Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #1 Skrevet 4. april 2006 Hvilke fritidsaktiviteter er dine barn med på? Min datter på 11 er med på dans en time i uka og håndball 1 time i uka pluss ca 2-4 kamper i helgene pr måned. Nå har hun lyst til å slutte på håndball, jeg er derfor ute etter tips om noe annet å holde på med. Syns at en time i uka blir litt lite.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #2 Skrevet 4. april 2006 Korps (ca 3t uka + litt ellers) og kampsport (ca 1 1/2 t uka + helgeseminar 2-3 ganger i året)
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Syns at en time i uka blir litt lite. ← Syns du eller er det barnet ditt som synns det? Kanskje hun heller vil gjøre andre ting enn sport! Har du tenkt på det?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Hvorfor vil hun slutte? Hva har hun lyst til selv? Ikke sikkert hun vil ha en fritidsaktivitet til. Kanskje hun vil ha litt fri hun og. Vi har så lett for å overlesse ungene våre at de glemmer å aktivisere seg selv. De har skole, SFO, lekser, fritidsaktiviteter flere dager i uka pluss helgene osv osv. Jeg hadde ikke orket, for å være ærlig. Er glad for hver time jeg kan tilbringe hjemme sammen med familien min, og for hver helg jeg kan være sammen med familie og venner uten at det skal være noe "opplegg" av den grunn. Hvorfor må barna våre ha et sånt opplegg?
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Vi bor i Oslo, så her finnes vel det meste. Kampsport hørtes jo litt interessant ut. Ellers er jeg egentlig bare interessert i høre hva deres barn gjør og hvor mye tid de bruker på det. Rams opp i vei (Er det forresten noen som har forslag til bra danseskoler i Oslo? Hun trives godt der hun er nå, men det er litt kronglete å komme seg dit og det koster veldig mye - ca 2000 pr semester)
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Hun ville slutte på håndball fordi hun ikke syns det var noe gøy lenger. Litt lite lek på trening og lag med dårlige resultater. Helt greit at hun ville slutte, men hun måtte tenke seg godt om og selv gi beskjed til treneren. Ikke sikkert hun vil ha en fritidsaktivitet til. Kanskje hun vil ha litt fri hun og. Vi har så lett for å overlesse ungene våre at de glemmer å aktivisere seg selv. De har skole, SFO, lekser, fritidsaktiviteter flere dager i uka pluss helgene osv osv. Jeg hadde ikke orket, for å være ærlig. Er glad for hver time jeg kan tilbringe hjemme sammen med familien min, og for hver helg jeg kan være sammen med familie og venner uten at det skal være noe "opplegg" av den grunn. Hvorfor må barna våre ha et sånt opplegg? Jeg er helt enig i dette. Syns litt synd på barn som har full uke med ting de skal ut på. Men datteren min kjeder seg ofte på ettermiddagene. Hun har stort sett skole til kl 13, og fri etter dette. Her vi bor er det ikke alltid så greit å bare løpe av sted for å besøke venner, så da syns jeg det er litt greit at hun har opplegg et par ganger i uka. Det er mer for at hun skal være sosial enn for at hun skal være "flink". Syns også det er viktig at barn i den alderen har hobbyer og får være med på ting de liker og føler at de behersker. Vi gjør jo ting sammen med henne også, men det blir mest i helgene, siden vi begge jobber og studerer fullt.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Da burde hun kanskje prøve å finne på noe selv? Hva liker hun å holde på med? Selv brukte jeg en ettermiddag i uka (etter skolen) på biblioteket, for å få lese helt i fred. Fikk med meg ekstra matpakke den dagen, for jeg tok bussen dit rett etter skolen alene. Jeg fikk to ridekurs (en gang i uka, seks uker pr kurs) i året av mamma og pappa, og sparte til ett selv + rideleir om sommeren. Ellers holdt jeg på med ting hjemme de andre dagene, enten alene eller med venner. Tegne, lese, leke ute, håndarbeid osv.
Gjest Hufsa Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Datteren min på 6 danser 1 time hver onsdag Tirsdagene svømme hele familien ca. 1 time Jeg synes det holder, hun skal ha tid til lekser, venner etc også.
liv Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 Brødrene mine går på Karate, og der er det mange jenter og.
Gjest lilletroll Skrevet 5. april 2006 #11 Skrevet 5. april 2006 Jeg har en jente på 4 som danser ballett 45 min en dag i uka.
Gjest Gjesta Skrevet 5. april 2006 #12 Skrevet 5. april 2006 Jeg har valgt å begrense fritidsaktivitetene, her i huset er de med på to aktiviteter hver, og det er mer enn nok synes jeg. Barna er 8 og 10 år, og spesielt minstemann kunne tenke seg å være med på absolutt alt. Minstemann går på fotball og allidrett, eldstemann på volleyball og ridekurs.
Gjest allium Skrevet 5. april 2006 #13 Skrevet 5. april 2006 Niåringen min er speider. Anbefales - jeg håper søsteren også har lyst til å begynne om noen år.
Helene Skrevet 5. april 2006 #14 Skrevet 5. april 2006 Snakk med henne og prøv å finn ut hva hun interesserer seg for, og se hva som finnes i nærmiljøet. Her er noen forslag til hva hun kan prøve: Korps, kor, speider, ridning, svømming, fotball, turn, dans, ballett, tegnekurs, musikkskolen (sang eller annet instrument), skøyter.
Far til 2 Skrevet 5. april 2006 #15 Skrevet 5. april 2006 Vi bor i Oslo, så her finnes vel det meste. Kampsport hørtes jo litt interessant ut. Ellers er jeg egentlig bare interessert i høre hva deres barn gjør og hvor mye tid de bruker på det. Rams opp i vei (Er det forresten noen som har forslag til bra danseskoler i Oslo? Hun trives godt der hun er nå, men det er litt kronglete å komme seg dit og det koster veldig mye - ca 2000 pr semester) ← I utgangspunktet er jeg enig med andre her om at du skal være forsiktig med å dytte henne ut i for mange aktiviteter. Kansje hun rett og slett ønsker å slappe av. Men om hun skal delta i noe nytt bør du kansje vurdere om det skal være en lagidrett som håndball, eller en individuell idrett. Om hun velger kampidrett er det mye å velge mellom. Noen mener at Karate har sterke felles trekk med dans/jazzbalett. Jenter er dessuten mykere i hoftepartiet enn gutter, noe som gjør dem "flinkere" til slike tekniske øvelser. Taekwondo benytter bena i større grad en karate, og jenter er derfor oftere deltagere i denne idretten ettersom de er "flinkere" (med mykere hofteparti). Wushu/Kung fu er en kampsport som har mer likhetstrekk med "turning". Jujutsu er noe mer krevende i og med at det krever noe mer styrke. Du finner mer om dette på sidene til Norges idrettsforbund. Men velg en klubb som satser seriøst på barn. De fleste kampidretter regnes mer som individuelle idretter enn lagidretter. Forhør deg derfor først med din datter om hva hun selv ønsker. Kansje hun ikke ønsker en idrett i det hele tatt, men ønsker å synge/spille, friluftsaktiviteter som speider eller liknende. Hvis hun da ikke foretrekker å være hjemme å hvile. Noen ganger aktiviserer vi barn litt for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå