yamask Skrevet 11. januar #1 Skrevet 11. januar Hei. Jeg lurer på om noen har erfaring med katt som har utviklet forallergi og hvordan sykdomsforløpet gikk. Min 9 år gamle pus har gått på RC urinary siden februar siden han fikk krystaller i urinen. Tidlig i høst begynte han å harke og hvese litt, men jeg antok det var innvollsorm og behandlet mot dette (han hadde orm i tillegg). Da spiste han også helt utrolig mye. Han har alltid vært svært kosete og litt brutal koser, som gjerne skal gni fjeset så mye som mulig, så jeg koblet ikke dette til kløe (noe jeg skammer meg for nå). For 7 dager siden begynte kløen og bli kjempekraftig og fjeset hovnet opp. Dro til veterinær som utelukket alvorlige sykdommer og konkluderte med allergi, og mest sannsynlig forallergi. Han fikk kloramfenikol øyedråper og predisolon som han går på enda. Da skjønte ikke jeg at fjeset var full av sår. Hevelsen har gått ned, men nå har han mistet masse pels og hud i fjeset og ser rett og slett helt jævlig ut. Jeg syns han ser mye verre ut nå enn for en uke siden. Han har tydelig vondt og sover mye. Han klør fortsatt, men det er kanskje ikke så rart med sår i fjeset? Byttet selvsagt fòr til ett med kun lam og blåbær og han har på skjerm 24/7. Jeg syns så forferdelig synd på ham, og lurer på om noen fler har vært gjennom dette? Og hvor lang tid det tok før katten ble bedre? Og så det ut som det ble verre før det ble bedre, eller bør jeg bestille en time hos veterinær på mandag? Han spiser og drikker greit, men sover stort sett hele døgnet og er pjuskete.
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Skrevet 11. januar RC er jo ikke et bra for. Veterinærer er sponset av RC, derfor selger de det og anbefaler. Gå til en annen dyrlege og få en second opinion Anonymkode: 6ad6f...523
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 13.37): RC er jo ikke et bra for. Veterinærer er sponset av RC, derfor selger de det og anbefaler. Gå til en annen dyrlege og få en second opinion Anonymkode: 6ad6f...523 Gi deg! Dette er tull. Misledende informasjon fra forståsegpåere. Anonymkode: e437e...e13
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 12:05 #4 Skrevet fredag kl. 12:05 Se om den funker bedre på et allergifôr med hydroliserte proteiner, kjøpes hos dyrlegen. Det er jo dumt hvis det er lam katten ikke tåler og du fôrer på det… (som et eksempel) Hos hund kan en gi atopica og cytopoint i tillegg til allergifôr hvis ikke kortison gir god nok effekt. Til katt vet jeg ikke, men hør med dyrlegen. Anonymkode: 16b90...c20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå