Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber som vikar i asker kommune. Sønnen min er syk nå og jeg har en vikar vakt i morgen. Tenker å ringe arbeidsgiver å si ifra at sønnen min er syk i morgen. Men jeg vet ikke om jeg har rett på å få betalt sykt barn dag. 
Er det noen her som har peiling på dette om man får betalt for vikar vakten? 

Anonymkode: 453ba...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har jobbet der i minst fire uker og ikke hatt opphold på mer enn to uker mellom vaktene, vil du som hovedregel ha samme rettigheter som andre til lønn ved sykt barn. 

Anonymkode: b22a8...2d1

• Liker 1
Skrevet

Det er jo søndag i morgen, så noen skulle vel passet barnet? Hvorfor må du være hjemme fra jobb da?

Anonymkode: ec8dc...770

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo søndag i morgen, så noen skulle vel passet barnet? Hvorfor må du være hjemme fra jobb da?

Fordi synes ikke noe om å la barnet være med barnevakt når han er syk med feber. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi synes ikke noe om å la barnet være med barnevakt når han er syk med feber. 

Hvis barnevakten er ok med det, så ser jeg ikke problemet, ihvertfall ikke hvis barnet er ok i almenntilstanden. Altså, ligger barnet med 40,5 i feber og har feberfantasier og knapt får i seg vått eller tørt, så kan jeg til en viss grad skjønne det, men en unge med 39 i feber som ligger på sofaen med barne-tv og gjerne vil ha saft, da ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: e5829...51d

• Liker 1
Skrevet

Hvis barnevakten er ok med det, så ser jeg ikke problemet, ihvertfall ikke hvis barnet er ok i almenntilstanden. Altså, ligger barnet med 40,5 i feber og har feberfantasier og knapt får i seg vått eller tørt, så kan jeg til en viss grad skjønne det, men en unge med 39 i feber som ligger på sofaen med barne-tv og gjerne vil ha saft, da ser jeg ikke problemet.

Barnet er 11 år gammel. Pleier å være alene hjemme på morgenen fra 7:30 til 10:30 til barnevakten kommer. (Når jeg jobber helg.) barnevakten kan ikke komme før 10:30 jeg må dra hjemmefra kl 07:00 for å rekke jobben. Det betyr at barnet da må være alene hjemme syk til kl 10:30 i tillegg liker jeg ikke tanken på at han skal ha barnevakt når han er syk og ikke være med meg. 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnet er 11 år gammel. Pleier å være alene hjemme på morgenen fra 7:30 til 10:30 til barnevakten kommer. (Når jeg jobber helg.) barnevakten kan ikke komme før 10:30 jeg må dra hjemmefra kl 07:00 for å rekke jobben. Det betyr at barnet da må være alene hjemme syk til kl 10:30 i tillegg liker jeg ikke tanken på at han skal ha barnevakt når han er syk og ikke være med meg. 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Om 1 år så har du ingen valg. Kan være greit å lære barnet og håndtere å være litt pjusk uten at mamma er hjemme. Du kan jo be han ringe deg hvis det er noe, også sier du ifra på jobb at du må ha tlf din på deg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Om 1 år så har du ingen valg. Kan være greit å lære barnet og håndtere å være litt pjusk uten at mamma er hjemme. Du kan jo be han ringe deg hvis det er noe, også sier du ifra på jobb at du må ha tlf din på deg. 

Han sier selv at det går helt fint at han klarer seg 🤣🤦🏻‍♀️ synes bare det virker litt uforsvarlig å la han være alene hjemme med feber. 🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dersom du har jobbet der i minst fire uker og ikke hatt opphold på mer enn to uker mellom vaktene, vil du som hovedregel ha samme rettigheter som andre til lønn ved sykt barn. 

Anonymkode: b22a8...2d1

Som fast vikar, ikke som ringevikar 

Anonymkode: 3a315...210

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han sier selv at det går helt fint at han klarer seg 🤣🤦🏻‍♀️ synes bare det virker litt uforsvarlig å la han være alene hjemme med feber. 🤦🏻‍♀️

Hvor mange mnd er det til han er 12?

Skrevet

Som kollega hadde jeg tenkt at det var ekstremt spesielt av deg å ikke komme på jobb fordi 11-åringen (!!!!!!) din ikke skulle være alene noen få timer på morgenen. Ekstremt spesielt. La ungen få en liiiten mulighet til å bli voksen. Han sier jo tilogmed selv at det går fint! 

Anonymkode: 843be...fc7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei. Jeg jobber som vikar i asker kommune. Sønnen min er syk nå og jeg har en vikar vakt i morgen. Tenker å ringe arbeidsgiver å si ifra at sønnen min er syk i morgen. Men jeg vet ikke om jeg har rett på å få betalt sykt barn dag. 
Er det noen her som har peiling på dette om man får betalt for vikar vakten? 

Nei, du har ikke rett på det som vikar.  

Endret av Grüner
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange mnd er det til han er 12?

Han er 11,5. så om 6 mnd. 

Skrevet

For det første, gi beskjed i dag om du vet at du er vekke i morgen.

For det andre, så tror jeg det går helt fint å gå på jobb. Han har vel mulighet til å kontakte deg?

Skrevet

En 11 åring som ikke klarer å være alene hjemme? Hva er galt med han?

Anonymkode: 857c2...d1d

• Liker 1
Skrevet

Dersom feberen hans ikke er særlig høy, tror jeg han hadde greid seg fint med barnevakten. Han skal vel uansett drikke og hvile :) Gå på jobb du. 

Skrevet

Hei dere. Jeg drar på jobb i morgen. Pratet med sjefen og begynner på jobb kl 10:00 istedenfor 7:30. 🤣 han klarer faktisk å ta seg en Paracet selv, drikke, og jobben min er bare 15 min å gå fra hjemmet. Håper bare ikke feberen blir verre i natt 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hjelpes! Jeg hadde tenkt å støtte deg, men så leste jeg alderen! Med mindre han er helt vekke pga ekstrem feber, må du jo kunne gå på jobb!

Hilsen mor til tre barn på omtrent samme alder.

Anonymkode: 1cd55...e03

• Liker 1
Skrevet

Hjelpes! Jeg hadde tenkt å støtte deg, men så leste jeg alderen! Med mindre han er helt vekke pga ekstrem feber, må du jo kunne gå på jobb!

Hilsen mor til tre barn på omtrent samme alder.

Anonymkode: 1cd55...e03

Haha jeg forstår deg 🤣🤦🏻‍♀️ jeg er vel litt over gjennomsnittet hysterisk 🤣🤦🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren min var hjemme alene med feber før hun var 11,5 for å si det sånn....

Men igjen, har han "vanlig" feber og er slapp, men oppegående, eller er han konstant sengeliggende og orker ikke prate?

Men med en på 11,5 som sier det går bra, og at barnevakten kan komme halvveis på dagen (de fleste har vel ikke barnevakt til en 11,5-åring mens de jobber en hel dag feks ved planleggingsdager på skolen???), så hadde jeg ikke sagt at jeg hadde sykt barn, nei....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...