Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Leser dere eventyr for barna? Hvilken eventyr leser dere, og hva synes barna om eventyrene? Noen favoritt??
Gjest Hufsa Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 Leser for datteren min på 6 år hver kveld. Vi holder på med moromor og de åtte ungene.
Gjest Embla s Skrevet 4. april 2006 #3 Skrevet 4. april 2006 Vel, jeg begynte friskt med mine gamle anne Cath. Vestly- favoritter fra da jeg selv var liten. Det var ingen suksess... Leser historier og bøker som jeg selv også syns er morsomme og/eller fine. Nå for tiden går det i historier fra de store Ole Lund Kirkegaard- bøkene. (Otto er et nesehorn, Gummitarzan, osv). Suksess-bøker har vært blant annet: Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte, Trollmannen fra Oz, osv.
Mette Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Leser også for mine om ikke hver kveld, så nesten hver kveld. Eldstemann går i 2ndre klasse og låner bøker på biblioteket på skolen som vi leser
Gjest Emera Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Jeg leser ikke så ofte de klassiske eventyrene, egentlig. Leser mest andre typer bøker. Datteren min liker veldig godt bøker som forteller hvordan barn levde i "gamle dager." Hun elsker Laura Ingalls Wilders bøker ("Huset på Prærien").
Gjest Miloine Skrevet 5. april 2006 #6 Skrevet 5. april 2006 Ja, da sønnen min var liten leste jeg for han. Jeg tror at barn som blir lest for, vil lese mye selv når de blir eldre.
Helene Skrevet 5. april 2006 #7 Skrevet 5. april 2006 (endret) Da gullet var mindre leste jeg mye, blant annet Guro, Aurora, Tzasiki, Roald Dahl osv. Det ble ikke lesing hver kveld for det hadde jeg ikke kapasitet til, men jevnlig. I dag er hun 11 og vi hører på lydbøker sammen, som lesestund. Vi har hørt hele serien om Markus og alle Harry Potterbøkene, og hun liker fortsatt at vi gjør det sammen. I tillegg leser hun endel bøker selv. Hun er forøvrig knallgod i norsk på skolen Endret 5. april 2006 av Helene
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #8 Skrevet 5. april 2006 Barna mine er nå 8 og 10 år, og vi leste mye eventyr da de var mindre. Vi leste også mange av bøkene til Anne Cath Vestly og Astrid Lindgren. Vi har lest Huset på Prærien, Gummi Tarzan, Otto Monster osv. Nå leser vi mer Roald Dahl, Harry Potter, Svein og Rottabøkene. Akkurat nå holder vi på med Tom Sawyer. Jeg har lest mye til de, og de er veldig glad i å lese selv nå, men elsker enda at jeg leser høyt.
marta Skrevet 5. april 2006 #9 Skrevet 5. april 2006 Jeg leser for dattera mi, men ikke så mye eventyr. Det er hun ikke interessert i ennå. Den store favoritten nå for tiden er pulverheksa.
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #10 Skrevet 5. april 2006 Sønnen min leser for meg, han leser Det hemmelige S bøkene av Enid Blyton, som jeg har fra da jeg var liten. Det er kjempeflott lesetrening, og vi koser oss sammen. Vi deler forresten litt på det, det hender jeg leser noen avsnitt. Han er åtte år. For tolvåringen min leser jeg Historien om- bøkene, har lest ferdig Historien om Madame Curie nå. Tradisjonelle eventyr har aldri vært noen suksess her. Jeg prøvde å lese Onkel Toms hytte, men det var ikke i smak overhodet.
momo Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Vi leser for datteren våres hver kveld. Leser ikke så mye eventyr, mest forskjellige bøker. Hun er 4 år. Vi synes det er veldig koselig alle sammen, så vi håper vi kan gjøre det lenge.
Pimbila Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Har nettopp avsluttet "Folk og røvere i Kardemomme by" til jenta mi (Snart 4 år). Før den leste vi "Hakkebakkeskogen". Eventyr skal jeg lese for dem senere, for det er visst bra for matematikkutviklingen (!) lærte jeg på et kurs jeg var på.
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Nevøen min (2 1/2 år) blir lest for hver kveld ved leggetid, enten av meg eller mammaen (kommer ann på hvem som passer ham). Han liker også å roe ned med litt lesing når han kommer hjem fra barnehagen. Favorittene hans er Ole Brumm-fortellinger, Postmann Pat, Albert Åberg og Mummitrollet. Vi har begynt å lese litt lengre eventyr også, f.eks Katten med støvlene. Han har ikke noe imot å lese i en halvtime i strekk og Postmann Pat-bøker og sånt blir da gjerne litt for korte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå