Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En studie viser at 1 av 3 leietagere fryser. Fryser du i utleiebolig? Er oppvarming/strøm inkludert? 

Anonymkode: 353fc...a0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leier ikke lenger, og har ikke gjort det siden 90-tallet. Men jeg husker at den sokkel-leiligheten jeg leide en stund da, hadde radiatorer med oljefyring. Oljefyrkjelen var nedgravd på tomten, og måtte fylles på med olje fra tankbil, som huseierne bestilte.

De var imidlertid glade i å reise bort i helgene, hele året. Det skjedde flere ganger at de ikke bestilte olje før de dro, og så kom jeg hjem fra jobb fredag eller torsdag ettermiddag til iskald leilighet. Tomt for olje, huseiere bortreist.

Endte med at jeg måtte kjøpe meg en vifteovn til å holde varmen i sånne situasjoner. Skulle tro man passet bedre på å bestille oljen i tiden den gangen det var vanlig å bruke til oppvarming? Burde kanskje kjøpt mer enn en vifteovn, men det tenkte jeg ikke på. Hehe.

Så ja, jeg frøs ofte de gangene det skjedde, da jeg leide. 

Oppvarming var forøvrig inkludert i husleien jeg betalte. Strøm var ikke det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En studie viser at 1 av 3 leietagere fryser. Fryser du i utleiebolig? Er oppvarming/strøm inkludert? 

Ja, jeg fryser. 

Huset er gammelt og utett. 

Jeg betaler strømmen selv. 

Anonymkode: 8689a...119

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er neppe bare leietagere som fryser nå! 
Jeg eier, men fryser mye… 

Strøm er dyrt uansett hvor man bor

Anonymkode: 145e8...5aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Datteren her har strøm i leia. Der står varmepumpe på 23 grader og gulv varmen på 23. I tilleg gratis ved. Så er kun i stua der det innimellom blir kaldt, for der er det ikke gulv varme og varmepumpa får ikke blåst varmen inn

Anonymkode: 8f949...e87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hvorfor skal leie eller eie bestemme temperatur inne?

Jeg leier og fryser ikke. 

Anonymkode: 2d143...459

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "fryser" ?

Her er det 20 grader i stua og 16-18 i soverommet. Leier og betaler strøm selv.
Bruker vanlige winterklær inne. Fryser ikke. 

Jeg sover i vanlige pyjamaser under et vanlig dyne, uten sokker. Jeg går med gensere ute, ikke jakke. Jeg går mye, bruker bilen lite. Men kroppen min er vant til å holde meg varm.

Noen ganger har jeg kalde hender eller føtter, men det skyldes vanligvis sykdom. Da holder jeg hendene under varmt vann en stund, eller legger et teppe rundt meg eller ullsokker over sokkene mine. Eller jeg tar en varm kopp te. Eller jeg begynner å gjøre noe, ha litt bevegelse. Man kan bli litt kalt når man sitter stille, men det er normalt. Da gjør jeg noe aktivt og da blir jeg varm igjen.

Men mange er vant til varme jakker, varm bil, 22 grader hjemme. Det er ekstern varme som må holde deg varm hele tiden. Da blir du fort kald. For kroppen din er ikke vant til å holde seg varm.

Anonymkode: 8c971...e35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fryser. Iskaldt gulv og det trekker fra gamle vinduer. Må stort sett ha gardinene trukket for, og i morgen skal jeg ut og kjøpe enda et gulvteppe til stua.

Vi bruker ull og tøfler, og sofaen er fylt av pledd og årets julegave: dunpledd. 

Vi kunne flytta for flere år siden, men det er grunner til at vi fortsatt bor her. Nå har vi bare blitt vant til det. 

Anonymkode: 17b23...68c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei jeg fryser ikke. Har varmepumpe. Strøm er inkludert.

Anonymkode: c6f28...cae

Skrevet

Nei. Vi er dels heldige, og dels har vi sørget for ikke å fryse selv ved å installere varmepumpe. I fjor skiftet utleier alle vinduer og ytterdører samt bordkledning og isolasjon uten å legge på leien. I tillegg har vi vedovn som brukes mest til kosefyring. Vi betaler strømmen selv, men det koster oss heldigvis ikke sjokkerende mye.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, fryser noen ganger. Ventilasjon er dårlig og det trekker i vinduer og balkongdør og inngangsdør. oppvarming ikke inkludert. 

Anonymkode: 812c4...ffb

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg fryser. Leier en kjellerleighwt i et gammelt murbygg.  Ingen varmekilder annet enn én ovn. Sover fullt påkledd og med to dyner. Har varmeflasker rundt meg hvor enn jeg går i leiligheten.  Kulden går rett gjennom vinduet og gulv og vegger er iskalde.. umulig å få temperaturen opp. Med økonomi som overhodet ikke går rundt  så får jeg ikke ordnet meg mer varme heller.. 

Anonymkode: b8270...8d8

• Hjerte 3
Skrevet

ja leier og fryser. Trekker i hele leiligheten 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ordne utleie i sokkelen. Isolerer godt i gulv, legger varmekabler i alle rom, isolerer alle vegger innendørs, bytter alle vinduer, skal drenere til sommeren så får bedre isolasjon utvendig også. Installerer vedovn, og mulig varmepumpe i tillegg. Ingen skal fryse når de leier hos oss. Strøm blir ikke inkludert i leia, men gjør alt grunnarbeid for at de skal unngå å bruke alt for mye strøm slik at man kan bli boende over flere vintere. 

Anonymkode: 92bc1...646

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Link til denne "studien"?

Anonymkode: 300be...ea2

AnonymBruker
Skrevet

1. Hvilken studie referer du til?

2. Hvordan defineres "fryser"? Dette er høyst subjektivt og varierer fra person til person.

Anonymkode: 8d1b2...09a

AnonymBruker
Skrevet

Eier heldigvis nå og har det varmt og godt.

Men da jeg var student leigde jeg i kjelleren på et gammelt hus. Frøs mer eller mindre konstant. Var iskaldt. 

Anonymkode: 4c0b5...40c

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Leier et gammelt rekkehus hvor det trekker alle veier. Har panelovn i stue og soverom, men det er ikke nok for å holde temperaturen oppe. Vi har ikke råd til å sette opp flere varmekilder fordi strømregningen blir så høy. Vi leter etter ny plass å bo, men leieboliger vokser desverre ikke på trær. 

Anonymkode: f010b...e71

AnonymBruker
Skrevet

Nei, eg betaler 6900 kroner ink alt

Anonymkode: 0c33a...6a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...