Gå til innhold

Revmatisme, kan noen hjelpe?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min har revmatisme og hun sliter skikkelig. Det gjør meg så trist å se henne slik og jeg kan ikke hjelpe. Hun kan fyre i peisen og ha det varmt men allikevel gå med flere lag med klær på seg og fortsatt fryse. Ekstra vanskelig for henne er å sove, hun sliter med å bli varm.

Har dere noen tips? Legen hennes er ikke særlig flink med denne sykdommen og det er lite hjelp å få. 

Jeg tenkte å kjøpe vektdyne til henne, så hun prøver det også? Hun bruker vanlig dyne, med flere lag med pledd. Kanskje dundyne hadde vært tingen?

Har dere noe råd til hvordan jeg kan hjelpe min mor til å iallfall få det litt bedre?

Blir takknemlig for absolutt alle råd og tips.

Anonymkode: 6b675...158

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er alle forskjellige, det som hjelper en er vanskelig for en annen. Har jeg på meg vekterne får jeg ikke beveget meg da det er for tungt. Har jeg dundyne blir det varmt og godt, men den jeg har er veldig lett noe som blir feil den andre vegen. Ender ofte opp med pledd over dynen, så blir det varmt  sparker av pleddet, drar det  på igjen.. det er et styr.

Varmeteppe kan være fint for å fjerne kjølen i sengen eller i kroppen. Ellers sverger jeg til ullpysj på nettene og ullklær på dagtid. Vi bruker mye varmeflaske/ertepose. 

Anonymkode: 463ee...220

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker tykke ulltøfler med gummisåle, alltid tynt ulltøy innerst og varmeflaske. Vektdyne hadde ikke vært positivt for meg, jeg tror det ville gjort det vanskeligere å snu meg i sengen. Jeg bruker forskjellige puter av type memoryfoam for å ligge mer behagelig om natten og få bedre søvn, bla. hodepute og knepute (f.eks. denne typen).

Driver hun med noen form for trening? Vil tipse om Revmatikerforeningen, hvis hun ikke allerede er medlem. Mange lokallag har gruppetreninger, enten på land eller i basseng. Dette anbefales! Å holde seg sterk og i bevegelse er veldig viktig når man har revmatisme og trening hjelper når man er en frysepinn.

Det er for øvrig mye kunnskap å hente i med-pasienter og jeg vet at noen lokallag har foredrag av og til med spesialistleger. 

https://www.revmatiker.no/nyheter/

Om det ikke finnes revmatikerforening der dere bor så vet jeg at en del fysioterapeuter tilbyr gruppetreningstimer for revmatikere.

Anonymkode: 7193d...27c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bevegelse er utrolig viktig, hun må få opp aktiviteten slik at sirkulasjonen holder seg god. Mengden muskelmasse gir også varme og energi når man er kald, og en godt gjennombevegd kropp gjør ikke så vondt. Muskler tar også av for belastningen på leddene, og er enda viktigere på sikt. Utrolig mye bevegelse og øvelser kan gjøres hjemme. 

Løse klær i flere lag slik at det blir godt med luft og isolasjon er viktig. Ullfleece er deilig hvis hun tåler det, eller dunvest er og du tøfler. Jevnlig bevegelse for å få produsert litt varme. Bare være litt obs på at blir hun så varm at hun begynner å svette, så blir man kald og klam i etterkant. 

Viktig at hun får i seg godt med jern og mineraler, slik at hun ikke har lave jernlagre eller lav blodprosent. Også greit å ta en runde med legen for å sjekke at ikke stoffskiftet er på bærtur.

Så det viktigste du kan gjøre for moren din er egentlig å hjelpe henne i gang med aktivitet!

Anonymkode: 8b536...850

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har moren din vært hos en revmatolog og fått et behandlingsopplegg? 
En fastlege kan noe om alt, men er ingen spesialist. 
Da må en be om en henvisning til revmatolog.
Videre så kommer det jo an på hva slags type revmatisk lidelse moren din har. 
Medisin og fysisk aktivitet/ trening er viktig , men må/ bør være tilrettelagt av lege og en fysioterapeut. 
Nå har du ikke sagt noe om din mors alder, men det går an å be om en tilpasset behandling i forhold til hva som er mulig for alderen og hva en forvente av bedring. 
Det finnes flere typer av betennelsesdempende medisiner. 
En må bare begynne et sted og finne ut hva som passer best 

Anonymkode: a2efc...38c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest nikotinslave
Skrevet

Badekar hjelper meg mye med bektrev, samt det og holde seg aktiv. For ett års tid siden kjøpte jeg meg elsykkel med elektronisk heve/senke sete og det var revolusjon for meg. 

Hverdagen min er prega av dette. Dette er en standar dag for meg.

Da sitter jeg på sengekanten og bruker sikkert 10min på å kle på meg med tårer som renner pga smerter, så stabber jeg meg ut i garasjen, trykker på knappen så setet på sykkelen går ned, får klatra opp på sykkelen, så får jeg satt meg på den og hever setet, tråkker forsiktigt igang med stor hjelp fra elmotoren, etter 15-30min så kjenner jeg at smertene slipper litt, da trykker jeg ned på power knappen sånn så jeg kan tråkke på enda litt hardere, etter 15-30min på dette tempoet så kjenner jeg at nå er jeg god og varm, da finner jeg en passende plass til noen pushups, da kjenner jeg at ting knekker på plass og smertene og stivheten slipper helt. Etter dette så er morroa igang og jeg sykler hardt ett par timer, da er jeg bra resten av dagen. 

Men dagen etter så er det det samme igjen. Desverre så er dette noe som aldri går over eller blir bra, det blir bare værre og værre resten av livet. Jeg måtte desverre gi opp arbeidslivet og andre hobbyer jeg hadde, men etter og ha jobba hardt for og knekke noen koder det siste året, så kommer jeg til og flytte til utlandet vinterhalvåret og når begynne på den gamle jobben min igjen som konsulent der jeg kan stå oppreist, peke og forklare og kansje vise litt hva jeg mener, på sommer halvåret 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moren min har revmatisme og hun sliter skikkelig. Det gjør meg så trist å se henne slik og jeg kan ikke hjelpe. Hun kan fyre i peisen og ha det varmt men allikevel gå med flere lag med klær på seg og fortsatt fryse. Ekstra vanskelig for henne er å sove, hun sliter med å bli varm.

Har dere noen tips? Legen hennes er ikke særlig flink med denne sykdommen og det er lite hjelp å få. 

Jeg tenkte å kjøpe vektdyne til henne, så hun prøver det også? Hun bruker vanlig dyne, med flere lag med pledd. Kanskje dundyne hadde vært tingen?

Har dere noe råd til hvordan jeg kan hjelpe min mor til å iallfall få det litt bedre?

Henvisning til revmatologisk avdeling via fastlegen hennes. Får hun behandling der så kanskje ting blir bedre for henne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nikotinslave skrev (13 minutter siden):

Badekar hjelper meg mye med bektrev, samt det og holde seg aktiv. For ett års tid siden kjøpte jeg meg elsykkel med elektronisk heve/senke sete og det var revolusjon for meg. 

Hverdagen min er prega av dette. Dette er en standar dag for meg.

Da sitter jeg på sengekanten og bruker sikkert 10min på å kle på meg med tårer som renner pga smerter, så stabber jeg meg ut i garasjen, trykker på knappen så setet på sykkelen går ned, får klatra opp på sykkelen, så får jeg satt meg på den og hever setet, tråkker forsiktigt igang med stor hjelp fra elmotoren, etter 15-30min så kjenner jeg at smertene slipper litt, da trykker jeg ned på power knappen sånn så jeg kan tråkke på enda litt hardere, etter 15-30min på dette tempoet så kjenner jeg at nå er jeg god og varm, da finner jeg en passende plass til noen pushups, da kjenner jeg at ting knekker på plass og smertene og stivheten slipper helt. Etter dette så er morroa igang og jeg sykler hardt ett par timer, da er jeg bra resten av dagen. 

Men dagen etter så er det det samme igjen. Desverre så er dette noe som aldri går over eller blir bra, det blir bare værre og værre resten av livet. Jeg måtte desverre gi opp arbeidslivet og andre hobbyer jeg hadde, men etter og ha jobba hardt for og knekke noen koder det siste året, så kommer jeg til og flytte til utlandet vinterhalvåret og når begynne på den gamle jobben min igjen som konsulent der jeg kan stå oppreist, peke og forklare og kansje vise litt hva jeg mener, på sommer halvåret 

Jeg tror ikke det er meningen at noen, uansett om de har revmatisme eller ikke, skal sykle 3 timer hver dag. Vet ikke om dette er spøk eller hva. En time trening er i overkant av hva man trenger, med mindre man skal delta i konkurranseidrett.

• Liker 1
Gjest nikotinslave
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke det er meningen at noen, uansett om de har revmatisme eller ikke, skal sykle 3 timer hver dag. Vet ikke om dette er spøk eller hva. En time trening er i overkant av hva man trenger, med mindre man skal delta i konkurranseidrett.

Elsykkel gjør det enkelt og sykle lange turer i uten mye belastning. Når jeg ser på forbrente kalorier (3-500 på en 20-40km sykkeltur) så ligger jeg på 30-50% av det andre gjør med manuelle sykler. 

Om du trur det er en spøk så er det helt greit for meg, jeg forteller bare hvordan jeg har det som revmatiker og hva som har hjulpet meg såpass at jeg kommer til og begynne på jobb igjen (20-30% stilling) selv om jeg har blitt ufør 

AnonymBruker
Skrevet
nikotinslave skrev (19 minutter siden):

Elsykkel gjør det enkelt og sykle lange turer i uten mye belastning. Når jeg ser på forbrente kalorier (3-500 på en 20-40km sykkeltur) så ligger jeg på 30-50% av det andre gjør med manuelle sykler. 

Om du trur det er en spøk så er det helt greit for meg, jeg forteller bare hvordan jeg har det som revmatiker og hva som har hjulpet meg såpass at jeg kommer til og begynne på jobb igjen (20-30% stilling) selv om jeg har blitt ufør 

Jeg har også Bekterevs , men jeg går på biologisk medisin i tillegg til svak cellegift . 
I tillegg så har jeg gått på gruppetrening og trent kjernemuskulaturen i over 10 år. 
Det holder meg i jobb og nogenlunde bra form. 
Til våren skal jeg til Kanariøyene på behandlingstur sammen med andre revmatikere. 
Så det finnes muligheter til å holde seg arbeid 

AnonymBruker
Skrevet
nikotinslave skrev (50 minutter siden):

Ok, jeg misforstod, trodde du satt inne i garasjen din og trådde på ergometersykkel i 3 timer... Sorry!

Gjest nikotinslave
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har også Bekterevs , men jeg går på biologisk medisin i tillegg til svak cellegift . 
I tillegg så har jeg gått på gruppetrening og trent kjernemuskulaturen i over 10 år. 
Det holder meg i jobb og nogenlunde bra form. 
Til våren skal jeg til Kanariøyene på behandlingstur sammen med andre revmatikere. 
Så det finnes muligheter til å holde seg arbeid 

Hvordan jobb har du ? Jeg har hatt en slitsom jobb som gir masse slitasje skader i tilegg til mye kinkige arbeidsstillinger og belastning for ryggen. Samt noen andre diagnoser som gjør det vannskligt og begynne med noe nytt. Min far har bektrevs han også og endte opp på kontor, bare tanken på kontor jobb gjør meg suicidal 

Men jeg orker ikke kjempe mer for og holde meg i jobb, hvis jeg må slite meg igjennom livet med masse smerter kun for og ha penger til tak over hodet og mat på bordet, så blir det en kjapp avsluttning på det hele. Ett liv med smerter er ikke ett verdigt liv, etter min mening 

Gjest nikotinslave
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, jeg misforstod, trodde du satt inne i garasjen din og trådde på ergometersykkel i 3 timer... Sorry!

Misforståelser er enkelt på ett internett forum, så det er helt greit 👍

AnonymBruker
Skrevet
nikotinslave skrev (29 minutter siden):

Hvordan jobb har du ? Jeg har hatt en slitsom jobb som gir masse slitasje skader i tilegg til mye kinkige arbeidsstillinger og belastning for ryggen. Samt noen andre diagnoser som gjør det vannskligt og begynne med noe nytt. Min far har bektrevs han også og endte opp på kontor, bare tanken på kontor jobb gjør meg suicidal 

Men jeg orker ikke kjempe mer for og holde meg i jobb, hvis jeg må slite meg igjennom livet med masse smerter kun for og ha penger til tak over hodet og mat på bordet, så blir det en kjapp avsluttning på det hele. Ett liv med smerter er ikke ett verdigt liv, etter min mening 

Jeg har en fysisk jobb, og jobber turnus med relativt lange vakter , men ikke 5 dagers uke pga langevakter. 
Mye trakking og gåing, og noe løftearbeid . Sjelden jeg sitter i løpet av en dag. 
For øvrig så sliter jeg å sitte i lange perioder. 
Er det lenge siden du har vært til kontroll hos en revmatolog? 

Gjest nikotinslave
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har en fysisk jobb, og jobber turnus med relativt lange vakter , men ikke 5 dagers uke pga langevakter. 
Mye trakking og gåing, og noe løftearbeid . Sjelden jeg sitter i løpet av en dag. 
For øvrig så sliter jeg å sitte i lange perioder. 
Er det lenge siden du har vært til kontroll hos en revmatolog? 

Var noen runder i 23/24, men han jeg var hos ga meg svært dårlige vibber men det er eneste i byen her jeg bor. 

Jeg har jobba svært mye iløpet av livet, det har vært mange 12-18timers dager og 7 dagers uker, det ene året fikk jeg kjeft allerede i mai siden jeg hadde 300 timer overtid.  så har blitt full av slitasje skader i tilegg til ryggen.

Send meg en pm, så kan vi diskutere litt mer åpent oss imellom uten at det havner på åpent forum, for jeg er ikke intressert i å dele så mye mer på ett åpent forum der alt og alle kan identifisere meg og lese om plagene mine 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 15.36):

Bevegelse er utrolig viktig, hun må få opp aktiviteten slik at sirkulasjonen holder seg god. Mengden muskelmasse gir også varme og energi når man er kald, og en godt gjennombevegd kropp gjør ikke så vondt. Muskler tar også av for belastningen på leddene, og er enda viktigere på sikt. Utrolig mye bevegelse og øvelser kan gjøres hjemme. 

Løse klær i flere lag slik at det blir godt med luft og isolasjon er viktig. Ullfleece er deilig hvis hun tåler det, eller dunvest er og du tøfler. Jevnlig bevegelse for å få produsert litt varme. Bare være litt obs på at blir hun så varm at hun begynner å svette, så blir man kald og klam i etterkant. 

Viktig at hun får i seg godt med jern og mineraler, slik at hun ikke har lave jernlagre eller lav blodprosent. Også greit å ta en runde med legen for å sjekke at ikke stoffskiftet er på bærtur.

Så det viktigste du kan gjøre for moren din er egentlig å hjelpe henne i gang med aktivitet!

Anonymkode: 8b536...850

Takk for dine tips og råd.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Varmeflaske kan hjelpe. Billig og bra.

Anonymkode: 41dfa...883

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare glem vekt/kosedyne, berøring og tyngde er noe revmatikere sliter mest med.  Faktisk  

Anonymkode: dfd77...224

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 12.54):

Hvis hun har forholdsvis kraftig revmatisk sykdom, så burde hun fått komme til hos revmatolog, og få riktig medisin som hjelper❤️ Spørsmålet er hvor dårlig hun er? Har hun tydelige hevelser og stivhet i ledd? (Ledd hun ikke kan bøye eller strekke ut skikkelig?)

Anonymkode: b41c7...9c0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Varmeflaske kan hjelpe. Billig og bra.

Anonymkode: 41dfa...883

Har ikke påvist sykdommen men sterk mistanke om det her. Bruker 3 varmeflaske på en gang. Hjelper en god del når det er på det verste ❤️ Eneste viktig at jeg ikke utsetter meg for kulde etter jeg har brukt dem for da føles smertene bare verre ut. Sånn ellers hadde jeg en mye bedre livs kvalitet i utlandet. 
Har din Mor mulighet å reise til en av kanari øyene foreksempel ? 
Vet det er blitt veldig dyrt og derfor jeg selv ikke lenger er særlig i utlandet….dessverre(!!!)  fordi livet mitt var ganske så annerledes der, selv om jeg hadde beina til et lik i 22 varmegrader på stranda. Når temperaturen kom over 24 varmegrader hadde jeg det best. 

Anonymkode: 09aef...d73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...