Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva har du opplevd der? Som medstudent, som pasient/klient, som veileder? Fikk adferden konsekvenser, og hvilke?

Fullt lov å droppe detaljer som kan gjøre deg (eller den det gjelder) gjenkjennelig. 

Anonymkode: a9982...30b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som tilsynsorgan - ja, ca 98 % har ikke autorisasjon ( lengre) 

Anonymkode: a45e3...ce7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd en sjef som ble sparket oppover etter å ha trakassert de ansatte i årevis. 

Anonymkode: ca803...e8a

• Liker 1
Skrevet

Hadde en kollega som ikke klarte å skille mellom det å være veileder og å være terapeut.  Skapte store utfordringer for alle impliserte:  Kollegaer, vedkommende selv og klient.  Konsekvens: vedkommende måtte slutte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt studenter som ikke har fått godkjent praksis fordi de ikke var skikket ja

Anonymkode: 97737...b26

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en psykolog som brukte timene på å traumedumpe om kjærlighetsrelasjonen hun hadde hatt til en eldre mann og "mentor" av henne. Var hos henne tre ganger, hvor to av timene ble brukt til at hun nesten utelukkende snakket om ham, erfaringene sine fra den relasjonen osv. Det var ikke relevant for min problemstilling. 

Fikk ingen konsekvens for henne da jeg ikke orket jobben med å klage. 

Anonymkode: f0a7a...b46

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en gang en sjef ved et sykehjem i Trøndelag som hadde fått sparken, men dessverre har kommuner tendens til å omplassere vedkommende istedenfor å gi han sparken. Hans lederstil var absolutt ikke så veldig bra ved det nye stedet heller, dessverre. 

Anonymkode: 1bd7f...28e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en kollega som jeg vet tidvis kunne ydmyke de hun veiledet for å heve seg over dem og få inn retoriske poenger. Vet ikke hvor ofte dette skjer, men hun jobber med det ennå. Det er ikke nødvendigvis enkelt å avsløre arbeidere som liker å plage andre siden de ofte er veldig slu, gjemmer seg bak at de ikke er ettergivende og tror de er bedre fordi de er "strenge", aka rett og slett kyniske. De kan få det til å fremstå som overraskende profesjonelt å være en jævel som ikke bryr seg med følelser (aka bare med egne følelser for maktposisjon).

Anonymkode: e07fb...878

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev meg ut selv fra sykehus etter å ha blitt dårligere av behandlingen. Legen jeg var til (vikar) mente jeg hadde lavt natrium, og at det var derfor jeg var så utmattet, og la meg inn. Der pumpet de meg full i salt, og forlangte at jeg skulle drikke lite vann og spise salt mat. Jeg gjorde det, og ble så dårlig.... Så jeg skrev meg ut etter å ha fått rett og slett latterliggjøring fra legen som var på vakt den dagen. Han mente at om jeg ikke spiste ditt og ikke spiste datt (deriblant tilsetningsstoffer) så kom jeg ikke til å bli bedre. Han lo av meg. Min logiske plan var å spise hel mat, og fokusere mer på mat med mye mineralsalter, men dette var visst tull ifølge han. Jeg skrev meg ut, og ble bedre. Jeg hadde også 3-4 mmol/L mer i saltverdi enn før, da jeg gikk til fastlegen min, og han sa at det var helt fint, og at selv den verdien jeg hadde hatt, var ikke noen grunn til å legge meg inn på sykehus. Og utmattelsen kom heller ikke av dette, men det er en annen historie. Jeg vet ikke hva han het en gang den legen som ikke ville skrive meg ut, så ingen vet at han var en drittsekk den dagen. Og hvorfor han legen min mente at saltet var farlig lavt, og fastlegen ikke mente det, aner jeg ikke, jeg har ikke spurt om det.

Anonymkode: 8b26c...cd8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, etter 30 år i helsevesenet jeg opplevd litt av hvert. Har to kolleger som ruset seg og mistet autorisasjonen, en annen stjal medisiner men kom fra ett annet land og reiste hjem, en innledet et forhold med en pasient og fikk sparken, en begikk overgrep og flyttet tilbake til landet han egentlig kom fra (ble ikke dømt, men ingen grunn til ikke å tro på pasienten), flere har måttet slutte pga utilbørlig oppførsel ovenfor kolleger, jeg hadde en sjef som fikk kognitiv svikt og måtte slutte (hun klarte ikke ta vare på seg selv heller, så å ivareta andre var helt uaktuelt), en kollega ble psykotisk og hadde en oppførsel som gjorde at helsevesenet ikke var aktuell arbeidsplass etterpå, og i tillegg kommer de studentene som har strøket fordi de er fullstendig livsfarlig eller har holdninger som ikke er forenelig med jobben. 

Anonymkode: 19a2b...426

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Under psykologistudiet var det en i kullet over som nok ble oppfordret til å bytte over til mastergrad i stedet for profesjonsstudiet. Personen hadde ganske sikkert asperger syndrom. Og det var nok riktig avgjørelse. Personen gjorde seg bemerket på fakultetet. Ikke på den gode måten..

Anonymkode: 117d1...06b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du opplevd der? Som medstudent, som pasient/klient, som veileder? Fikk adferden konsekvenser, og hvilke?

Fullt lov å droppe detaljer som kan gjøre deg (eller den det gjelder) gjenkjennelig. 

Anonymkode: a9982...30b

Her er kritieriene som gjelder for god atferd, merk at en ikke snakker om disiplinæring (da ville en vært uskikket, på punkt a, med slik holdning) i grunnskole, videregående, og på universitet(fremfor som ledd i veiledning) - det gjør ikke normale mennesker, kun folk som faktisk er uskikket og egentlig ikke burde ha kontakt med mennesker.

Forskrift til universitets- og høyskoleloven (universitets- og høyskoleforskriften) - Kapittel 7. Skikkethetsvurderinger - Lovdata:

"§ 7-3.Vurderingskriterier
En student er uskikket dersom ett eller flere av følgende kriterier er oppfylt på en måte som innebærer at studenten utgjør en mulig fare for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse, jf. § 7-2:

a.    studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
b.    studenten viser manglende vilje eller evne til å samarbeide og til å etablere tillitsforhold og kommunisere med dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
c.    studenten misbruker rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis
d.    studenten har problemer av en slik art at studenten fungerer svært dårlig i sine omgivelser
e.    studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen eller overfor dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
f.    studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet og kommende yrkesrolle
g.    studenten viser uaktsomhet og uansvarlighet som kan medføre risiko for skade på dem studenten vil komme i kontakt med under praksis eller under framtidig yrkesutøvelse
h.    studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning
i.    studenten er ikke i stand til å utføre de yrkesmessige vurderingene og handlingene som praksis eller framtidig yrkesutøvelse krever
j.    studenten viser manglende vilje eller evne til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
k.    studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med virksomhetens mål og retningslinjer
l.    studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en gruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse.

"

Anonymkode: 564e8...391

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Under psykologistudiet var det en i kullet over som nok ble oppfordret til å bytte over til mastergrad i stedet for profesjonsstudiet. Personen hadde ganske sikkert asperger syndrom. Og det var nok riktig avgjørelse. Personen gjorde seg bemerket på fakultetet. Ikke på den gode måten..

Og hoppet over på informatikk for å plage studenter? 😇

Anonymkode: 564e8...391

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg vet om en som var veldig merkelig, og på en dårlig måte, og som gjennomførte profesjonsstudiet. Ganske nylig også. Så det må ha vært helt ekstremt det tilfellet du nevner. 

Anonymkode: 586d1...503

AnonymBruker
Skrevet

Ble antastet av en lege en gang jeg ble innlagt. Jeg ba ham slutte og han holdt meg hardt fast og trua meg først, så forlot han rommet. Angrer sååååå fælt på at jeg ikke gjorde noenting med det… hadde vel ikke blitt trodd, uansett. Jeg er godt voksen nå, men dette skjedde da jeg var i starten av 20-åra. 

Anonymkode: 24bb0...ec8

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet i eldreomsorgen i over 30 år. Hatt mange fantastiske kolleger. Men dessverre har det vært noen som absolutt ikke burde hatt jobb der. Selv med riktig utdanning. Som har behandlet pasienter, beboere, brukere dårlig. Noen har vært slemme. Var ei som ofte vær fæl med beboerne på sykehjemmet.  Hun fikk masse klager. Det løste de med å flytte henne rundt på forskjellige avdelinger. Mange var redd henne. Trist

Anonymkode: 3994d...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ble antastet av en lege en gang jeg ble innlagt. Jeg ba ham slutte og han holdt meg hardt fast og trua meg først, så forlot han rommet. Angrer sååååå fælt på at jeg ikke gjorde noenting med det… hadde vel ikke blitt trodd, uansett. Jeg er godt voksen nå, men dette skjedde da jeg var i starten av 20-åra. 

Anonymkode: 24bb0...ec8

Det er ikke for sent hvis du husker hva han heter 

Anonymkode: 6db3a...548

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en ufaglært lærerkollega i barneskolen som virkelig ikke burde fått være i nærheten av barn. Hun fikk herje fritt med en 2. Klasse, og heldigvis kom jeg innom som 1 til 1 vikar på en elev. Klasserommet var kaos, hun klikket helt og kastet oppsparte "belønningskuler" på elevene som ikke lystret. Jeg varslet selvsagt og vi fikk henne ut. Kjenner at nakkehårene reiser seg den dag i dag når jeg leser om politikere som vil skrote lærernormen. Mange folk der ute som henne. 

Anonymkode: cdae0...fb3

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen jeg jobber, er det vanligste å flytte ledere som ikke fungerer over i andre lederstillinger. Gjerne hakket høyere enn det de hadd ei utgangspunktet, eller som rådgivere. 

Vi hadde en gang en rektor på en skole som ikke fungerte. Masse klager på hen. Så ble vedkommende oppgradert til skolesjef, og deretter personalsjef før hen gikk av med pensjon. 

Anonymkode: 19ed7...c0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har opplevd en sjef som ble sparket oppover etter å ha trakassert de ansatte i årevis. 

Anonymkode: ca803...e8a

Mener du forfremmet etter trakassering av ansatte?

Anonymkode: badbc...912

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...