. Tror det kommer av at foreldrene mine var veldig opptatt av at de ikke skulle ta for mye hensyn med eget liv, bare fordi de fikk barn, så de sørget for å ha normalt støynivå selvom jeg sov. Anonymkode: a0816...abd
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Jeg er 60 år og bruker lydbok som innsovningstabletter Den slår seg av etter et gitt antall minutter og jeg sover videre. Har fått et nytt liv etter jeg oppdaget lydbøker. Anonymkode: f6ef2...57a
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden Jeg hadde det sånn som barn i typ 1996 😄. Hørte kadetter for å sove. Det holdt jeg på med til jeg var 14. går bra med barnet ditt og. Fint å sovne til lydbok Anonymkode: 98e23...da3
mommyaka Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Jeg sovnet til lyde av tv når jeg var 6 år og oppover. Så sov jeg med discmann min når jeg ble 13+ . Nå sovner jeg ved lyden av musik eller vifta mi Min datter på 7 sovner med lyden av regn musikk på Spotify Ser ikke problemet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå