AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:35 #1 Skrevet søndag kl. 08:35 På tirsdag skal jeg ha innsett av et 5-dagers embryo. Dette foregår i styrt syklus, og er et fryseforsøk (mitt aller første innsett). Men hvordan foregår egentlig et innsett? Sitter man i vanlig gynekologstol, eller er det en større prosedyre, som egguttaket? Hvor lang tid tar det? Må/bør jeg hvile etterpå? Anonymkode: 4b798...a48
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:52 #2 Skrevet søndag kl. 08:52 Egginnsett er veldig enkelt sammenliknet med uttak. Det er ikke noe verre enn en gynekologisk undersøkelse. Jeg har stort sett ikke kjent noe som helst og har ikke hatt behov for hvile. Lykke til! 🤞🏻 Anonymkode: 46ed6...f30 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:14 #3 Skrevet søndag kl. 10:14 Som skrevet over, egginnsett går veldig fort og enkelt. Ikke særlig annerledes enn en vanlig gyn undersøkelse. Unnagjort på 5-10 min. Gikk rett på jobb etterpå. Anonymkode: f77d3...44a 1
Eplemos Skrevet søndag kl. 19:09 #4 Skrevet søndag kl. 19:09 Sitter i stolen, legen tar først innvendig UL for å sjekke at alt ser bra ut. Så spør embryologen deg om navn og fødselsnummer for å sikre at de setter inn riktig embryo. Det er en veldig lang tynn nål som settes inn, kjenner ikke mye av dette og vipps er embryo satt inn. Stor fordel å drikke masse før timen da full blære gjør det enklere for legen. Unnagjort på kort tid. Er anbefalt å ta det rolig de første dagene etter innsett. Jeg fikk også en del kramper rett etter uten at det var noe farlig. Masse lykke til ☺️ 1
HeleneHS Skrevet søndag kl. 19:42 #5 Skrevet søndag kl. 19:42 Innsett er mye enklere og kortere prosedyre enn uttak. På St Olavs gjøres de i samme rom og stol. Som noen skriver over blir alt av navn og fødselsnummer sjekket for at de har rett embryo til rett mor. Så fører gynekologen en tynn kanyle gjennom livmorhalsen. Jeg syntest det skrapet litt og vi trengte flere forsøk fordi livmora min er veldig bevegelig. Så blir embryo overført i livmor, noen ganger kan man se "bobler" på ultralyd - vi så ingenting. Ultralyden gjøres utvendig på magen mens prosedyren på går og det er viktig å møte med full blære. Masse lykke til og 🤞🤞🤞🤞 for at det blir baby ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:46 #6 Skrevet søndag kl. 19:46 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Egginnsett er veldig enkelt sammenliknet med uttak. Det er ikke noe verre enn en gynekologisk undersøkelse. Jeg har stort sett ikke kjent noe som helst og har ikke hatt behov for hvile. Lykke til! 🤞🏻 Anonymkode: 46ed6...f30 Hvordan foregår uttak da? Anonymkode: e71ce...819
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:47 #7 Skrevet søndag kl. 19:47 Kjempekjappt, lang, tynn plastslange (ingen nål) som føres inn og settes inn med hjelp av utvendig UL samtidig. Tror de ba meg ligge i 2 min. Men er ikke behov for noe hvile elns. Anonymkode: 436d6...280 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:50 #8 Skrevet søndag kl. 19:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan foregår uttak da? Anonymkode: e71ce...819 Uttak er noe helt annet, bortsett fra at man sitter i samme stol. Der bruker de den innvendige ultralydproben med en veldig lang nål, de fører den inn i skjeden, så stikkes nålen gjennom skjedeveggen og tømmer folikklene for potensielle egg, på begge sider. Man får lokalbedøvelse i skjedeveggen, samt smertelindrende og beroligende medikamenter på forhånd. Tar lenger tid. Anonymkode: 436d6...280 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:11 #9 Skrevet søndag kl. 20:11 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Uttak er noe helt annet, bortsett fra at man sitter i samme stol. Der bruker de den innvendige ultralydproben med en veldig lang nål, de fører den inn i skjeden, så stikkes nålen gjennom skjedeveggen og tømmer folikklene for potensielle egg, på begge sider. Man får lokalbedøvelse i skjedeveggen, samt smertelindrende og beroligende medikamenter på forhånd. Tar lenger tid. Anonymkode: 436d6...280 Tømmer folliklene. Høres dramatisk ut. Dannes det nye folikkler igjen? Anonymkode: e71ce...819
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:19 #10 Skrevet søndag kl. 20:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tømmer folliklene. Høres dramatisk ut. Dannes det nye folikkler igjen? Anonymkode: e71ce...819 Folliklene er bare egg"poser", det er bare det eggene er inni. Det er ingen fare ved dette sånn sett. Ved egguttak vil du stimulere flere follikler samtidig til å ha modne egg (med medisiner/hormoner). Men du er jo født med alle eggene dine, de har du allerede før du er født. Anonymkode: 436d6...280 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:04 #11 Skrevet søndag kl. 22:04 Blir dere andre vasket i skjeden? Det blir jeg, har i hvitere utflod enn gjennomsnittet som ofte har blitt feilvurdert som sopp. Men jeg bare er sånn. Altså jeg tror det bare sprøytes opp litt vann altså. Og ofte når jeg sitter i stolen der så lurer jeg på hva legen tenker. Kanskje IVFlegen tror jeg er full i sopp Anonymkode: 4c8e6...967
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:25 #12 Skrevet mandag kl. 10:25 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Blir dere andre vasket i skjeden? Det blir jeg, har i hvitere utflod enn gjennomsnittet som ofte har blitt feilvurdert som sopp. Men jeg bare er sånn. Altså jeg tror det bare sprøytes opp litt vann altså. Og ofte når jeg sitter i stolen der så lurer jeg på hva legen tenker. Kanskje IVFlegen tror jeg er full i sopp Anonymkode: 4c8e6...967 Du er nok ikke så spesiell som du tror. Anonymkode: e71ce...819
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:54 #13 Skrevet mandag kl. 23:54 AnonymBruker skrev (På 11.1.2026 den 23.04): Blir dere andre vasket i skjeden? Det blir jeg, har i hvitere utflod enn gjennomsnittet som ofte har blitt feilvurdert som sopp. Men jeg bare er sånn. Altså jeg tror det bare sprøytes opp litt vann altså. Og ofte når jeg sitter i stolen der så lurer jeg på hva legen tenker. Kanskje IVFlegen tror jeg er full i sopp Anonymkode: 4c8e6...967 Helt vanlig at de gjør det før prosedyrer som f.eks. egguttakk eller hysteroskopi. Anonymkode: 5d18b...97b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå