Gå til innhold

Frivillig innlagt på dps

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig er det å bli frivillig innlagt på dps? Er kanskje ikke blitt så ille ennå men har kompleks ptsd som aldri blir helt borte som også gjør at i dårligere perioder i livet så kommer den til overflaten har både lege og to psykologer sagt til meg. Men er det lurt å søke frivillig innleggelse før det har gått over en grense eller skal man godta at noen dager er elendige? Alle har vel en svingende terskel når det kommer til psykisk helse men når burde man søke seg til dps og eventuelt innleggelse på dps?

Anonymkode: aeecc...b90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på livssituasjonen, om en f.eks har kontroll på økonomi, om en bor alene eller med andre, og lignende. Dps har jo sosionomer som kan være med å lage koordinerings gruppe, som kan hjelpe en å planlegge jobb søknader, midlertidige penger fra NAV, ordne søknader om leie omkring kommunal bolig og lignende.

Hvis en kun sliter med helsen, men klarer det rundt, så vil en like greit kunne vært tjent med å bare gå på poliklinisk.

Anonymkode: 231c0...c03

AnonymBruker
Skrevet

Det skal noe til for å bli innlagt, det må være såpass alvorlig at man ikke klarer seg på egen hånd, utgjør en fare for seg selv og/eller andre, eller krever behandling utover samtale med psykolog eller psykiater. Du kan gå til legen og be om henvisning til poliklinikken på dps, men innleggelse krever en viss alvorlighetsgrad.

Anonymkode: a82f7...99b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Min erfaring er at det er enkelt å få innleggelse. Men jeg var/er ganske syk. Om du er syk nok må nesten legen vurdere. Jeg har vært innlagt flere ganger over noen uker. Det har vært nyttig.  

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal noe til for å bli innlagt, det må være såpass alvorlig at man ikke klarer seg på egen hånd, utgjør en fare for seg selv og/eller andre, eller krever behandling utover samtale med psykolog eller psykiater. Du kan gå til legen og be om henvisning til poliklinikken på dps, men innleggelse krever en viss alvorlighetsgrad.

Anonymkode: a82f7...99b

Hvis man allerede går poliklinisk er ikke det vanskelig å få frivillig innleggelse.

Da jeg gikk på DPS var jeg innlagt to ganger (1 uke). Det var 1 år i mellom. Min psykolog bare søkte, og jeg fikk det innvilget i løpet av 10 dager. Jeg var ikke alvorlig deprimert, klarte å ta vare på meg selv etc. Men jeg trengte bare en pause fra hverdagen.

Anonymkode: 3a841...50d

AnonymBruker
Skrevet

Det må være noe spesifikt å behandle for DPS, og av en viss alvorlighetsgrad. At noen dager er elendige holder ikke. Det er ikke så lett å få plass, det er køer på planlagte innleggelser. 

Anonymkode: e0ddc...71c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis man allerede går poliklinisk er ikke det vanskelig å få frivillig innleggelse.

Da jeg gikk på DPS var jeg innlagt to ganger (1 uke). Det var 1 år i mellom. Min psykolog bare søkte, og jeg fikk det innvilget i løpet av 10 dager. Jeg var ikke alvorlig deprimert, klarte å ta vare på meg selv etc. Men jeg trengte bare en pause fra hverdagen.

Anonymkode: 3a841...50d

Det er det jeg også trenger, en pause fra hverdagen da det blir for mye og så treffer jeg veggen. Hadde to panikkanfall i går, spiser lite som jeg vet er ikke bra å kan gå flere timer uten mat som heller ikke er bra. Er redd for at det skal bli verre, går ikke til dps akkurat nå etter de avsluttet behandlingen da jeg var frisk men nå etter ei stund blitt verre 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig med dps fordi man trenger en pause fra hverdagen, bare så ingen tror at det er slik det fungerer. Det skal være noe spesifikt å behandle, man må ha behandlingsplan foreks, og det er krav til hvor alvorlig det er. Gå til fastlegen, TS, forklar situasjonen, så kan fastlegen vurdere hva som er lurt. Kommunen skal gjerne prøves først foreks, de har behandlingstilbud som er lavere terskel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er adskillig høyere terskel for innleggelse enn det du beskriver TS. Men ta kontakt med fastlegen din, så kan dere legge en plan sammen.

Anonymkode: 8aaa0...1db

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere bekjente som har blitt innlagt på dps døgnseksjon for å få litt "fri" fra hverdagen, for å forebygge at det blir enda verre, så så høy terskel er det ikke så lenge fastlegen kan sende inn en god henvisning og begrunnelse. 

Anonymkode: 65b49...dfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min erfaring er at det er adskillig høyere terskel for innleggelse enn det du beskriver TS. Men ta kontakt med fastlegen din, så kan dere legge en plan sammen.

Litt dårlig at det har blitt sånn at de tar kun inn de som er syke, at de lar det gå så langt før det blir gjort noe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt dårlig at det har blitt sånn at de tar kun inn de som er syke, at de lar det gå så langt før det blir gjort noe 

Nå tuller du vel. Selvsagt må du være syk for å bli innlagt i helsevesenet, både somatikk og psykiatri. Hvis folk trenger en timeout får de ta seg en helg på hotell eller en hytte da. Ikke dps. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg var det vanskelig da de mente jeg var for syk. Så deg kommer an på deg TS, kriteriene for den spesifikke DPS du eventuelt søker hos, hvordan søknaden din blir skrevet og hvordan de som vurderer søknaden din vurderer den.

Anonymkode: 7a4ed...48f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skulle de legge inn de som ikke er syke mener du? Det er forsket mye på innleggelser. Det er ofte bedre for pasienten å få poliklinisk behandling mens man bor hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det skal en del til. Jeg klarte knapt å spise, og hadde over et døgn med ekstreme smerter og oppkast. Gikk gjennom en tøff periode i livet. Hadde begynt på antidep og fikk tunge, tunge tanker (intrusive tanker). Ble kjørt til legen av familie, som hjalp meg å komme inn på KAD i påvente at legen kunne få meg inn på DPS. Fikk akutt frivillig innleggelse i ca 1 uke. 

Anonymkode: 35251...6eb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så du mener at helsevesenet skal bruke sine ressurser på å behandle pasienter som ikke er syke?

Anonymkode: 8075d...9d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har flere bekjente som har blitt innlagt på dps døgnseksjon for å få litt "fri" fra hverdagen, for å forebygge at det blir enda verre, så så høy terskel er det ikke så lenge fastlegen kan sende inn en god henvisning og begrunnelse. 

Anonymkode: 65b49...dfc

Hva de har sagt til deg og hva som er fakta er ikke nødvendigvis samme sak.

Anonymkode: 8075d...9d0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

For 3 år siden opplevde jeg ei enorm livskrise. Spiste ikke, sov ikke, hadde konstant sterk angst og var så og si sengeliggende mesteparten. 
Jeg fikk beskjed om å gå en tur og snakke med en venn. Det er ikke vanlig å bli innlagt selv om man har det vanskelig. 
Det er ofte de med psykiske diagnoser som bipolar eller dype depresjoner som blir lagt inn som et ledd for å ikke bli sykere. Ofte blir disse svingdørspasienter. Livet skal og bør takles utenfor institusjoner. 

Anonymkode: 1fe6b...666

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...