AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:15 #1 Skrevet søndag kl. 14:15 Har ett barn fra før som er 2.5 år. Vi har slitt med ulike sykdommer siden uka før jul, så snart 4 uker. Ikke vært i barnehagen en eneste dag siden pga hans smittefare, holdt oss unna andre ute og vært ekstra gode på å vaske hender. Omgangssyka i 2 runder, forkjølelse, influensa og jeg har i tilegg bekkenplager, halsbrann, generelt tetthet, trøtthet og hovenhet/høyt blodtrykk som følges opp. Vi har alle vært vaksinert mot årets fluensa, men nå har den slått til her også... ikke så ille hos de andre, men nok til at mannen er redusert, ungen er klengete på meg og jeg er faen så langt nede. Ingen har feber da, heldigvis. Hoster så jeg tisser på meg, vondt i hode, tett i nesen og svelg, proppef i ørene, klarer ikke sove, svetter, vond i kroppen og å hoste gjør skikkelig vondt. Pluss alle de andre svangerskapsplagene. Ungen må i bhg snart. Vi har sett mer tv siste mnd enn de siste 3 årene tilsammen... vi har brakkesyke, men orker såvidt å komme oss ut døren. Hva om jeg føder snart? En ting er fødselen, en annen ting er hvordan i alle dager skal vi klare å ivareta en nyfødt, etablere amming (som jeg ikke klarte sist pga fødselsdepresjon), ivareta 2.5 åringen og oss selv?? Kan jeg og nyfødt være ekstra lenge på sykehuset for å få hjelp der, så må mannen og 2.5 åringen bare leve sitt eget løp en ekstra uke til vi er friske nok? Kan fastlege gi meg noe på resept mot den jævla hosten? Har en nesespray med kortisol, men den gjør ingenting akkurat nå. Noe smertestillende som kan hjelpe mot bekken, muskler og alt det andre? Faen, tenk om jeg må føde med influensa🥲 Ps. Når det kommer til hjelp fra familie/venner er de ikke mye til hjelp. Bor langt unna med egne liv, eller lite engasjert, eller ikke til å stole på mtp alkohol, eller imunsvekket så de er livredde for smitte... lite å hente der desverre, har prøvd.. Anonymkode: c8cbd...f09 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:51 #2 Skrevet søndag kl. 15:51 Får du ikke ekstra tett oppfølging siden du har hatt fødselsdepresjon tidligere? Ei venninne av meg får bo 1 uke på barsel med ekstra oppfølging nettopp pga dette. Du kan jo faktisk føde når som helst nå 😊 Anonymkode: d55f3...461
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:35 #3 Skrevet søndag kl. 16:35 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Får du ikke ekstra tett oppfølging siden du har hatt fødselsdepresjon tidligere? Ei venninne av meg får bo 1 uke på barsel med ekstra oppfølging nettopp pga dette. Du kan jo faktisk føde når som helst nå 😊 Anonymkode: d55f3...461 Nei, har fått godkjent opp til 4 dager istedenfor 3. Men det er pga ammingen 😅 Har fått ekstra oppfølging av sykehuset, men det var mer planlegge selve fødselen og ikke tiden etter. Var ikke syk da, så var ikke ett tema 🙃 Anonymkode: c8cbd...f09
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:40 #4 Skrevet søndag kl. 16:40 Ååh, jeg føler sånn med deg! Hadde influensa og omgangssyke rett etter hverandre i to uker før fødsel. Fødte på julaften, og var fortsatt ikke helt frisk. Men merka ikke noe til det akkurat da jeg fødte, for å si det sånn 😅 Men lå på barsel og hosta fælt.. Det tok skikkelig lang tid å bli ordentlig frisk, men til slutt gikk det jo over. Og tiden med nyfødt har gått veldig fint (vi har også et barn fra før). Krysser fingrene for at du rekker å bli frisk før fødsel 🩷 Anonymkode: 3b7fc...053 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:57 #5 Skrevet søndag kl. 18:57 Du kan jo snakkes med jordmoren som følger deg opp om det kan avtales med sykehuset at du kan være der litt lengre siden du har historikk med fødselsdepresjon? Det er synd du har lite støtte fra familie og venner. Jeg har troen på at god støtte reduserer faren for fødselsdepresjon. Anonymkode: c5526...9d1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:58 #6 Skrevet mandag kl. 07:58 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, har fått godkjent opp til 4 dager istedenfor 3. Men det er pga ammingen 😅 Har fått ekstra oppfølging av sykehuset, men det var mer planlegge selve fødselen og ikke tiden etter. Var ikke syk da, så var ikke ett tema 🙃 Anonymkode: c8cbd...f09 Så rart, kan jeg spørre hvilken kommune du holder til i? Min opplevelse er at fødselsdepresjon og psykisk helse er noe de prioriterer svært høyt akkurat nå. Fire dager er jo bra, men hvis du føler at du skulle hatt en hel uke så ville jeg pusha på for det. Og brukt fødselsdepresjonen som argument. Anonymkode: d55f3...461
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:02 #7 Skrevet mandag kl. 08:02 Du er jo bare i uke 35. Har du noen grunn til å tro at skal føde for tidlig? Dette går nok bra, men snakk med jordmor om bekymringene dine. Anonymkode: f7d9c...8fb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:07 #8 Skrevet mandag kl. 08:07 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har ett barn fra før som er 2.5 år. Vi har slitt med ulike sykdommer siden uka før jul, så snart 4 uker. Ikke vært i barnehagen en eneste dag siden pga hans smittefare, holdt oss unna andre ute og vært ekstra gode på å vaske hender. Omgangssyka i 2 runder, forkjølelse, influensa og jeg har i tilegg bekkenplager, halsbrann, generelt tetthet, trøtthet og hovenhet/høyt blodtrykk som følges opp. Vi har alle vært vaksinert mot årets fluensa, men nå har den slått til her også... ikke så ille hos de andre, men nok til at mannen er redusert, ungen er klengete på meg og jeg er faen så langt nede. Ingen har feber da, heldigvis. Hoster så jeg tisser på meg, vondt i hode, tett i nesen og svelg, proppef i ørene, klarer ikke sove, svetter, vond i kroppen og å hoste gjør skikkelig vondt. Pluss alle de andre svangerskapsplagene. Ungen må i bhg snart. Vi har sett mer tv siste mnd enn de siste 3 årene tilsammen... vi har brakkesyke, men orker såvidt å komme oss ut døren. Hva om jeg føder snart? En ting er fødselen, en annen ting er hvordan i alle dager skal vi klare å ivareta en nyfødt, etablere amming (som jeg ikke klarte sist pga fødselsdepresjon), ivareta 2.5 åringen og oss selv?? Kan jeg og nyfødt være ekstra lenge på sykehuset for å få hjelp der, så må mannen og 2.5 åringen bare leve sitt eget løp en ekstra uke til vi er friske nok? Kan fastlege gi meg noe på resept mot den jævla hosten? Har en nesespray med kortisol, men den gjør ingenting akkurat nå. Noe smertestillende som kan hjelpe mot bekken, muskler og alt det andre? Faen, tenk om jeg må føde med influensa🥲 Ps. Når det kommer til hjelp fra familie/venner er de ikke mye til hjelp. Bor langt unna med egne liv, eller lite engasjert, eller ikke til å stole på mtp alkohol, eller imunsvekket så de er livredde for smitte... lite å hente der desverre, har prøvd.. Anonymkode: c8cbd...f09 Eneste trøsten jeg har ti deg er at her kom nr 2 10 dager på overtid, i følge jordmor antagelig fordi jeg var syk i uke 39-40 av svangerskapet. Hun sa at det ikke er uvanlig at kroppen venter med fødsel om den er syk. Så kan jo hende det er mindre risiko for å føde nå som du er syk uansett. Dessuten bare i uke 35, du bør jo ha en god måned igjen til å komme dere sånn egentlig. Med nr 1 fikk vi 5 dager på familierom fordi vi slet med å få igang ammingen. Men var tydeligvis omtrent de eneste på sykehuset da, og det var ikke et av de store...på AHUS måtte jeg bli i 3 dager med nr to fordi jeg mistet endel blod. Så var det rett ut ja Ganske ulik opplevelse kan man si. Så kommer helt an på hvor og når du føder tenker jeg. Om det er kapasitet til å "hvile ut" på barsel. Men - ikke ta sorgene på forskudd, alt kan se annerledes ut om noen uker. Men husker godt hvordan det var å være høygravid og ha første vinter i barnehagen samtidig ja... det var ingen dans på roser. Men det gikk nå bra og nå, åtte år senere, er det bare et minne. Så det ordnet seg det også. Men jeg nør de tre dagene jeg fikk på AHUS alene med lillesøster ja, det skal sies Men så var det noe helt annet å være i permisjon enn å være i jobb samtidig. Så fikk jo hvilt godt ut all den tid eldste jo var i barnehagen, selv om det var litt sykdom innimellom. Permisjon hjelper ganske mye. Og snart er det vår og det blir mye permisjon på deg og mye barnehage på eldste. Anonymkode: 21718...af2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:57 #9 Skrevet mandag kl. 21:57 Er det vanlig at man "får godkjent" så så mange dager på barsel? Skal man ikke være der så lenge det er behov, det vet man vel ikke på forhånd? Kan jo være ting med barnet osv som krever tilsyn 🤔 Anonymkode: b1ad8...cd1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:06 #10 Skrevet mandag kl. 22:06 Dere har neppe influensa hvis ingen har feber. Uansett er det lite trolig at du skal føde på i hvert fall tre uker ennå, så dette høres mest ut som krisemaksimering. Som jo er helt forståelig, det suger å være høygravid og syk og utslitt. Men dette går bra. Ta en prat med jordmor om fødselen og spør fastlegen om muligheter for hostedempende. Anonymkode: 9dca2...60e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå